היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

המורכבות של ניהול תביעות ע"י מבטח

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 


על ביטוח  | ספרות ולימוד  |  ביטוח עסקים |  ביטוחי פרט  |  סיכונים  | סוכנים ומבטחים



טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


מורכבות ניהול תביעות בבית משפט ע"י מבטח

מאת: קטיה שורצמן יועצת לאתרי אינטרנט, ניהול תביעות ביטוח וניהול סיכונים

 

 

 

רישום של מטרה עם חיציםהגיע הזמן שחברות הביטוח בישראל יעשו חשבון נפש בינן לבין עצמן לגבי העלות והתועלת שבניהול תביעות נגד מבוטחים על ידי עורכי דין חיצוניים שכל מטרתם היא להביא לדחיית התביעה שהוגשה נגד חברת הביטוח בבית המשפט או לכל הפחות, להתפשר עם התובע בסכומים נמוכים ככל הניתן ורצוי ללא כל קשר להיקף הנזק שנגרם, טווח הכיסוי הביטוחי וההוראות המחייבות של הפיקוח על הביטוח והחוק.

 

בעידן החשיפה הכמעט מוחלטת למדיה שבו אנו חיים, כאשר המגמה של התקשורת היא להשחיר את  תדמית חברות הביטוח עד כמה שניתן בעיקר למטרות רייטינג, פרסום של התנהלות שאינה ראויה מטעם מייצג של חברת ביטוח בבית המשפט, סביר להניח שתגיע לכותרות ועוד לפני כן לידיעה של הפיקוח על הביטוח.

 

אכן, קיימת אפשרות, כי התובע, ישבר בשלב שהוא של המערכה נגד חברת הביטוח, אולם עצם פרסום ההתנהלות וההליכים והפניית תשומת לבן של הפיקוח על הביטוח להתנהלות החברה יביא לחברת הביטוח נזק תדמיתי בהיקף העולה בהרבה של ה"חיסכון" שהושג ע"י עורך הדין שייצג את חברת הביטוח באותו הליך וזאת גם אם מטרתו, לצמצום או לביטול התשלום של חברת הביטוח, הושגה באופן מלא או חלקי כאשר מחיר "ההצלחה" הוא על חשבון תדמיתה של חברת הביטוח דבר העשוי לפגוע, לפחות בטווח הקצר, בשיווק מוצרי ביטוח חדשים של אותה חברת ביטוח או אפילו בחידוש סטנדרטי של ביטוחים קיימים.

 

המוצר המשווק ע"י חברות הביטוח הוא הבטחה לתשלום נזקים. כפרפרזה על אמרת חז"ל "מרבה נכסים מרבה דאגה" אלא אם כן רכש ביטוח, שאז יש לו פחות דאגה.

 

במרבית המקרים, מקרה הביטוח כלל אינו מתרחש ועל כן המוצר המשווק ע"י חברות הביטוח הוא מבוסס אמון.

 

חברת ביטוח שלקוחותיה רואים את עצמם במקום שבו הם אינם יכולים ליתן בה אמון, עשויה להפסיד לקוחות ללא קשר למחיר הביטוח הזול והנוח שתציע, שיעור התגמול לסוכני הביטוח  מטעמה והיקפו הנדיב של תקציב הפרסום.

 

מדובר למעשה על נזק מצטבר, כמו אדם מאבד לאט לאט את שמיעתו בשל חשיפה לרעשים במקום עבודה,  כן גם התדמית של חברות הביטוח חשופה למיקרו טראומות, כאשר כל מקרה בודד, נראה כחסר השפעה על מצב החברה, אולם ההשפעה המצטברת של כלל המקרים עשויה להיות דרמטית ולגרום לחברת הביטוח הפסדים ניכרים בשל אובדן לקוחות ועליה בשיעור הונאות ביטוח מצד גורמים שמאמינים באמרה "הגונב מגנב פטור" וסיכון נוסף הוא תשלום עיצומים לפיקוח על הביטוח שעוקב אחר כל הנעשה בשוק הביטוח בישראל וחיוב ע"י בתי המשפט בתשלומים מוגדלים מסיבות שונות ובכלל זה חיוב בהוצאות משפט.

 

ניקח לדוגמא החלטה שניתנה ביום  19/11/2017 ע"י השופט ירון בשן, סגן נשיא השלום בתל אביב. מדובר על התנהלותה של חברת הביטוח בהליך גילוי מסמכים ועיון במסמכים בתיק תאונת דרכים, ת"א 64927/11/15 פלונית נ' הפניקס חברה לביטוח בע"מ.

 

למרות בקשות חוזרות ונשנות, לא נמסרו המסמכים לתובעת שזו מצידה הגישה בקשה לקבלת הכרעה בתיק ובקשה למחוק את כתב ההגנה של חברת הביטוח ואז נזכרה חברת הביטוח לבקש מבית המשפט " ארכה להשלמת הליכי גילוי המסמכים" ...

 

מהחלטת השופט עולה שחברת הביטוח הפגינה זילות בתקנות סדר הדין. המייצג של חברת הביטוח הסביר את התקלות בתיק בחילופי עו"ד שטיפלו בו במשרד... ועוד הסביר, כי שהפרקטיקה שהתפתחה אינה מצריכה חתימת המבטח על תצהיר גילוי מסמכים...

 

בהחלטתו האמורה, חייב השופט בשן את חברת הביטוח בתשלום הוצאות בסך 25,000 ₪ ואמר, כי זכותה של חברת הביטוח להכחיש  את הכיסוי הביטוחי ואת עצם התרחשות התאונה אולם התוצאה של הכחשה גורפת היא שיהא על התובעת להוכיח יותר עובדות במשפט וחברת הביטוח תישא בהוצאות.

 

רק חבל שכבוד השופט, לא התייחס לנושא תורת ההנמקה המבוססת על הכרעה עקרונית של הפיקוח על הביטוח, לפיה חברת הביטוח אינה רשאית להעלות טענות נגד התובעת שהיתה יכולה לטעון בהזדמנות הראשונה שעמדה בפניה, קרי בעת ניסוח מכתב הדחיה במחלקת התביעות של חברת הביטוח, אלא רק במקרים מיוחדים ויוצאי דופן, כמו למשל עובדות חדשות שנתגלו לחברת הביטוח לאחר שנשלח מטעמה מכתב הדחיה.

 

ככל שיותר שופטים בישראל יעשו שימוש בחובת ההנמקה החלה על חברות הביטוח ויקפידו למחוק מכתב ההגנה של חברות הביטוח נימוקים גורפים (שגם לגביהם קיימת הכרעה של הפיקוח על הביטוח) ונימוקים חדשים לאלו המופיעים במכתב הדחיה, כך ייחסך זמן שיפוטי יקר והטרטור של מי שתובע את חברות הביטוח בבתי המשפט ילך ויקטן.

 


 

פורסם ביום 27/11/2017

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright