הטיפים של היועצת קטיה
שורצמן

פתרונות ניהול סיכונים לחברות יזמים, קבלנים ויועצים
הרשמה לטיפים
מהאתר

קבלו את הטיפ השבועי, לתיבת הדוא"ל שלכם - ללא
תשלום
אין
להעתיק את הטיפים, לפרסמם או לעשות בהם כל שימוש אחר
|
כ תבת
השבוע:
גבול אחריות של מיליון דולר לנזקים של מאה מיליון
הבלוג
השבועי -
פוסט
שביעי:
אם
מבוטח
בביטוח
תכולה
גרם
לשריפה
בל"ג
בעומר
התמודדות עם נימוקי סרק בדחיית תביעה

בפאנל של כנס בנושא ביטוח
כללי שנערך השנה, צדה את עיני התבטאותו של עו"ד
אורי אורלנד,
בנושא דחייה של תביעות ביטוח בטיעונים מופרחים והזויים.
הפאנל בנושא
תביעות
ביטוח
ורגולציה נערך בניהולה של עו"ד
ליאת הרטוב, מנכ"לית סוכנות בטח
מקבוצת כלל והשתתפו בו גם אסף מיכאלי האחראי לביטוח כללי בפיקוח על הביטוח,
אודי כץ, נשיא לשכת סוכני הביטוח,
אמיל וינשל, מנכ"ל איילון ושעיה
וינשטוק, יו"ר ענף רכוש אש אלמנטארי באיגוד
השמאים.
הדברים שנאמרו ע"י אורלנד
בתחילת הדיון מתייחסים לטענות הזויות של פקידי תביעות בחברות ביטוח שדוחים לפעמים
תביעות בטיעוני סרק כמו שימוש בחריגים של צד ג' בביטוח רכוש ושימוש בחריגי פלת"ד
בדחיית תביעות בביטוח תאונות אישיות.
עד כמה שהדברים עשויים
להישמע הזויים ובלתי מתקבלים על הדעת למי שאינו מכיר מקרוב את הסוגיה, באפשרותי
לאשר את דברי אורלנד ואף להוסיף עליהם דוגמאות נוספות, כמו למשל הוספה של חריגים
שלא נכתבו בפוליסה,
אבל לדעתו של פקיד התביעות הם היו אמורים להיכלל, ועל כן יש לדחות את הכיסוי
הביטוחי, הפחתת הפיצוי לערך
שיפוי אם הרכוש לא הוחלף בפוליסת ביטוח כלי נגינה מסוג "כל
הסיכונים" שנערכה במפורש לפי
ערך
מוסכם ועוד ועוד ועוד.
ההצעה של אורלנד לפתרון
הבעיה (שלא התקבלה על דעת משתתפי הדיון) היתה פעולה
של הפיקוח על הביטוח אשר יפעל לסילוקו מהתפקיד של פקיד אשר דוחה תביעות בטענות סרק,
דבר שאורלנד רואה בו מרמה מצד המבטחים.
דוגמא למספר טענות סרק בביטוח דירה:
-
דחייה של תביעה בגין צבע שנשפך על
עציצים במרפסת פתוחה בדירתו של המבוטח. הדבר נעשה במתכוון ועל מנת לגרום נזק על
ידי שכן שמתגורר בקומה שמעל
המבוטח. במחלקת התביעות טענו שאין כיסוי ולא נימקו. בפועל יש כיסוי כי מדובר על
מזק בזדון והחריג בביטוח דירה לגבי מרפסת פתוחה חל על סיכוני גניבה פריצה ושוד
בלבד ואינו חל לגבי סיכון נזק בזדון.
-
דחייה של תביעה בגין גניבת מחשב אישי (נייד) של המבוטח מביתו של הבן. יש כיסוי
כי מדובר על ביטוח חפצים אישיים מחוץ לבית עד 5% מסכום הביטוח של התכולה ואין
כל תנאי לכך שהכיסוי לחפצים מחוץ לבית יהיה בתנאי שהחפצים האישיים נמצאים בחזקת
המבוטח.
-
דחיית תביעה בגין נזק שנגרם לדירה בשל שריפה שנגרמה על ידי תנור שהמבוטח שכח
לכבות בצאתו מהבית. חברת הביטוח טענה שמדובר על רשלנות רבתי ועל כן אין כיסוי
ביטוחי בפועל התקנות לביטוח דירה אינן כוללות חריג לעניין רשלנות רבתי ועל כן
מדובר על נזק מבוטח.
בינתיים, כאמור, מתמודד שוק
הביטוח מדי יום ביומו עם טענות הסרק הנטענות לפעמים ע"י פקידי תביעות ביטוח.
להלן שיטת ההתמודדות הפרטית שלי שכבר הוכיחה את עצמה פעם אחר פעם:
שלב ראשון - קבלת הטענות
בכתב - כאשר "הפנינים" מושמעים בע"פ בפגישה או בשיחה טלפונית - אני מבקשת ותמיד
מקבלת את נוסח הדברים בכתב על מנת להציגם בפני
סוכן הביטוח
והמבוטח.
שלב שני - פניה
לאיש/ת המקצוע במחלקת החיתום - בפעם הראשונה הפנית השאלה באופן כללי כנושא
מקצועי ללא יחוס לאירוע מסוים. גם כאן, כמו בשלב הקודם מבקשת ומקבלת מענה בכתב.
מה שחשוב לזכור הוא שלא
לפרט בשלב זה בשום פנים ואופן בפני איש החיתום שמדובר על תביעת ביטוח הואיל ובאופן
אוטומטי הם יגנו על מחלקת התביעות או במקרה הטוב יצהירו שאינם מתערבים.
שלב שלישי - בקשת
עזרה מאיש המקצוע במחלקת החיתום - לאור הסתירה שבין האמור במכתב שלו
לבין האמור במכתב של מחלקת התביעות. דבר שתמיד עובד. נסו ותראו.
שלכם
קטיה
שורצמן, יועצת לניהול סיכונים ומנהלת אתרים
|