היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

חלקם של הסוכנים בביטוח ישיר

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 


טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


כיתוב "בלעדי לאתר"

 

 

חלקם של סוכני הביטוח בתקומתו של הביטוח הישיר

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול תביעות ביטוח וניהול סיכונים וחברה בוועדה למונחי ביטוח שליד האקדמיה ללשון העברית

 

דחו את תביעתכם - אל תהמרו על עצת חינם

באמצעות אתר "תשובה ביטוחית" תוכלו לקבל מידע על דרכים

נוספות למחיקת טענות הגנה של חברת ביטוח

 

 

 

עיתון דבר משנת 1960 על מעמדם של סוכני הביטוח

לא מעט אנשים חושבים בטעות, כי ביטוח ישיר הגיע לראשונה לישראל בשנת 1994 עם היסוודה של איי.די.איי חברה לביטוח (המוכרת בשם המסחרי "ביטוח ישיר") בחודש נובמבר באותה שנה  שהיתה חברת הביטוח הישירה הראשונה בישראל ויצרה מהפכה של ממש בענף הביטוח. מאוחר יותר הצטרפו חברות ביטח נוספות, כגון "אישי ישיר" שנרכשה מאוחר יותר ע"י חברת ביטוח ישיר שהמשיכה להפעיל אותה תחת המותג 9 מיליון, חברת AIG ישראל שמשווקת בשיווק ישיר ביטוחי פרט ומשווקת באמצעות סוכני ביטוח ביטוחים עסקיים ומסחריים ונכון להיום יותר ויותר חברות ביטוח משווקות בערוץ מקביל לשיווק באמצעות סוכני ביטוח ביטוחי פרט למבוטחים שמעוניינים לרכוש באמצעותן ביטוח שלא באמצעות סוכן.

 

מתי זה התחיל?

 

מוזיאון הביטוח של קטיה שורצמןתוך כדי עבודה על אתר "מוזיאון הביטוח של קטיה שורצמן", גיליתי מאמר בעיתון "דבר" משנת 1960 שמתייחס למעמדם של סוכני הביטוח דאז ומסביר את תופעת המבוטחים הישירים שהיו קיימים כבר באותה תקופה בחברות ביטוח.

 

מזיכרון אישי מתחילת עבודתי בענף הביטוח בתחילת שנות השבעים, ראיתי לא מעט פוליסות שהתנהלו בחברת הביטוח בה עבדתי שלא באמצעות סוכן, היו אלו אנשים עשירים שכתבות על המסיבות שלהם פורסמו לא פעם בשבועון "העולם הזה" ואני הנחתי לתומי, כי מדובר באנשים חשובים שהנהלת החברה מעוניינת להעניק להם טיפול אישי גם בשל העסקים שלהם המבוטחים בחברת הביטוח ואפשר, כי צדקתי. אבל במרוצת השנים גיליתי, שזה רק חלק מהסיפור.

 

ככל שהמשכתי לעבוד בביטוח ראיתי שקהלים מסוימים, למשל עובדי חברות ביטוח (וביניהם אני עצמי) מבוטחים בביטוחי פרט בחברות הביטוח ויכולים להסתדר לא רע מול חברות הביטוח בכוחות עצמם.

 

מצד שני ראיתי שלא מעט מנהלים בחברות ביטוח, אינם מוכנים לוותר על השירות שהמקצועי של סוכני ביטוח והם גילו לאורך השנים שהם לומדים מהתבונה הידע והניסיון של הסוכנים. כך שבעניין העדיפות של הביטוח הישיר ללא סוכנים, אין תמימות דעים.

 

אציין, כי אני עצמי, איני מוותרת על השירות המקצועי של סוכן ביטוח גם כמבוטחת וגם כיועצת ללקוחות. וגם למדתי ועודני לומדת מסוכני הביטוח וממנהלים בכירים בסוכנויות ביטוח. ראו למשל באתר זה על: זאב וינר, ז"ל, אודי כץ, יבד"ל, שי זוהר, שוקי מדנס, שלמה אייזיק, קובי ומיכל חורין, שרון רביבו, אייל זינגר, רפי יוספזון, אלי ארליך, אשר סייפר, אביגדור שרמן, ז"ל, אברהם ים, ז"ל ואחרים.

 

ראו גם: מי צריך סוכני ביטוח? כולם כולל ביטוח ישיר

 

אולם, לצערי לא כל סוכני הביטוח מייצגים רמה אחידה וכבר נחלתי אכזבה לא פעם אחת ולא פעמיים מרמה ירודה של סוכן ביטוח כזה או אחר שעבודתו המקצועית מוציאה שם רע לסוכנים.

 


 

נקודה נוספת, שלא ראיתי בעבר כשהגיעה לידי הכתבה שפורסמה ביום 24/3/1960 בעיתון "דבר" בשם: "מעמדו של סוכן הביטוח" מאת י.קרנל אשר שימש באותה עת כסגן המפקח על הביטוח.

 

להלן קטע מהכתבה שמסביר את הרקע להחלטתן של חברות הביטוח לשווק למבוטחיהן פוליסות שלא באמצעות סוכנים:

 

"בנסיבות הקיימות, אל לו לסוכן לתמוה על העובדה שיותר ויותר מבוטחים מעדיפים את הקשר הישיר עם המבטח, ללא תיווכו של הסוכן, כי ע"י כך נהנה הוא מהנחה רצינית, ואף חברת הביטוח מעוניינת בקשר ישיר מעין זה, עקב הלחץ מצד סוכני הביטוח על הגדלת דמי העמילות וריצתם של הסוכנים מחברה לחברה, במגמה למסור את העסק שבידם לאותה חברה אשר תספק את תביעותיהם. אין להניח שחברות ביטוח תוכלנה להסכים להנצחת התנאים הקיימים בשטח זה."

 

מצטיירת תמונה לפיה סוכני הביטוח עשו שימוש לרעה בכוחם מול חברות הביטוח כאשר שימשו כערוץ הפצה בלעדי והפעילו לחצים על מנת להגדיל את עמלתם שאכן הגיעה באותה תקופה לשיאים של 50% או יותר מהפרמיה השנתית בביטוחי דירה ובביטוחי חיים יכלה להגיע לכדי 180% מהפרמיה של השנה הראשונה.

 

לפי דבריו של סגן המפקח על הביטוח בשנת 1960, חברות הביטוח פעלו בעצם להגן על עצמן מפני הלחץ הכלכלי של סוכני הביטוח להגדלת העמלות שנראה להן בלתי סביר ופעלו לגיוס לקוחות ישירים שלא באמצעות סוכנים.

 


 

מאיר שביט, המפקח על הביטוח לשעברבראיון החודש שנתן לביטאון "ביטוח בישראל" (בעריכתו של מאיר תדמור, ז"ל)  מאיר שביט, שכיהן באותה עת כמפקח על הביטוח בישראל והוא זה שהעניק את הרישיון לחברת ביטוח ישיר, אמר שביט, כי "סוכן הביטוח חייב להוכיח את זכות קיומו". לדבריו: "פעם היה צורך בתווכנים, כי לא היה מידע מספיק, כי לא היה פשוט להגיע לצרכן ולכן בכל השווקים למיניהם ובעיקר בשוק ההון, נוצר לחץ גדול על המתווכים, ולחץ זה דורש מהם. אני אומר לסוכני הביטוח בארץ: תוכיח את זכות קיומך על ידי מתן ערך מוסף לעסקה, אם אתה לא מסוגל לתת ערך מוסף לעסקה בין היצרן לצרכן הם לא יזדקקו לשירותך".


 

במהלך העשור האחרון, ניסיתי כמיטב יכולתי לפעול אצל סוכני הביטוח על מנת שינסו להוכיח גם לחברות הביטוח את הערך המוסף שלהם לחברה גם בעת הזאת ונכון שלא הצעתי או חשבתי לעשות את החשיבה בעבור הסוכנים בחינם, ולא זכיתי להיענות.

 

כמו שכתבתי כאן לפני עשור ולפני שבועיים, לסוכן הביטוח אין ערך באתר הלשכה ומה הפלא שיותר ויותר גורמים משפיעים בענף הביטוח משוכנעים שאין כל צורך והכרח בקיומו של סוכן ביטוח בעסקת פרט. דעתי האישית בעניין זה היא כמובן שונה, אך כאמור, אין בדעתי או בכוונתי לעשות את עבודת ההסברה הדרושה בהתנדבות בעבור הסוכנים.

 


 

לא להסתפק ברכישת ביטוח ברמת הכותרת בלבד ובוודאי שלא לחפש ולהתעקש על קבלת טיפים וייעוץ בחינם.

 

כל שאלה או פניה נוספת - אך ורק באמצעות האתר

דחו את תביעתכם - אל תהמרו על עצת חינם

 

פורסם ביום 26/7/2019

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright