היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

הממונה בכנס בריאות של עדיף

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות יזמים, קבלנים ויועצים

 

יכול להיות שאתם צודקים... לאתר היועצת Z
 


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 קבלו את הטיפ השבועי,  לתיבת הדוא"ל שלכם - ללא תשלום

 

 

 

 

שם פרטי

 

 

שם משפחה

 

 

דואר אלקטרוני

 

 

תפקיד

 

 

חברה

 

   

 

 

 


  

 

 

ברקת בכנס עדיף: סיעוד זה לא מצב זאת מחלה

 

 

ד"ר משה ברקת

הרצאה של המפקח על הביטוח, ד"ר משה ברקת בכנס ביטוח בריאות של קבוצת "עדיף":

 

"ענף הבריאות וביטוחי הבריאות הוא מהתחומים המשפיעים ביותר על חיי האזרחים ולכן קרוב לליבי. יחד עם זאת הוא מייסר אותי, כי המצב והפתרונות לא פשוטים כלל ואנו עוסקים לא רק בכספים, אלא גם בבריאותם וחייהם של אנשים.

 

שלוש שנים חלפו מאז רפורמת הבריאות, הסדר החזר, והחלת פוליסות הבריאות החדשה. השאלה המתבקשת היא האם השתפר מצבו של הציבור? האם נעשו הדברים הנכונים או שזה עלה לנו בבריאות?

 

דובר הרבה על מחיר וכפל ביטוחים, אבל אני סבור שחלק מהדיון לא ממוקד, לעיתים פופוליסטי, ומתעלם מהשאלות החשובות באמת מבחינת סדרי העדיפויות.

 

בעיניי יש חמש שאלות משמעותיות:

  1. האם המבוטח מקבל את הכיסוי עליו הוא משלם?

  2. באיזו מידה המבוטח מקבל את הכיסוי שהוא צריך? בחירת רופא/מנתח, טיפולים חדשניים, בדיקות, תרופות מתקדמות, האם התקציב הביטוחי מספיק? מה קורה לאחר מחלה/אירוע? האם יש כינון? וכן הלאה.

  3. מה הפער בין הכיסוי שהמבוטח חושב שיש לו לכיסוי עליו הוא חותם?

  4. האם, תחת תקציב נתון, רמת הכיסוי של המבוטח אופטימלית?

  5. האם הביטוח הוגן ונגיש?

אלו שאלות מרכזיות שאנו שואלים את עצמנו, אבל שואלים גם את המערכת, את מי שאמון על  בריאות ותקציב הבריאות בממשלה, את ראשי המערכת הרפואית, קופות החולים, מנהלי בתי החולים, רופאים, ראשי תחום הבריאות בחברות הביטוח, סוכנים, יועצים ועוד.

 

אני מנסה לקדם שיח רחב כדי שניתן לציבור תשובות אחראיות שיבהירו לציבור מה הוא יכול לצפות מהמערכת הציבורית ומה תפקידו של הביטוח הפרטי. אני בעד שאלות נוקבות ותשובות שמסתכלות למציאות בפרצוף ומתמודדות עם ההשלכות.

 

אם נבין באמת את ההשלכות אולי נתחיל לחשוב שוב על תזות כאלה ואחרות. תזות שמגבילות היצע שירותים רפואיים בביטוח על חשבון בריאותם וחייהם של אנשים. תזות שמניחות שיהיה כיס משלם, מבלי להבין שלכל כיס יש גבול, לכיס של המערכת הציבורית יש גבול, אבל גם לכיס של המבוטח הפרטי יש גבול וגם לכיס של המבטח יש גבול.

 

לכן אני הוריתי להקים צוות חשיבה ברשות שיסתכל מחדש על נושאי המאקרו של ביטוח הבריאות בישראל, תוך שיתוף גורמי מקצוע, כלכלנים, אנשי ביטוח, רופאים ואנשי מערכת הבריאות. אני מקווה שהצוות יתחיל את עבודתו תוך זמן קצר ויספק לנו תובנות.

צוות נוסף יתבונן על טכנולוגיות וחדשנות והשפעה שלהם על עולם ביטוחי הבריאות במישורים שונים, בין היתר:

 

- כיסוי לטכנולוגיות וטיפולים חדשניים.

- מיזמים ושיפורים טכנולוגיים בתהליכי הביטוח .

- איך המציאות הדיגיטלית משנה את הנגשת המידע למבוטח, את הדרך בה אנשים רוכשים ביטוח, מגישים תביעות ועוד.

- איך רותמים את הגנטיקה למניעה וטיפול במחלות.

- איך רותמים טכניקות חיתום מתקדמות לקבלת מבוטחים וכיסוי מצבים שלא ניתן היה לקבלם בעבר.

 

אנחנו פועלים גם באופן מיוחד, זה דבר שעובר כחוט השני בכל פעילות הרשות בראשותי, לטפל באוכלוסיות מיוחדות בעלות מצוקות וצרכים מיוחדים. זה יכול להיות בני הגיל השלישי, בעלי מחלות כרוניות או בעיה רפואית מתמשכת, בעלי מוגבלויות או הפרעות כאלה ואחרות. אנו מחויבים לנסות ולכלול אותם במרחב הפתרונות, כי זה מה שאנחנו עושים בביטוח, כך אני מאמין.

 

החברות שכאן, הסוכנים שכאן, הרופאים והמערכת. מנסים לייצר מציאות טובה יותר, להציל חיים, להאריך חיים, להושיט יד. אל תשכחו את זה והציבור לא ישכח אתכם.

 

בנימה יותר פרגמטית אנחנו בוחנים את לקחי הרפורמה בביטוח שנעשתה לפני כשלוש שנים. היו בה ללא ספק מוטיבים חיוביים: היכולת לפרק את המוצר הביטוחי, מחליפי ניתוח, טיפולים וניתוח מניעתי, שתלים בניתוח ללא תקרות ועוד.

 

אבל יש דברים שללא ספק צריך לשנות, לתקן ולשפר:

 

הרחבת האפשרות לבחירת מנתח והרחבת רשימת הרופאים, הרחבת הגדרות שונות, כמו במחלות קשות, תרופות ניסיוניות ועוד. החזרת ההרחבות וכתבי השירות, שחלקם נתנו פתרון למי שאין לו פתרון חיתומי או אחר. ועוד.

 

בכלל, הראנו בשנה החולפת שהפוליסה האחידה כבר לא תהיה אחידה ונמשיך בכך.

 

אישרנו לשווק מחליפי ניתוח כהשלמה למוצרים קיימים, השקנו ביטוח ניתוחים מוזל עם השתתפות עצמית, ועוד נמשיך לייצר אלטרנטיבות לטובת הציבור עבור מי שצריך ומעוניין בכך.

 

יש שני אלמנטים כלכליים משמעותיים שאני מתכוון לבחון בפוליסות החדשות: אחד מהם הוא נושא החידוש הדו שנתי. גם כאן אני מציע להסתכל למציאות בעיניים. אולי לא בקדנציה שלי, אולי אפילו לא בקדנציה של מי שבא אחרי, אבל אני מעריך שבסביבה של תשומות רפואיות הולכות ועולות, אי אפשר יהיה להימנע לעד מייקור הפרמיות ואולי אפילו בצורה משמעותית, עם תלות או בלי תלות בגיל. ואני מציב מראה ושואל – האם שוב נזרוק אנשים מהביטוח בגיל מבוגר יותר? האם הביטוח יהיה יקר להם מדי לשלם? האם ביטוח ארוך טווח בו יש הגנה חוזית למבוטח מעליית מחיר, אינו מוצר בטוח יותר?

 

אין לי תשובות מגובשות כרגע, אבל אנחנו נצטרך לעשות את החשיבה הזאת.

 

אין לי זמן לדבר על תאונות אישיות. אתם רואים מה אנחנו עושים ואיך אנחנו משנים את המוצר.

 

כמה משפטים אחרונים על סיעוד:

השלמנו את סבב המכרזים של מבטחים לקופות החולים לפי מודל 20-80 . בכללית – זכה הראל, במכבי – הפניקס. בלאומית ומאוחדת – מנורה. הצטרפות שחקן חדש זה מעניין, מעשיר את התחום, והשגנו גם מחירים טובים בכל הסבב הזה, שזה בהחלט בשורה לציבור.

 

אבל המצב בסיעוד רחוק מלהשביע רצון. המודל הסיעודי שבור ובעייתי ומצריך תיקון מהותי.

 

יתכן שיש לספק רובד ממלכתי רחב יותר, ויש להקטין את החיכוך בין מבטחים למבוטחים.

 

אני סבור שיש לעבור לשיטת תשלומים מוקדמים יותר על פני התפתחות המחלה. כן, מחלה, כי אני סבור שסיעוד זה לא מצב, זאת מחלה."

 

מקור: אתר הפיקוח על הביטוח

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright