היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

מותר הסוכן מן האפליקציה

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 


על ביטוח  | ספרות ולימוד  |  ביטוח עסקים |  ביטוחי פרט  |  סיכונים  | סוכנים ומבטחים



טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


 

בד"כ מותר הסוכן מן האפליקציה, אבל... והקשר שבין ביטוח מקיף לרכב למשחק כדורגל?

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול תביעות ביטוח וניהול סיכונים

 

 

 

איור של דמות אדם על רקע סקריפט של מחשב

בתגובה לדבריו של ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח בכנס אלמנטאר ה 13 של עדיף - ראו הבהרה

 

סוד גלוי הוא, כי הטכנולוגיה העומדת כיום לרשותן של  חברות הביטוח, מאפשרת להן ליצור קשר בלתי אמצעי עם צרכן הביטוח (המבוטח). יש מי שמסיק מכך, כי אפשרות זו סותמת את הגולל על תפקידו של סוכן הביטוח ובעצם מייתרת את קיומו. אך זוהי מחשבה חסרת שכל וקצרת טווח.

 

קיומה של אפשרות ליצור קשר ישיר עם מבוטחים או מה שנכון יותר, מתן אפשרות למבוטחים ליצור קשר ישיר עם חברת ביטוח אינו נותן תשובה להליך החשוב ביותר בשלב רכישת הביטוח והוא התאמת הכיסוי הביטוחי לצרכיו של המבוטח, שלא לדבר על התמיכה המקצועית הנדרשת ליישום זכויות המבוטח בהליך מימוש הסכם הביטוח, ככל שעולה הצורך בדבר.

 

פריט לבוש או הנעלה שרוכשים באמצעות האינטרנט, ניתן למדוד ולבדוק את התאמתו גם לאחר הרכישה ובמרבית המקרים קיימת אפשרות להחלפה של המוצר או ביטול העסקה. מאידך גיסא, כאשר מבוטח רוכש באמצעות האינטרנט כיסוי ביטוחי שאינו תואם את מלוא צרכיו, הטעות שברכישה ללא התאמה, תעלה על הפרק, אם בכלל, רק לאחר שכבר קרה האירוע, שעשוי להתגלות כאירוע שאינו מבוטח על אף שבפועל ניתן היה לבטחו. וכך יוצא שהפוליסה הנרכשת באמצעות האינטרנט דומה בעצם לרכישתו של חתול בשק.

 

תמר אביזמר, סו"ב, מספרת שהיא נוהגת לתשאל את מבוטחיה בשלב התאמת הכיסוי הביטוחי לגבי אורח החיים והצרכים המיוחדים של כל מבוטח ומבוטח. כך למשל, כאשר היא לומדת ממבוטח מסוים על מנהגו לצפות במשחקי כדורגל, היא מקפידה להציע לו לכלול בביטוח המקיף לרכב כיסוי למהומות, כיסוי שאינו כלול באופן אוטומטי במרבית הפוליסות לביטוח מקיף. אוהד כדורגל שלא נכלל כיסוי למהומות בביטוח המקיף ומכוניתו נהרסה במהלך התפרעות של אוהדי הקבוצה שהפסידה במשחק -  אינו מבוטח והוא ישלם מכיסוי את עלות תיקון הנזק או אפילו יישא בעלות הרכישה של מכונית חדשה.

 

בניגוד למה שמקובל לחשוב, מוצרי ביטוח הפרט אינם מוצרים אחידים למרות שבמרבית המקרים מדובר על בסיס ביטוח אחיד המוכתב על ידי הרגולציה אולם הניואנסים וההבדלים שבין תוכניות הביטוח השונות, עשויים להיות קריטיים ברמת המקרה הבודד ולהותיר את המבוטח עם כיסוי ביטוחי מצומצם לעומת הכיסוי האופטימאלי האפשרי שמתאים לצרכיו. וכאן חשוב לומר, כי הביטוחים המוצעים על ידי חברות ביטוח המשווקות את מוצריהן שלא באמצעות סוכני ביטוח, הם בדרך כלל, מוצרים בסיסיים ביותר שאינם כוללים הרחבות שחלק לא מבוטל מהן עשויות להיכלל בתוכניות ביטוח בסיסיות המשווקות באמצעותם של סוכני ביטוח.

 

דוגמא נוספת מתוך עשרות מקרים קיימים בביטוחי פרט: הוספת כיסוי לנזקי רעידת אדמה לביטוח המקיף לרכב של מבוטח שנוסע מדי פעם עם הרכב לחופשות בחוף ים המלח (בשל הבולענים שקיימים במקום).

 

מבוטח שמבקש לחסוך בעלות הביטוח ובוחר לערוך את ביטוח הרכב או ביטוח הדירה באמצעות רכישה מקוונת, אינו נחשף לשאלות לגבי תחביביו ואורח חייו. שאלות מהותיות לצורך התאמת הביטוח לצרכיו. בתיאוריה, קיימת אמנם אפשרות לשאול שאלות ולבקש את המבוטחים לספק מידע גם במכירה מקוונת של מוצרי ביטוח. אלא שהמבטחים והמשווקים באמצעות האינטרנט אינם נוהגים לשאול שאלות העשויות להיראות כמשוללות הגיון בעיני המבוטח הפוטנציאלי שמכוונן מראש לרכוש את הביטוח הזול ביותר "בתיק ובקליק" ואינו ערוך להשקיע את הזמן הדרוש לצורך מתן מענה על שאלות מפורטות מדי שנראות בעיניו כמטרידות, מציקות ומיותרות. 

 

אפשר, כי בעתיד כאשר יפותח הרובוט האולטימטיבי בעל בינה אנושית, כמתואר בספריו של אייזק אסימוב, לא יהיה עוד צורך בסוכני ביטוח וקרוב לוודאי שלא יהיה עוד צורך גם ביועצי ביטוח. אלא שבינתיים מי שרוכש ביטוח ללא תיווכו של סוכן ביטוח, מהמר על הכיסוי הביטוחי מבלי שהוא עצמו מודע לעצם קיומו של ההימור.

 

והתנאי לכל האמור בכתבה זו הוא כמובן שהלקוח לא הגיע למשרדם של סוכנים מהסוג האחר... האמור בזה מעיד על רובם של סוכני הביטוח. כך רוצה לקוות ולראות, אולם לפי פעילותה של לשכת סוכני הביטוח נראה שסוכני הביטוח, כמעט ולא עשו דבר על מנת להוציא מקרבם את "התפוחים הרקובים" שמבאישים את שמו הטוב של ענף הביטוח בכלל ואת שמם של סוכני הביטוח בפרט.

 

מדובר על סוכנים שמפקידים את ניהול המשרד וההתקשרות עם לקוחות בידי פקידת הביטוח או גם מסתפקים במענה ללקוחות בסגנון "פנייתך הועברה לחברת הביטוח", סוכנים שעוזרים למבוטחים בהגדלת נפח התביעה וכאלו שאינם דואגים למלא מסמך הנמקה בהתקשרות בחיסכון ארוך טווח.

 

התנהגות מאין זו מחזקת את טענתם של הגורמים הגורסים, כי אין מקום בעולם הטכנולוגי של היום לסוכני ביטוח וכי הם שייכים בעצם לדור הישן.

 

רק התנהלות מקצועית רצינית ואחראית, שימוש בכלים טכנולוגיים חדשנים והפקדה על רענון הידע המקצועי במקביל לניפוי הגורמים שיש לנפות מהענף וחיזוקם המקצועי של גורמים יחסית חלשים, תבטיח את הישרדותו של מקצוע סוכן הביטוח לאורך זמן.

 

הבהרה: הכותבת אינה משמשת כיועצת של לשכת סוכני הביטוח

 

פורסם ביום 25/3/2018

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright