היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

פרוטוקול מסירת פוליסה

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 

 


על ביטוח  | ספרות ולימוד  |  ביטוח עסקים |  ביטוחי פרט  |  סיכונים  | סוכנים ומבטחים



טיפים |  ניהול סיכונים להעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


 

 דרוש פרוטוקול פוליסה 

 מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים

 

 

כאשר חברת הביטוח משווקת פוליסות (לרבות פוליסות ביטוח רכב ו ביטוח דירה) באמצעות סוכנים, אחד הדברים הנשארים בגדר נעלם בעיני חברת הביטוח הוא מהות הסיכום אשר הושג בין סוכן הביטוח לבין המבוטח אם בכלל.

 

ההחמצות מבחינת המבטח והמבוטח יכולות להיות בתחומים שונים החל מגבולות האחריות בביטוח צד ג' לפי פוליסות לביטוח רכב ודירה, גילו של הנוהג הצעיר לפי ביטוח רכב רכב, תנאי מיגון אשר סוכמו או לא סוכמו בין הצדדים, תנאים לכיסוי הביטוחי המופיעים ברשימת הפוליסה וכמובן גובה הפרמיה, סכומי ההשתתפות העצמית והאופציה פריסת התשלומים.

 

לאחר ההתקשרות בהסכם הביטוח, הפוליסה נשלחת למבוטח על ידי הסוכן, וגם אז אין למבטח שליטה אם הפוליסה הגיעה לידי המבוטח בשלמותה (כולל הג'קט והנספחים האחרים)  או אם הגיעה לידיו בכלל.

 

המבטח אינו יכול לדעת אם הפרמיה לפי הפוליסה שנשלחה אכן תואמת את הסיכום שהושג עם סוכן הביטוח, האם סכומי הביטוח, גבולות האחריות וסכומי ההשתתפות העצמית עונים לסיכום בין הצדדים.

 

הצעת הביטוח המסורתית אין בה די הואיל ולא פעם סוכן הביטוח מוותר עליה בכלל או מוותר על החתימה ועל קבלת הפרטים הנדרשים לפיה ובמקרים רבים, אף אינה כוללת הצגה של פרטים החשובים למבוטח כמו גבולות האחריות כלפי צד ג' בביטוחי רכב ודירה, כאמור לעיל, סכומי ההשתתפות העצמית, נספחים שונים הנדרשים עפ"י חוזרי הביטוח והחוק כמו ויתור על ביטוח סיכוני רעידת אדמה בביטוח דירה, הצגת ניכוי משתנים מפחיתים בפוליסת ביטוח רכב והשפעתם על הפרמיה ועוד.

 

לא רק זאת, אלא שלאחרונה אנו עדים לתופעה של אתרי אינטרנט המציעים למבוטחים בפוטנציה להשאיר פרטים בסיסיים בלבד על מנת שסוכני ביטוח הקשורים עם האתר יחזרו אליהם עם הצעת מחיר. אתרים אלו דואגים לקידום אתרים מסיבי ומדורגים גבוה ביותר במנועי החיפוש כאשר המבוטחים הפונים לקבלת הצעות מחיר אינם יודעים לבחון את ההבדלים שבין תוכניות הביטוח השונות המוצעות להם, אינם יודעים על קיומן של תוכניות ביטוח אחרות אשר אינן כלולות בהסדר עם בעלי האתר וכל זאת כאשר אותם האתרים אינם מחוייבים כלפי המבוטחים בחובת הגילוי של פרטי חברת הביטוח ופרטי הביטוח האמור להיות מוצע בעקבות פניה לאותם האתרים.

 

התוספות המונפקות מדי פעם לפוליסה הן סוגיה בפני עצמה, כי חישוב הפרמיה הנוספת או הנגרעת מהפוליסה אינו ברור במקרים רבים בשל הנחות שונות המופיעות בסכום גורף וסוגיות נוספות.

 

מקריאה מתמדת של פסקי דין המתייחסים לביטוח, אני למדה, כי במקרים לא מעטים, ניתן היה לחסוך את עגמת הנפש, ביטול הזמן וההוצאות של מבטחים ומבוטחים כאחד, לו היה קיים מסמך של פרוטוקול הנלווה לכל שלב בחיי הפוליסה לביטוח אלמנטארי כאשר המבוטח וסוכן הביטוח חתומים על גביו על מנת למנוע אי הבנות במקרה של אירוע מבוטח.

 

לאור לאמור לעיל, לדעתי בכל שלב של תוכנית הביטוח צ"ל פרוטוקול  מיוחד - דבר שימנע גם ביטוח בתוכנית שאינה מתאימה להגדרת המבוטח (למשל מבחינת גיל או קבוצת מבוטחים) ויבטיח שהמבוטח קיבל את כל ההסברים הדרושים לגבי הקף הכיסוי הביטוחי, עלותו ותנאיו. כך למשל יירשם פרוטוקול הצעת ביטוח וסיכום פרטי הביטוח ויפורט בו אם ניתן כיסוי ביטוחי או לא, פרוטוקול קבלת פוליסה ומסירת פרטי חיוב או זיכוי בשל תוספת לפוליסה, דבר שימנע אף אפשרות להונאות ביטוח שכבר היו כאשר סוכני הביטוח הקטינו על דעת עצמם את הקף הכיסוי הביטוח וגרפו לכיסם את הפרשי הפרמיה מבלי ידיעתו של המבוטח.

 

חשוב גם, כי לכל דרישת תשלום בשל חב פרמיה שלא שולם במועדו יתלווה פירוט חישוב החיוב בפרמיה בנוסף לסכום החיוב הכללי אשר המבוטח אינו יכול לפענח אם לא קיבל לידיו מסוכן הביטוח את כל המסמכים הדרושים הכוללים את פרטי חישוב הפרמיה לחיוב.

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright