היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

תדמית הביטוח - כתבה שלישית

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 


על ביטוח  | ספרות ולימוד  |  ביטוח עסקים |  ביטוחי פרט  |  סיכונים  | סוכנים ומבטחים



טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


מוקדש לזכרו של מאיר תדמור, מורי ורבי בתחום התקשורת,  בעלים של "ביטוח בישראל",  ממייסדי "גלובס", שהוצג על ידי לעופר נוריאל מ"עדיף ביטוח" וליווה אותו בתחילת דרכו

 

תדמית הביטוח במדיה - ויקטימולוגיה של ענף הביטוח כתבה IV

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול תביעות ביטוח וניהול סיכונים

 

 

 

דמות יונה שמשתקפת בשלולית עכורה, צילום אליוסטרציה מאת קטיה שורצמן, כל הזכויות שמורות

כתבה רביעית בסדרת הכתבות הסוקרת את התדמית החבוטה של הביטוח במדיה, כמובטח בכתבת המבוא: תדמית הסנאפצ'ט של הביטוח במדיה.

 

לא פעם ולא פעמים הכוחות הפועלים בענף עצמו נוקטים בצעדים שתורמים או אפילו מעוררים ביתר שת את התדמית השלילית של הענף בעיני התקשורת.

 

עניין זה נובע מחוסר מודעות לתוצאה בתקשורת או היעדר אכפתיות לסיקור מתוך התייחסות של "הכלבים נובחים והשיירה עוברת" מבלי לקחת בחשבון שהתוצאה המשוקללת של הסיקור השלילי מגיעה לפתחם של השחקנים בעולם הביטוח בצורה של רגולציות חדשות ובכלל זה חקיקה מחמירה ביזמתם של חברי כנסת חרוצים המשחרים לפתחם של הבוחרים ואחרת הדרכים למצוא חן בעיני הציבור ששלח אותם לכנסת היא להשתלח בחברות הביטוח, כפי שראינו בכתבה הראשונה של הסדרה המרוויחים והמפסידים. הסיקור השלילי מביא גם לפיקוח הדוק יותר מטעם הפיקוח על הביטוח, פסיקה לרעת חברות הביטוח בבתי המשפט וגם ויתור של מבוטחים על סוגי ביטוח שונים מתוך אמונה שחברות הביטוח רק מעוניינות לקחת כסף מהמבוטחים וביום פקודה לא ישלמו להם את מה שמגיע להם לפי תנאי הפוליסה אותה רכשו במיטב כספם.

 

ויקטימולוגיה היא מדע הקורבן והיא משלימה את הקרימינולוגיה שהיא מדע הפשע. כאשר בעיני רבים וטובים מצטיירים הפעילים בתעשיית הביטוח כגורמים חזקים ומשפיעים, ממש קשה לראות אותם כקורבן, אבל כל מי שעיניו בראשו יכול לראות לפחות את "הרשלנות התורמת" של חברות הביטוח ביצירת התדמית השלילית של החברות עצמן ושל הענף.

 

המחלוקות שקיימות מדי פעם בפעם בין חברות הביטוח לבין סוכני הביטוח אינן דבר חדש. למשעה בכל משפחה ומקום עבודה ובכל מקום שיש בו קבוצת אנשים בעלי חשיבה עצמאית ניתן למצוא מחלוקת שתצוץ. החכמה והאמנות היא ליישב את המחלוקות בדרכי נועם, מבלי להשתלח ומבלי להתלהם על אף תחושת התסכול והזעם שבוערת בעצמות. כך למשל הקמפיין של לשכת סוכני הביטוח שתקפה לאחרונה את המנכ"לים של החברות הגדולות, באמירות כמו: "אייל לפידות, אל תחמוד", "איזי כהן, אל תעשוק", "מוטי רוזן, אל תגזול", "עופר אליהו, אל תנצל" ו"מישל סיבוני, אל תחמוס". וודאי שאינה תורמת לתדמית החיובית של הענף אלא מחזקת עוד יותר את התדמית השלילית ולא רק של חברות הביטוח אלא גם של סוכני הביטוח עצמם שמצטיירים בעיני הציבור הגורם שמעוניין בראש ובראשונה לדאוג לפרנסתו לפני שהוא דואג לציבור המבוטחים ובמידה רבה, מחזקת ההתקפה הנוכחית את תדמית סוכן הביטוח כפי שהיא מצטיירת בקמפיין "שוקה" המפורסם של חברת ביטוח ישיר.

 

ולא רק סוכני הביטוח מתנהלים לפעמים בדרך שתורמת לתדמית השלילית אלא גם חברות הביטוח עצמן בהתנהלות שבאה לידי ביטוי באופן ניהולך של תביעות ביטוח המוגשות על ידי אוכלוסיות מוחלשות, כמו למשל ביטוח סיעודי אשר שיעור התביעות הממצע שנדחה בענף ביטוח זה בביטוחי פרט עולה על שיעור התביעות שנדחה בכל ענפי הביטוח האחרים.

 

חלק לא מבוטל מהכשלים של חברות הביטוח נובעים מחוסר ידע מקצועי ראוי של עובדים בתעשיית הביטוח. יש לזכור, כי חברות הביטוח החלישו בזמנן את המכללה לביטוח שפעלה ליד איגוד חברות הביטוח ובשנת 2007 סגרו אותה כליל. חברות הביטוח יכלו ועדיים יכולות להשקיע ביצירת תשתית למכללה שתעסוק בלימוד אלקטרוני באמצעות האינטרנט ורעיונות מסוג זה כבר הוצעו והועלו ע"י הח.מ. לבכירים בתעשייה ולא זכו להתייחסות.

 

כמו כן מרבית חברות הביטוח בישראל, אינן דואגות להתעדכן בתחום הטכנולוגיה של הביטוח, דבר שהיה מאפשר לחברות לשפר את השירות למבוטחים ולנפות באופן יעיל ומהיר בהרבה את התביעות שמהוות למעשה הונאות ביטוח מבלי לגרום לפגיעה במבוטחים חפים מפשע.

 

יותר מכך, חברות הביטוח בישראל אינן עוסקות במחקרים ראויים על מנת למצוא פתרונות לסוגיות שאמורות להעסיק את תעשיית הביטוח כגון, נזקי טבע ורעידת אדמה, תאונות עבודה, תאונות דרכים ועוד. מישהו זוכר, אם הוא אי פעם במהלך השנים האחרונות פרסומת או פרסום של  חברת ביטוח בישראל המציג סוגית בטיחות מסוימת ומציע פתרונות?

 

תארו לעצמכם מה היתה תדמית הענף לו חברות הביטוח היו דואגות לפרסם, לפחות באתרי האינטרנט שלהן ושל סוכני הביטוח מטעמן טיפים למניע נזקי אש ופריצה בבתי עסק ובדירות?

 

חברות ביטוח בחו"ל למשל, נוהגות לייצר קבוצות עבודה מטעם איגודי המבטחים, הפרלמנט והפיקוח על הביטוח לצורך טיפול בבעיות כמו תאונות דרכים, סוגיות רפואיות, הונאות ביטוח ועוד.

 

חברות ביטוח בחו"ל נוהגות לפרסם באתרי האינטרנט שלהן את סכומי התביעות אשר שולמו על ידן במהלך שנת הביטוח בכלל זה לציין את התשלומים שנעשו על ידן לשיקום נזקים גדולים שהגיעו לפרסום בתקשורת.

 

לא פעם ולא פעמים המבוטחים עצמם יודעים לומר ולפרסם מילה טובה על חברות הביטוח, אלא שחברות הביטוח, אינן יודעות למנף את הפרסום החיובי לטובת התדמית של חברת הביטוח עצמה ושל הענף. תוכלו לראות דוגמא לכך למשל בדבריו של מנכ"ל איקאה ישראל ששיבח את תעשיית הביטוח בשל תגמולי הביטוח שקיבל אשר עזרו לו לשקם את עסקיו לאחר השריפה הגדולה שהחריבה בשנת 2011 את מתקן החברה בנתניה.

 

תדמית חברות הביטוח בעיני הציבור נגזרת בראש ובראשונה מהמעשים ולא מהפרסומים הממומנים ע"י חברה כזאת או אחרת בתקשורת אלא כראי המעשים.

 

יצירת כוורת גדולה של אנשי תקשורת צעירים שכל אחד מהם מנסה בתורו להרשים את המנהל הבכיר שזימן את כולם ויושב בראש הצוות הצעיר והירוק נפוח מחשיבות עצמית אינו יכול לשפר את תדמית הענף אלא להיפך.

 

לעומת זאת, יצירה של פרסומים ומעשים שנועדו לטובת הציבור הרחב הדגשה של תשלומי תביעות מוצדקות, מבצעי הצלה של מטיילים שבוטחו בביטוח נסיעות לחו"ל, השקעה בטכנולוגיה וניפוי גורמים העושים לטובת עצמם ע"ח תדמית הענף, הקמה של מוזיאון לביטוח שתציג את תרומתו הגדולה של ענף הביטוח לאוכלוסיה ולהקמת המדינה, תועיל.

 

פורסם ביום 26/6/2017

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright