היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

 
 

מי שנוהג באופנוע ללא ביטוח חובה

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 


טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


להטיל מס/קנס על תגמולי ביטוח לנוהגים ללא ביטוח חובה לרכב

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול תביעות ביטוח וניהול סיכונים וחברה בוועדה למונחי ביטוח שליד האקדמיה ללשון העברית

 

 

 

 

איור של נוהג באופנוע

לפי פרסום נתוני הפיקוח על הביטוח לשנת 2017, קיימים בישראל כ -130 אלף אופנועים הנעים על הכביש על הכביש, כאשר 50 אלף מתוכם נוסעים ללא ביטוח חובה.

 

המצב החוקי בישראל, מאפשר למי שנוהג ללא ביטוח חובה, להגיש תביעת נזיקין נגד הנהג שפגע בו ואם הוא זוכה בתביעתו, הרי שהוא מקבל תגמולי ביטוח לפי פוליסת החובה של הנהג הפוגע. כל מה שעליו לעשות הוא, והדברים אינם פשוטים וקלים ככל וכלל, זה להוכיח, כי התאונה נגרמה בשל רשלנותו של הנהג המבוטח.

 

הסיכון שבעל האופנוע שאינו מבוטח בביטוח חובה לוקח על עצמו, למקרה שתאונת הדרכים נגרמה בשל רשלנותו הוא עצום. תאגיד קרנית, מפצה אמנם הולכי רגל שנפגעו בתאונות פגע או ברח או כל נפגע אחר שאינו יכול להיפרע מחברת הביטוח. אולם לקרנית יש זכות חזרה כנגד הנהג הפוגע ובמקרה שבו הוא נמצא אחראי לתאונה (באופן מלא או חלקי) הרי שלקרנית יש זכות חזרה כנגד הנהג הפוגע ובאת בניגוד לתביעה ששולמה על ידי מבטח שאינו קרנית בביטוח חובה המבוסס על ייחוד העילה ואינו מאפשר תביעות תחלוף.

 

מי שנוהג באופנוע ללא ביטוח חובה, סביר להניח, שהוא מאמין בכישורי הנהיגה שלו באופנוע וכי שמקרה שתתרחש תאונת דרכים בשל אשמתו של נהג אחר שמבוטח בביטוח חובה, הרי שיוכל להיפרע מביטוח החובה של הנהג הפוגע מבלי לשלם אפילו אגורה אחת בעבור ביטוח החובה לרכב.

אחת ההמלצות שלי בעניין הנדון כבר פורסמה באתר זה: הגבלת הפיצויים בגין עגמת נפש לנהג שאינו מבוטח בביטוח חובה.

 

הצעה חדשה ונוספת היא להטיל מס/קנס מיוחד על תגמולי ביטוח המשולמים לפי ביטוח חובה של נהג פוגע למי שנפגע תוך כדי שהוא נהג ברכב ללא ביטוח חובה.

 

יש לשים לב, כי במקרים מסוימים הפיצוי לפי פקודת הנזיקין עשוי להביא במקרים מסוימים לפיצוי בסכומים גבוהים יותר מזה המשולם לפי ביטוח החובה לרכב שכפוף למגבלות פיצוי לפי שילוש המשכר הממצע במשק, כפי שציינתי בכתבה שפורסמה בעניין זה באתר: הפיצוי לפי הפלת"ד לעומת פקודת הנזיקין.

 

רעיון נוסף שיכול לבוא בחשבון הוא להגביל על פי חוק את הפיצוי בתביעת נזיקין למי שנהג ברכב ללא ביטוח חובה לפיצוי המשולם לפי ביטוח החובה, כך שלא יצא "נשכר פעמיים". פעם אחת בחיסכון הפרמיה לביטוח חובה שיכול להתמשך על פני שנים ארוכות ופעם שניה בקבלת פיצוי בסכום גבוה יותר אותו יכול היה לקבל אילו רכש ביטוח חובה כנדרש על פי חוק.

 

גם רוכבי אופנוע שנוהגים עם ביטוח חובה נמצאים באוכלוסיית סיכון גבוה יחסית למי שנוהג ברכב מנועי אחר. כך לפי פרסום של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מחודש פברואר 2018:

 

"רוכבי אופנוע נחשבים משתמשי דרך פגיעים במיוחד. שיעור היפגעותם בתאונות דרכים גבוה בהשוואה לשיעורם היחסי באוכלוסייה. רוכבי אופנוע נפגעים פי 4 ביחס לשיעורם בקרב מצבת כלי הרכב (4.2% ממצבת כלי הרכב מול 20% מסך ההרוגים ופצועים קשה)."

 

הרשויות מעודדות שימוש בכלי רכב דו גלגלי (ובכלל זה אופניים חשמליים שמהווים קטסטרופה בפני עצמה), בשל מצוקת משתמשי הכבישים. כלומר הכשל ביצירת תשתית תחבורה הולמת מטופל בחלקו על ידי מתן אפשרות לשימוש בכלי רכב שמסכנים את חיי הנוהגים בהם והולכי הרגל...

 

בעונה זו כאשר הרשויות המקומיות מתכוננות לבחירת ראשי הערים בישראל האמורות להתקיים ב 30/10/2018, חבל שנושא תאונות הדרכים (ובכלל זה תאונות האופנועים והאופניים החשמליים) במתחם העירוני אינו זוכה להתייחסות הראויה של המתמודדים השונים.

 

ההיסטוריה הביטוחית מלמדת אותנו שחברות הביטוח פעלו להקטנת הסיכון המבוטח עוד מתחילת דרכו של הביטוח האלמנטארי בעולם המודרני, כאשר מבטחי האש שפעלו בבריטניה במאה ה-17 הפעילו קבוצות של כיבוי אש.

 

זרקור ביטוחי מתאים על סכנת כלי הרכב הדו גלגלי והאופניים החשמליים ובכלל זה עידוד ומודעות להתקנה של מערכות טכנולוגיה שמקטינות את הסיכון כפי שנעשה בכלי הרכב ה"רגילים" והביאה להקטנה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנה האחרונה, עשוי לפעול בצורה דומה גם לטובת נוהגי הדו גלגלי.

 

ובינתיים, עד שהדברים יקרו, חשוב לעדכן את החוקים והתקנות במדינת ישראל, באופן שיעודד את נוהגי הדו גלגלי לרכוש ביטוח חובה לרכב (לרבות באמצעות אכיפה והחרמה של כלי רכב) ולפחות למנוע מצב שבו יוצא החוטא יוצא נשכר.

 

פורסם ביום 13/9/2018

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright