בביטוח
כללי מאפשרים המבטחים פריסת תשלומי
הפרמיה למספר תשלומים מוסכם מראש אשר ייחשבו
כתשלום במזומן. כלומר, המבוטח חוסך את תשלום דמי האשראי המגיעים לכדי מספר אחוזים
מסכום הפרמיה.
איחור בתשלום גורם לתשלום מיותר של
דמי אשראי המייקרים את הביטוח שלא לצורך, כאשר אחת הסיבות לתשלום המיותר היא המצאת החשבון
לתשלום הפרמיה באיחור על ידי סוכן הביטוח שלפעמים ממתין לקבלת הפוליסה מחברת הביטוח
כאשר הסכומים לתשלום ידועים מראש וגורם בכך נזק כלכלי למבוטחיו ואולי גם לחברת
הביטוח בתקופות בהן הרווחים בבורסה עולים על ההכנסה מדמי האשראי.
אחד הטיפים שקיבלתי מסוכן ביטוח (דור שני בביטוח)
הוא: לבדוק מדי שבוע את דוחות הנפרעים והחייבים של חברות הביטוח השונות עמן הוא
עובד ולא לסכם כיסוי ביטוחי מבלי לקבל את אישורו של המבוטח בכתב לגבי תשלום הפרמיה
בעבורו.

אחת התלונות הנפוצות ביותר של סוכני
הביטוח כלפי המבוטחים היא שכל מה שמעניין אותם בביטוח הוא עלות הפרמיה בלבד.
אולם מבדיקת הצעות הביטוח המוגשות על ידי סוכני
הביטוח למבוטחים ומהתוכן המוצג באתרי הביטוח של סוכני הביטוח
עצמם, קשה מאוד להאשים את המבוטחים שאינם
מקבלים את המידע הראוי לגבי ההבדלים הניכרים שבין מוצרי הביטוח באותו תחום שאינם
מוצרים אחידים. להלן מספר קטן של דוגמאות להבדלים הקיימים בין מוצרי הביטוח השונים:
כך למשל הטיפ מיום 11/10/2009 התייחס לשיווק
ביטוח רכב באמצעות אתר זאפ ללא ציון שם המבטח שלא לדבר על שמה של
תוכנית הביטוח ופירוט מרכיביה.
ביטוח
רכב, אינו מוצר אחיד- קיימות
תוכניות ביטוח המקנות כיסוי מורחב הכולל ללא
תוספת פרמיה כיסוי לערך
כינון לרכבים חדשים, ביטוח סיכוני מהומות, התפרעות ורעידת
אדמה, תוכנית מיוחדת לביטוח
רכב של עובדי מדינה הכוללת בנוסף לכך גם הרחבות רבות ומגוונות
וביניהן השלמה לכיסוי
נזקי טרור לרכב. כמו כן יש לשים לב להבדלים
בגבולות האחריות בכיסוי
צד ג' לפי הפוליסות השונות המגיע לפעמים לכדי
מאות אלפי שקלים ואף יותר, הבדלים בסכומי ההשתתפות
העצמית לכיסויים השונים בפוליסה,
ויתור על דרישות מיגון בביטוח דגמים מסוימים ועוד.
גם
ביטוח דירה אינו
ביטוח אחיד - בחלק מהפוליסות ניתן למצוא הרחבה לכיסי פריצה ושוד גם כאשר הדירה אינה
משמשת למגורים בלבד, חלק מהפוליסות מקנות כיסוי על בסיס "כל
הסיכונים" במקום כיסוי מקיף המקובל, בחלק מהפוליסות ניתן כיסי
להתנגשות כלי רכב הנהוג בידי המבוטח או מי מבני ביתו, כיסוי לנזקי צנרת שמקורם מחוץ
לדירה המבוטחת, כיסוי
צד ג' בגבולות אחריות היכולים להגיע לכדי 1
מיליון דולר בעבור תוספת פרמיה סמלית ביותר, כיסוי תכשיטים עד 20% מסכום ביטוח
התכולה במקום 10%, כיסוי כסף מזומן בשיעור של 1% או יותר מסכום ביטוח התכולה במקום
1/2% ועוד.
בביטוח
עסק ההבדלים ניכרים עוד יותר - קיימות פוליסות המכסות את
תכולת העסק בכיסוי מסוג "כל הסיכונים" כאשר הפוליסות האחרות מקנות כיסוי על בסיס
מקיף בלבד.
קיימים הבדלים ניכרים בין תנאי הכיסוי הביטוחי
לסיכונים השונים (כמו למשל ביטוח סיכוני פריצה), בתנאי ההרחבות השונות לביטוח
והגדרת הרכוש המבוטח. וכן בסיכונים השונים אותם ניתן לכלול בפרקי הפוליסה.
בביטוח אלמנטארי, חשוב מאוד, שסוכן הביטוח יכיר את
כל המוצרים הקיימים בשוק הביטוח ולא רק את המוצרים המשווקים על ידו וזאת על מנת שלא
יגרום למבוטחים לעבור לביטוח מצומצם ומסוכן יותר לעומת הביטוח העומד לחידוש כאשר
המניע העיקרי או לפעמים הבלעדי להחלפת הביטוח הוא סכום הפרמיה בלבד.

חוזרי
הביטוח השונים מחייבים את המבטחים (הפועלים באמצעות סוכני ביטוח) הסברים שונים בעת
הגשת הצעת הביטוח או החידוש. כך למשל בביטוח
רכב,
על המבטחים להציג בפני המציע את הלוח לפיו יחושבו
תגמולי הביטוח במקרה של אובדן מלא
(טוטל
לוס)
ובכלל זה את הגורמים המפחתים מערך הרכב ראו חוזר
הוראות חוזר פיקוח בנושא טוטל לוס .
כ