היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

חשיבותם של מסמכים

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 

 


על ביטוח  | ספרות ולימוד  |  ביטוח עסקים |  ביטוחי פרט  |  סיכונים  | סוכנים ומבטחים



טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


 

למדריך עובד חברה סוכנות

למדריך תביעות

 

 על חשיבותם של מסמכים

 מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים

רקע

 

ביום: 13/08/2008 ניתנה החלטה בבית משפט השלום תל-אביב – יפו על ידי כב' השופטת בלהה טולקובסקי בבש"א 163633/08 בתיק עיקרי: א   017381/08 אלברט אלבזנגד נגד הראל חברה לביטוח בע"מ.

 

עניינה של ההחלטה:  "מבטחת אשר לא מסרה מכתב דחייה, לא תורשה להתגונן בטענות אותן היה עליה להעלות, במסגרת מכתב דחייה אלא בטענות הנוגעות לגובה הנזק ובנסיבות חריגות ומיוחדות - ויודגש, הנטל להוכיח כי מדובר בנסיבות חריגות שלא היה בידי המבטחת, לדעת עליהן, עובר להגשת כתב ההגנה, מוטל על המבטחת, בכל מקרה לגופו."

 

את הסיפור שמאחורי ההחלטה ניתן לראות משתי זוויות שונות:

 

מצד המבוטח - היעדר התייחסות של המבוטח במשך שבעה חודשים מיום קרות מקרה הביטוח למעט דרישה להמצאת מסמכים לשמאי המטפל מטעם המבטח.

 

מצד המבטח - אי המצאת מסמכים על ידי המבוטח הדרושים למבטח לצורך בירור חבותו והיקפה.

 

 


 

על חשיבותם של מסמכים

 

כל מנהל מחלקת תביעות יאמר לכם, כי לא ניתן לבצע את עבודתו מבלי שיבדוק וילמד את האמור במסמכים השונים המצויים בידי המבוטח כמו למשל: הודעה על האירוע למשטרת ישראל, אישורים שונים של כיבוי אש (במקרה של שריפה), דוחות של רואי חשבון מהם ניתן ללמוד על מצב התכולה בכלל והמלאי בפרט, סעיפי אחריות וביטוח בהסכמים עם גורמים שונים (שוכרים, משכירים, שומרים, מנקים ועוד).

 

גם יועץ לניהול סיכונים נזקק למסמכים שונים גם אם עדיין לא קרה מקרה הביטוח כמו למשל: העתקי פוליסות והצעות לביטוח, העתקי דוחות מיגון סיקור והערכה שנעשו על ידי המבוטחים או המבטחים, נתוני תביעות, הדוחות הכספיים (הנדרשים לביטוח אחריות מנהלים ונושאי משרה בחברה), סעיפי אחריות וביטוח בהסכמים עם גורמים שונים ועוד.

 

 

 


 

כאשר המבוטח אינו מוסר את המסמכים הדרושים

 

כאשר המבוטח אינו מוסר את המסמכים הדרושים, חברות הביטוח נוטות בדרך כלל להקל עליו ולא להחמיר ולאפשר לו להגיש את המסמכים בזמנו החופשי כאשר המבוטח עצמו מסיבות שונות עשוי לעשות ניצול לרעה כפי שאולי נעשה במקרה המובא בתחילת כתבה זו .

 

נראה, כי אם המבטחים יפנימו את הלקח העולה מהחלטה זו, הרי שהם ימנעו בעתיד ממתן אורכה בלתי מוגבלת למבוטח לצורך המצאת מסמכים וידאגו לשלוח אליו מבעוד מועד מכתבי הבהרה ואפילו דחיה בשל הכשלת בירור חבותם על ידו בשל אי המצאת מסמכים.

 

מה שעשיתי לאחרונה בשלושה מקרים שונים של אי המצאת מסמכים על ידי לקוחות הוא:

  1. ייעוץ לגבי תביעה שנדחתה על ידי מבטח - אי מתן יעוץ בכלל הואיל והמבוטח לא טרח להמציא את מסמכי הפוליסה ומכתב הדחיה.
     

  2. ייעוץ לגבי תנאי ומחירי ביטוח - הפסקת עבודה, בין היתר, מהסיבה שחלפו יותר מחמישה חודשים לאחר ההתקשרות והמבוטח טרם טרח להמציא את המסמכים  הדרושים לתחילת העבודה.
     

  3. תחילת עבודה על מיזם גדול - בהמתנה עד לקבלת המסמכים הדרושים.

 

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright