היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

רישום אופניים חשמליים

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 


על ביטוח  | ספרות ולימוד  |  ביטוח עסקים |  ביטוחי פרט  |  סיכונים  | סוכנים ומבטחים



טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


 

הצעת חוק לרישום אופניים חשמליים

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול תביעות ביטוח וניהול סיכונים

 

 

 

אופניים חשמליים, צילום אילוסטרציהביום 22/1/2018, הונחה על שולחנה של כנסת ישראל הצעת חוק שמחייבת הקמת מאגר מידע לאופניים עם מנוע עזר וזאת במסגרת תיקון לפקודת התעבורה.

 

יוזמי הצעת החוק הם חברי הכנסת: קסניה סבטלובה, אורן אסף חזן, סאלח סעד' איתן ברושי, זוהיר בהלול, מוסי רז, עליזה לביא, לאה פדידה, איילת נחמיאס ורבין, מיקי רוזנטל, איל בן ראובן, רוברט אילטוב, יואל רזבוזוב, נחמן שי, איציק שמולי, עמר בר-לב, מאיר כהן, יעקב פרי, מרב מיכאלי ורויטל סויד.

 

לפי דברי ההסבר להצעת החוק המטרה היא להתמודד עם תופעת גניבת האופניים החשמליים ההולכת ומתפשטת ברחבי המדינה הן במרכז הארץ והן בפריפריה.

 

לפי ההצעה ייעשה שיוך של מוצע לשייך את מספר השלדה של האופניים החשמליים לשם הקונה במעמד רכישת האופניים החשמליים בחנות.

 

מוצע להחיל את חובת רישום אופניים עם מנוע עזר גם על בעלי אופניים חדשים שרכשו את האופניים בחצי השנה שלפני תחילת החוק ויינתן להם פרק זמן של 24 חודשים לביצוע הרישום.

 

ככל שמדובר על אופניים משומשים – ייעשה השיוך במועד העברת בעלות בדואר, על פי מספר השלדה, בדומה לקניית רכב משומש ולפי סעיף 6 לפקודת התעבורה.

 

בנוסף מוצע להקים מאגר מידע ממוחשב במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים שינוהל על ידי רשות הרישוי ויכלול את מספרי השלדות בצמוד לשמות בעלי האופניים.

 

מאגר המידע אמור לשמש לצורכי רשות הרישוי ומשטרת ישראל בלבד, ולא יהיה פתוח לעיון הציבור. כך, ברגע שמשטרת ישראל תמצא אופניים חשמליים של אזרח, בין אם הגיש תלונה על הגניבה ובין אם לאו, ניתן יהיה להשיב את האופניים לבעליהם.

 

מטרת החקיקה היא לאפשר לבעלי האופניים הגנובים לקבל בחזרה את רכושם לאחר שהוא נתפס ע"י משטרת ישראל וככל שהוא נתפס.

 

נכון להיום, ניתן להגיש תלונה במשטרת ישראל על הגניבה. לאחרונה, משטרת ישראל השיקה אפליקציה בשם "האופניים" שבה גלריית תמונות של אופניים שנתפסו על ידי המשטרה, והציבור מוזמן להגיע לתחנות המשטרה ולזהות את האופניים הגנובים. ואולם, הבעיה היא כי לעיתים לא ניתן לזהות את האופניים, בייחוד אם אין עליהם סימנים מיוחדים. מעבר לכך, כאשר משטרת ישראל תופסת אופניים גנובים, אין באפשרותה לשייך אותם לאזרח כזה או אחר שהגיש תלונה על הגניבה כיוון שאין להם שיוך שמי.

 

המטרה היא כאמור, כלכלית, לאור העלות של אלפי ₪ המושקעת ברכישתו של זוג אופניים חשמליים וגם לאור העובדה שהגנבים משתכללים בשיטותיהם ומצליחים לשחרר את האופניים מכל סוגי המנעולים.

 

עניין זה מעורר שתי שאלות חשובות:

 

סוגיית זיהוי הבעלים במקרה של עבירה – שימוש באופניים חשמליים כרוך גם בציות להוראות חוק. יצירת מאגר המידע תאפשר למשטרת ישראל לזהות גם את הבעלים של אופניים שהרוכב בהם פגע בהולך רגל או גם ברוכב אופניים אחר ועל כן חשוב שלא להגביל את השימוש במידע לצורך איתור בעלי הרכוש אלא גם לאפשר שימוש במידע לצורך איתור שלבעלי אופניים חשמליים שננטשו לאחר פגיעת גוף או נזק רכוש.

 

סוגיית זיהוי לצורך ביטוח – חלק מפוליסות הביטוח מאפשרות ביטוח אופניים חשמליים כרכוש לפי ביטוח דירה, על מנת למנוע קבלת פיצוי מחברת ביטוח ולאחר מכן קבלת האופניים מהמשטרה – רצוי לאפשר נגישות למאגר המידע לחברות ביטוח שביטחו את הרכוש. נגישות לחברות הביטוח חשובה גם לצורך זיהוי הבעלים במקרה של ביטוח אחריות חוקית כך שהנפגעים יוכלו לתבוע ולקבל פיצוי במקרה שבו נזנחו האופניים לאחר פגיעה במקום האירוע ולבעל האופניים היה כיסוי ביטוחי לאחריות חוקית כלפי צד שלישי.

 

לסיכום הדברים, בהזדמנות חגיגית זו, כשבר מחייבים ברישום וזיהוי האופניים החשמליים, מן הראוי להרחיב את היריעה ולא לצמצם את מטרת השימוש המידע ומקבליו באופן שישרת רק את אינטרס הרכוש של בעלי האופניים, אלא שמן הראוי להרחיב את היריעה, כך שמידע ישמש גם את חברות הביטוח וגם לצורך איתור בעלי אופניים שפגעו ברכוש ובאנשים.

 

פורסם ביום 28/1/2018

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright