היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

 
 

אם החשמליים יוכרו כרכב מנועי

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 

 

טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


כיתוב "בלעדי לאתר"

 

 

אם העליון יכיר בחשמליים כרכב מנועי, אזי

מאת:  מאת קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים, מנהלת תביעות מבוטחים ומבטחים, מנהלת אתרי ביטוח ומנסחת פוליסות

 

דחו את תביעתכם - אל תהמרו על עצת חינם

 

 

אופניים חשמליים, צילום אילוסטרציהביום 16/7/2020 התקיים דין בעליון בעניין פסקי הדין שניתנו על ידי בתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובחיפה לעניין הגדרתם של האופניים החשמליים כרכב מנועי לפי חוק הפלת"ד.

 

פסיקת העליון (ככל שלא יתקיים בעליון דיון נוסף) תהיה המילה האחרונה בנושא ועל כן מעניים לסקור ולראות מה יכולות להיות ההשלכות של פסיקה שכזאת על שוק ביטוח רכב בישראל.

 

קרנית למי שכבר נפגע, אבל...

מי שכבר נפגע על ידי אופניים חשמליים יוכל לתבוע את קרנית שנועדה לפצות נפגעים על ידי רכב מנועי בתאונות "פגע וברח" ומי שנפגע על ידי נהג חסר ביטוח.

 

אלא מה? קרנית לא רק שאינה מפצה את הנהג אלא שיש לה זכות לחזור אליו בתביעת נזיקין ולתבוע ממנו את הסכומים ששילמה ככל שיעלה בידה להוכיח את אחריותו בנזיקין באופן מלא או אפילו חלקי לאירוע התאונה. הנהג הפוגע חזר הביטוח יהיה אחראי לפיצוי קרנית לפי שיעור אחריותו לאירוע התאונה.

 

כיסוי שכבר קיים בשוק הביטוח הישראלי

כאן יש לשים לב, שקיימות בשוק הישראלי לא מעט פוליסות לביטוח אחריות חוקית לפי פקודת הנזיקין בשל פגיעה ע"י אופניים חשמליים. מדובר במרבית המקרים בפוליסות המשווקות על ידי סוכני ביטוח ולא ע"י מבטחים ישירים.

 

ראו: סקירה בעניין ביטוח חשמליים בישראל.

 

וכאן נעיר, כי ממש חבל שסוכני הביטוח אינם עושים כמעט דבר בהבלטה של מוצרי הביטוח החיוניים אותם ניתן לרכוש לפעמים אך ורק באמצעותם כמו ביטוח צד ג' בגין שימוש באופניים חשמליים (ובחלק מהמקרים ניתן לרכוש כיסוי ביטוחי בתאונות אישיות גם לרוכב עצמו ולבטח את האופניים) בדומה לביטוח סיכון טרור בדירה שגם אותו ניתן לרכוש באופן בלעדי כמעט באמצעות הסוכנים.

 

חברות הביטוח יידרשו להעניק ביטוח חובה

חברות הביטוח לא תוכלנה עוד לחמוק מאחריותן לכיסוי ביטוח חובה לרוכבים וסביר להניח שמלאכה זו תיעשה בתחילת הדרך לפחות באמצעות תאגיד הפול.

 

בהיעדר מספר רישוי, סביר להניח שהביטוח ייעשה, לפחות בשלב הראשון לפי מספר תעודת הזהות של הנוהג ויהיה ביטוח אישי כמקובל כיום בביטוח חובה לאופנועים ובביטוח מוניות.

 

הנחה נוספת שמתבקשת היא שחברות הביטוח וגם הפיקוח יבקשו לעדכן ולהתאים את החוקים והתקנות לצורך עריכת ביטוח חובה לאופניים חשמליים. יש לא מעט סעיפים בחוק הפלת"ד ובתקנות לביטוח חובה לרכב מנועי אותם יש להתאים ולשנות.

 

המשווקים ידרשו לראות תעודת ביטוח חובה

בשל הקושי באכיפה, סביר להניח שמשווקי  האופניים החשמליים ידרשו מהרוכשים להציג בפניהם תעודות ביטוח כתנאי למסירת האופניים שנרכשו לחזקתם. המשווקים יידרשו מטבע הדברים לבדוק את תוקפן של התעודות וכן לרשום ולתעד את הביטוח במועד הרכישה.

 

לגבי מאות אלפי זוגות האופניים שכבר דוהרים בכבישי ישראל, חקיקה שתאפשר אכיפה על ידי קבלנים פרטיים תוכל להביא פתרון לסוגיה זו כמו גם לסוגיית הרכיבה ללא ביטוח על אופנועים, פיקוח על קבלני בניה וסוגיות נוספות.

 

אחריות המדינה - עדיין לא סוף פסוק

השופטת וולצקי קבעה לאחרונה החשמליים הם רכב מנועי. אך לא מצאה את המדינה אחראית בנזיקין באותה תביעה שהוגשה.

 

אולם אין זה מן הנמנע, כי בתביעה אחרת, שתוגש נגד המדינה כאשר יהיה כבר ברור כשמש, כי החשמליים אכן מהווים רכב מנועי כהגדרתו לפי חוק הפלת"ד יושקעו המאמצים המחשבה והאנרגיות הדרושות על מנת להראות ולהוכיח את אזלת ידה של ממשלת ישראל על זרועותיה השונות בהפקרת בריאותם וחייהם של רוכבי האופניים החשמליים.

 

כך ככל שתוכח אחריותה בנזיקין של הממשלה, יוכלו אולי לקבל מזור כלכלי הנפגעים שסבלו מנזקי גוף ויורשיהם של מי שאיבדו את חייהם בשל תאונות אופניים חשמליים כאשר מדינת ישראל אפשרה מצב שבו לא היה בידיהם לרכוש ביטוח חובה לשימוש באופניים כמתחייב על פי חוק.

 

כל זאת כמובן, כהשערה אם העליון יפסוק, כי האופניים החשמליים אכן מהווים רכב מנועי כהגדרתו על פי חוק הפלת"ד.

 

חברות הביטוח ככל שיידעו להיערך מבעוד מועד בעזרת הפיקוח על הביטוח והרשויות עשויות רק להרוויח מהעניין לאור היקף הפרמיות העצום בביטוח חובה שיגיע לקופותיהן. ראו כתבה בעניין: חשמליים בחובה - אינטרס המבטחים.

 


 

כל שאלה או פניה נוספת - אך ורק באמצעות האתר

 

פורסם ביום 28/6/2020

עודכן ביום 16/7/2020

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright