היועצת קטיה שורצמן

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים
וסוכנים.


שוורצמן: זכתה ב"אוסקר הביטוח"
אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר
|
|
טיפים
|
ניהול
סיכונים לעסק
|
ביטוח
עסק
רכוש
|
ביטוח
אחריות של
עסק
|
ביטוח אינטרנט ומחשבים
פרידה ממאיר שביט, איש המעשים הגדולים
של ענף הביטוח בישראל
מאת:
מאת קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים,
מנהלת תביעות מבוטחים ומבטחים, מרצה, מנהלת אתרי ביטוח
ומנסחת פוליסות
בטקס
צנוע שנערך בבית הקברות של מושב מגשימים בו התגורר עם משפחתו, נפרד עולם הביטוח
ממאיר שביט שהלך לעולמו והוא בן 71 שנים.
רק מעטים יודעים, כי מאיר שביט אחראי ללא מעט חידושים
ושיפורים בענף הביטוח, אותם יזם בתקופת עבודתו בענף הביטוח.
שביט,
סגן אלוף במיל,
בהשכלתו
הפורמאלית היה מוסמך במנהל עסקים ומהנדס תעשיה וניהול (אוניברסיטת ת"א).
בתקופת כהונתו כמפקח על הביטוח בישראל בשנים 1992-1995:
-
הסכמי
האוטונומיה - נמנה עם חברי הצוות הישראלי שגיבשו את הנספח לענייני ביטוח
הנלווה להסכמי
האוטונומיה.
-
הקמה של
מדור
פניות הציבור במשרד הפיקוח על הביטוח – באמצעות מחלקה זו שפועלת
עד היום, יכולים מבוטחים, סוכנים, יועצים וכל המעוניין בכך לברר סוגיות
עקרוניות בתחום הביטוח ולהגיש תלונות נגד חברות הביטוח. השרות אינו כרוך בתשלום
והוא ניתן בקשר לעניינים לגביהם לא מנהל הליך משפטי. מחלקת פניות הציבור בתקופת
כהונתו הנפיקה לא מעט הכרעות עקרוניות שמחייבות את כל חברות הביטוח, כמו למשל
בנושא חיוב חברות הביטוח לפרט בפני המבוטח את המשתנים שגורעים מערך הרכב כבר
בשלב הצעת הביטוח. מאושר יותר בהסתמך על פניות הציבור ניתנו על ידי המפקחים
שבאו לאחריו, עיצומים, קנסות והכרעות רוחביות כנגד המבטחים.
-
ביטוח ישיר – שביט היה המפקח על הביטוח הראשון
שהעניק רישיון לחברה לביטוח ישיר הפועלת ללא סוכני ביטוח. כתוצאה מכך, הונהג
תעריף ביטוח רכב רכוש המאפשר לנהגים טובים לקבל מחיר נח יותר מאשר לנהגים
שמגישים תביעות נגד חברות הביטוח ובכך תרם לא מעט באמצעות "ענישה דרך הכיס" של
נהגים גרועים, לשיפור הנהיגה של כלל הנוהגים במדינת ישראל ולחיסכון בחיי אדם.
-
הפסקת פעילותה של חברת
הסנה שהיתה חברת
הביטוח הגדולה ביותר עד להפסקת פעילותה - פתרון למבוטחי ביטוח חיים, מבוטחי
פרט ועסקים עד 3 מיליון ₪. כאשר נסגרה חברת הסנה בתקופת כהונתו של שביט כמפקח
על הביטוח, הוא דאג לחלק את תיק ביטוחי הפרט והעסקים בקטנים שלה בין שתי החברות
הגדולות דאז,
מגדל,
וכלל.
לצורך קליטת העסקים, קלטו שתי חברות הביטוח גם את עובדי הסנה, כך שהם לא נותרו
מחוסרי עבודה לאחר סגירת החברה. את כל הפרטים הללו סגר מאיר שביט עם שתי החברות
ועובדי הסנה לשעבר שטרם יצאו לגמלאות ממשיכים לעבוד בחברות מגדל וכלל עד עם
היום הזה.
בכירים לשעבר בחברת הסנה, טענו כנגד שביט שהוא זה שהיה
אחראי לסגירת הסנה וכי ניתן היה להציל את החברה באמצעות הזרמה של רזרבות מתאגיד
קרנית, דבר שנעשה בסופו של דבר לאחר סגירת החברה, כך שבסופו שלא נשארו כמעט
חובות לתשלום לאחר הסגירה ושאלו את השאלה המתבקשת, "אם כל הדבר
אז מדוע בכלל סגרו את החברה?".
טענה זו, שנשמעת נכונה ויפה על הנייר, אינה לוקחת בחשבון, כי הפעלת הסנה כעסק
חי היתה יוצרת חובות חדשים בשל ההוצאות להחזקת החברה כמו החזקת משרדים, תשלום
תביעות
ומשכורות.
בכל זאת נותרו לא מעט מבוטחים ששילמו בעבור הביטוח בחברת הסנה ממיטב כספם ובזמן
פקודה נותרו ללא מענה ביטוחי הואיל ולא ניתן היה לשייך אותם לאחת משתי
הקטגוריות (פרט ועסקים קטנים) שהגיעו למגדל וכלל.
זוכרת עד היום וכנראה לעולם לא אשכח, כיצד אחד התלמידים
שלי, אדם בשנות החמישים לחייו, בשיעור של יסודות הביטוח במכללה לביטוח שישב
בשורה הראשונה לא יכול היה לעצור את דמעותיו. עצרתי את השיעור וביקשתי מהתלמיד
לחלוק עם הכיתה את הנושא שבגינו הוא דומע. הסתבר שהתלמיד הוא חבר קיבוץ, שהיה
מבוטח בחברת הסנה ואחד החברים במשק נפצע בתאונת עבודה ואיבד את ידו, אבל אינו
יכול להיפרע מחברת הסנה עקב סגירת החברה.
-
תעריף דיפרניאלי לביטוח רכב -
מאיר שביט היה האדם היחיד מבין בכירי ענף הביטוח
שלא הציע לי להתאשפז במוסד פסיכיאטרי סגור כשבאתי אליו
עם הרעיון שנראה מוזר ומטורף לכל האחרים והוא לקבוע תעריף
ביטוח חובה
לרכב שנותן ביטוחי גם לסיכון הנהג, למרות העובדה שמדובר על ביטוח לפי חוק
הפלת"ד שמתייחס לתאונות הדרכים כמו למכת טבע וקובע אחריות ללא אשם, כך שגם נהג
שנפגע בתאונה עצמית שנגרמה
באשמתו מקבל פיצוי מחברת הביטוח כאילו היה צד שלישי. באותם ימים, תעריף חובה
היה מבוסס רק על סיכון הנובע מהרכב ומטרת השימוש בו ושביט היה היחיד שהסכים
לדעתי, כי
החלק
הכי מסוכן ברכב הוא הנהג.
בסופו של יום, הונהג תעריף
ביטוח חובה
שמבוסס על סיכון נהג נכנס לתוקפו לאחר פרישתו של שביט
מהפיקוח על הביטוח בשנת 2004.
לפני כהונתו כמפקח על הביטוח, שימש שביט כמנהל הכספים של
הביטוח אררט, שמוזגה מאוחר יותר לחברת הביטוח כלל. לאחר סיום כהונתו כמפקח על
הביטוח שימש שביט כיועץ ובין היתר שימש גם כיועץ של הסתדרות העובדים.
שביט היה היוזם והרוח החיה בהעברת תיק הפנסיה מקרנות
הפנסיה שהגיעו לסף קריסה לחברות הביטוח ולניהול ושיווק
באמצעות
סוכני הביטוח
העוסקים בחיסכון ארוך טווח שחבים לו את מטה לחמם כמו גם
העובדים לשעבר של חברת הסנה.
מתוקף תפקידו כממונה
על שוק ההון ביטח וחיסכון במשרד האוצר שימש שביט גן כמשנה ליו"ר הרשות
לניירות ערך, יו"ר קרנית, חבר מועצת המנהלים של נכסים מ.י. (החברה שמוכרת מניות של
בנקים בבעלות ממשלת ישראל), יו"ר הוועדה המייעצת והמועצה המייעצת לביטוח.
במסגרת חברת הייעוץ, "מאיר שביט, ניהול והשקעות בע"מ",
פעל שביט כיועץ אסטרטגי בתחומי שוק ההון, ביטוח, פנסיה, קופות
גמל, חסכון ארוך טווח ובנקאות למגוון
לקוחות מוסדיים ותאגידים.
שביט כיהן בעברו גם כיו"ר חברת "רון
בינה אקטוארית" שמפעילה את מאגר המידע הסטטיסטי בענף ביטוח
חובה וכיועץ
לקרן מחקרים בביטוח שליד איגוד חברות הביטוח,
וגם כיהן בשנים 2010-2011 כמנכ"ל
החברה להקמת המסלקה הפנסיונית המרכזית.
שביט כיהן גם כמנכ"ל איגוד חברות הביטוח בישראל בשנים
2015-2016 לאחר פרישתו של זאב אבן והוחלף ע"י ד"ר גיא רוטקופף לאחר שלא נמצאה שפה
משותפת עם חברות הביטוח שהמשיכו להוקיר את כישוריו וחכמתו והעסיקו אותו כיועץ
אסטרטגי גם לאחר פרישתו.
בהלווייתו השתתפו עופר נוריאל ובנו יובל נוריאל שעומדים בראש
עדיף תקשורת. מאיר
שביט תמך בעופר נוריאל מתחילת דרכו והוא זה שהכיר בינינו. השתתפו בלוויה גם הממונה
על שוק ההון ד"ר
משה ברקת,
יו"ר הראל ביטוח ומנכ"ל
קבוצת הראל
מישל סיבוני, יו"ר הלמן-אלדובי אורי אלדובי, מנכ"ל איגוד חברות הביטוח
ד"ר גיא רוטקופף,
וגם אני, יועצת ניהול הסיכונים והתביעות בביטוח כללי,
קטיה שוורצמן,
יו"ר דירקטוריון
ביטוח ישיר
משה (מוקי) שנידמן, יוסי קוצ'יק – הממונה לשעבר על השכר במשרד האוצר ומנכ"ל משרד
ראש הממשלה וכעת חבר דירקטוריון ביטוח ישיר, פיני כהן - לשעבר מנכ"ל אררט ואפריקה
ישראל,
רפי דורפמן,
חברו של מאיר שביט מתקופת עבודתם המשותפת בחברת אררט ואשר שימש כסגנו של שביט
בתקופת כהונתו כמנכ"ל איגוד חברות הביטוח.
שביט עסק בשנים האחרונות בייעוץ
אסטרטגי בתחומי שוק ההון, ביטוח, פנסיה ובנקאות.
יהי זכרו ברוך
כל שאלה או
פניה נוספת - אך ורק באמצעות האתר
פורסם ביום 11/9/2022
|