היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

ביטוח חובה מוזל חסרי רישיון נהיגה

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 


על ביטוח  | ספרות ולימוד  |  ביטוח עסקים |  ביטוחי פרט  |  סיכונים  | סוכנים ומבטחים



טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


חיתום בביטוח חובה לרכב

למדריך תביעות ביטוח רכב

 

האבסורד של כחלון: הוזלת חובה לדו גלגלי לא תועיל לחסרי רישיון נהיגה

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול תביעות ביטוח וניהול סיכונים

 

 

איור של השר משה כחלון עם ציור של אופנוע וסימן שאלהבכלי התקשורת פורסם לאחרונה, כי שר האוצר, משה כחלון פועל להוזלת ביטוח החובה לרכב דו מנועי באמצעות שינוי חלוקת הפיצוי בין המבטחים במקרה של תאונת דרכים שארעה לרוכב דו גלגלי במעורבות רכב אחר.

 

נכון להיום נושאים המבטחים של הרכב (שאינו דו גלגלי) שמעורב בתאונה עם רוכב דו גלגלי בשיעור של 75% מהפיצוי שמגיע לנפגע ההצעה של כחלון היא להגדיל את נטל הפיצוי המושת על מבטחי הרכב המעורב לכדי 95% ובכך להוזיל את ביטוח החובה לרכב הדו גלגלי.

 

הרציונל שעומד מאחורי הרעיון של כחלון הוא לעודד באמצעות ההוזלה של ביטוח החובה רכישת ביטוח חובה ע"י נהגי דו גלגלי שנמנעים מרכישתו בשל העלות הגבוהה.

 

עוד לפני שנכנס לדיון לגבי רעיון "ההוזלה לציבור אחד על חשבון ייקור לציבור אחר" ואולי במקומו, מן הראוי שנבחן את סבירות היישום של עידוד רכישת ביטוח חובה בקרב נהגי דו גלגלי חסרי ביטוח באמצעות הוזלה של תעריפים.

 

ביטוח חובה לרכב, כידוע, אינו מכסה את תוצאותיה של תאונת דרכים שארעה כאשר נהג הרכב לא החזיק ברישיון תקף לנהיגה בסוג הרכב שבו נהג.

 

חלק לא מבוטל מהנהגים חסרי הביטוח הם גם חסרי רישיון נהיגה. הוזלת תעריף ביטוח החובה לא תעודד אותם לרכוש ביטוח שיהיה מבחינתם חסר כיסוי.

 

כך למשל בכתבה "רוכבים אל המוות: עלייה משמעותית במספר האופנוענים שנהרגו" מאת אסף זגריזק באתר YNET מיום 4/6/2017, פורסם בין היתר, כי מבין 30 רוכבי האופנוע שנהרגו בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2017, חמישה רוכבים  (כ 16%!) נהגו באופנוע ללא רישיון!

 

ההוזלה לא תועיל לרכישת ביטוח למי שאינו מחזיק ברישיון נהיגה!

 

מה כן ניתן לעשות? אולי לא ע"י השר כחלון אלא ע"י השר ארדן שהוא זה שאמור להגביר את האכיפה. הביטוח הרי אינו חזות הכל. כל מי שלומד יסודות הביטוח יודע שעצם קיום הביטוח אינו מונע את החובה לפעול לצמצום הסיכון.

 

סוגיה נוספת הקשורה לביטוח חובה לרכב דו גלגלי נובע מכך שבמרבית המקרים מדובר בביטוח לנהג נקוב בשם, כך שגם רכישת הביטוח אינה פוטרת את הבעיה של כיסוי תאונת דרכים שנגרמת על ידי מי שאינו נקוב כמבוטח בפוליסה. מצד שני, לא ניתן במדינת ישראל לרכוש ביטוח חובה לרכב על בעל רישיון נהיגה  שאינו מחזיק ברכב (למעט במקרה מיוחד של סחר רכב), הואיל ולפי המחוקק הרכב נחשב ליחידת סיכון ולא הנהג.

 

הרעיון לפתרון הסוגיה המוצע בכתבה זו הוא שילוב של שלוש הפעולות הבאות:

 

  •  הגברת אכיפה.
     

  •  שינוי חקיקה רלוונטי כך שלפחות בביטוח חובה לרכב דו גלגלי תיווצר אפשרות לביטוח חובה לפי נהג ולא רק לפי רכב. כלומר, אדם שמחזיק ברישיון נהיגה לרכב דו גלגלי יוכל או יותר נכון יחויב לרכוש ביטוח חובה בעלות נמוכה יחסית לזו של מי שמחזיק ברכב דו גלגלי בבעלותו.
     

  • שינוי חקיקה, כך שלא יתאפשר למי שנהג ברכב ללא ביטוח חובה תקף להיפרע מהמזיק לפי דיני הנזיקין (ע"ח המזיק או מבטחיו).

 

כלומר, חלוקת העלות הגבוהה של ביטוחי החובה לרכב דו הגלגלי לא תיעשה בהגדלת הנטל על בעלי רכב שאינו דו גלגלי, אלא בין בעלי רישיון הנהיגה ברכב דו גלגלי בינם לבין עצמם, כאשר משטרת ישראל תגביר את האכיפה כך שמספר הנוהגים בדו גלגלי ללא רישיון ו/או ללא ביטוח ילך ויפחת במקביל עליית הבטיחות בשל נוכחות המשטרה וכך גם ירד הסיכון של המבטחים ותתאפשר הוזלה של ביטוח החובה לאופנועים שלא על חשבונם של הנהגים האחרים.

 

פורסם ביום 6/6/2017

עודכן ביום 7/6/2017

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright