היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

בטיחות וביטוח

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 


על ביטוח  | ספרות ולימוד  |  ביטוח עסקים |  ביטוחי פרט  |  סיכונים  | סוכנים ומבטחים



טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


 

על הקשר שבין ביטוח לבין בטיחות

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול תביעות ביטוח וניהול סיכונים

 

 

 

צילום אילוסטרציה של שער מתכת עם הכיתוב מיגון

אחד  המקרים  המוזרים והמשעשעים בנושא ביטוח ובטיחות ארע לי כאשר עשיתי את צעדי הראשונים בעולם הביטוח וכבר הייתי תלמידה מן המניין בקורס הדו שנתי של המכללה לביטוח. אחד הסוכנים שעבד מולי כחתמת מתחילה הניח על שולחני הצעה לביטוח דירה ותכולתה כשפניו זוהרים וכולו שמח ומאושר. "כבר שנתיים שאני מדבר עם הלקוח על ביטוח דירה והנה אתמול הוא החליט סוף סוף לערוך ביטוח". "מה קרה שהלקוח פתאום הסכים" שאלתי את הסוכן מתוך נימוס והוא ענה לי בטון רציני "לפני יומיים היתה אצלו פריצה וככה הוא הבין את הצורך בביטוח". לאור המידע החדש שאלתי את הסוכן לגבי אמצעי המיגון והבטיחות שננקטו על ידי המבוטח בעקבות הפריצה והסוכן השיב בטון סמכותי ורציני ומלגלג מעט לתמימותי "איזה מיגון  ואיזה בטיחות" אמר/ שאל סוכן הביטוח "עכשיו הוא עושה ביטוח כדי להגן על עצמו אם שוב תהיה אצלו פריצה"...

 

מאז ועד היום הזה יש לא מעט אנשים שמאמינים שעצם עריכת הביטוח מהווה פתרון ראוי לכל סיכון אפשרי ואין צורך להשקיע באמצעי בטיחות ומיגון, כי הרי בשביל מה יש ביטוח?

 

קיימת גם דעה לפיה השקעה באמצעי בטיחות מאיינת את הצורך בביטוח. כי אם המבוטח מיגן באופן מקסימאלי את בית העסק, הרי שהסיכון להתרחשות נזקים הופך להיות לכמעט בלתי אפשרי ועל כן אפשר לוותר על הביטוח.

 

כל הדעות הנ"ל, עד כמה שהן מושרשות בקרב ציבור לא קטן, אינן מחזיקות מים. חברות הביטוח דורשות כמעט מדי יום ביומו ממבוטחים לנקוט באמצעי זהירות בטיחות ומיגון כתנאי לביטוח ומצד שני אנו עדים חדשות לבקרים למקרים שבהם מבוטחים נקטו באמצעי מיגון ובטיחות מרביים ובכל זאת קרה להם נזק בהיקף גדול אשר אלמלא קיומו של הביטוח עשוי היה להביא לסגירתו של בית בית העסק המבוטח. דוגמא טובה לכך יכולה להוות השריפה שכילתה את סניף נתניה של איקאה.

 

בכל הקשור לדרישות מיגון של המבטחים, כפי שנכתב לא אחת באתר זה, יש לקחת בחשבון את עלות דרישות המיגון בצירוף לעלות הפרמיה של הביטוח.

 

כלומר אם חברת ביטוח שמתחרה במבטח הקיים של מבוטח (פרטי או בית עסק) מציעה פרמיה אטרקטיבית ביותר לחידוש הביטוח באמצעותה שיכולה להגיע להנחה משמעותית של עשרות אחוזים או אולי אפילו מחצית מעלות הביטוח באמצעות המבטח הקיים עדיין רצוי לשקול את ההצעה החדשה בצרוף עלויות המיגון הנוסף ככל שיידרש על ידי המבטח החדש, כי כבר היו מקרים שבהם המעבר לביטוח בפרמיה נמוכה יותר היה יקר בהרבה מהביטוח הקיים בשל תוספת העלות שנדרשה לצורך שיפור אמצעי המיגון והבטיחות על ידי המבטח החדש.

 

ההמלצה במקרה הנדון היא לדרוש לקבל את תנאי המיגון והבטיחות לפני קבלת ההחלטה על חידוש הביטוח ולא להיכנע להתנהלות מקובלת אצל לא מעט מבטחים לפיה קודם נעשה את הביטוח ולאחר מכן נחליט בהסכמה לגבי אמצעי הבטיחות והמיגון.

 

דרישה לשיפור אמצעי הבטיחות והמיגון מגיעה לפעמים גם מהמבטח הקיים בעקבות מקרה ביטוח שקרה בבית העסק המבוטח או בעסקים אחרים מאותו סוג או עסקים שנמצאים בשכנות לבית העסק המבוטח.

מניעת נזקים, יש לזכור, הולכת יד ביד עם עולם הביטוח עוד מקדמת דנא. מבטחי האש הראשונים שפעלו בלונדון בשנת 1666 בעקבות השרפה הגדולה שהחריבה חלקים נכבדים בלונדון, הפעילו קבוצות כיבוי אש.

 

מבלי לגרוע מהצורך לאמוד את עלות המיגון הנוסף למיגון הקיים שנדרש על ידי המבטחים כחלק מעלות הביטוח, עדיין חשוב לראות את מימון עלות המיגון כהשקעה ולא רק כהוצאה.

 

כלומר, ככל שהמיגון הוא אכן אפקטיבי ומפחית את הסיכון הרי שהמבוטח זוכה לעלות הביטוח במחירים ובתנאים נוחים יותר, חוסך לעצמו את הזמן המיותר שהיה עליו להשקיע בטיפול בתביעות ביטוח, שקרוב לוודאי היו מתממשות אלמלא אמצעי המיגון וכמובן לחסוך את דמי ההשתתפות העצמית שהיה עליו לשלם בעבור מקרי הביטוח ותוספת הפרמיה שהיה עליו לשלם בחידוש הביטוח לאחר הנזקים וכמובן את פרמיית הכינון הנוספת שלאחר שיקום הנזק לצורך השבת סכום הביטוח לקדמותו.

 

 

פורסם ביום 16/4/2018

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright