היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

 
 

רשימת לקוחות אינה סוד מסחרי

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

מגן ההוקרה של עדיף תקשורת שניתן לקטיה שורצמן בשנת 2020 על תרומתה להתפתחות ענף הביטוח בישראל

שוורצמן: זכתה ב"אוסקר הביטוח"

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 

 

טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


 

דחו את תביעתכם - אל תהמרו על עצת חינם

 

רשימת לקוחות אינה סוד מסחרי

מאת:  מאת קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים, מנהלת תביעות מבוטחים ומבטחים, מרצה, מנהלת אתרי ביטוח ומנסחת פוליסות

סוכן הביטוח

 

 

איור של רשימה

הרכב שופטים של בית הדין האזורי לעבודה תל אביב בראשות סגנית הנשיאה, השופטת אריאלה גילצר-כץ, קבע ביום 1/2/2023, כי רשימת לקוחות של סוכנות ביטוח אינה מהווה סוד נקצועי בעניין סע"ש 48013-02-20 אר אנד די סוכנות לביטוח פנסיוני (2014) בע"מ נ' גיא פרץ

מדובר על תביעה שהוגשה על ידי סוכנות לביטוח נגד עובד לשעבר (נתבע 1 שנמחק מהתביעה) בסוכנות בביטוח ולאחר עזיבתו את סוכנות הביטוח עבד כפרילנסר בסוכנות ביטוח שבבעלותו של  נתבע 2.

 

סוכנות הביטוח תבעה את בעל הסוכנות שעבד עם העובד שפרש בגין הפרה של סוד מסחרי.

 

בית המשפט לעבודה, דחה את התביעה וקבע, כי פניית העובד ללקוחותיה של סוכנות הביטוח  אינה באה בגדר הפרה של סוד מסחרי, וגם אם היה נקבע כי העובד הפר סוד מסחרי, הנתבע 2 נהג בתום לב כאשר לעובד להפסיק לפנות אל לקוחות התובעת.

 

לפי הפסיקה על המעסיק מוטל הנטל להוכיח קיומו של "סוד מסחרי". 

 

בית המשפט מצא, כי העובד שפרש אמנם פנה אל לקוחות שהיה אתם בקשר בתקופת עבודתו אצל התובעת  אולם י לקוחות אלו כלל לא עברו אל סוכנות הביטוח החדשה. עוד התברר, כי הלקוחות ששמם הופיע ברשימה עזבו את סוכנות הביטוח עוד לפני שהעובד עזב את הסוכנות,. כך שלא הוכח הקשר בין עזיבת הלקוחות לבין עבודתו החדשה של העובד.

עוד מצא בית המשפט, כי לא הוכח על ידי התובעת כי רשימת הלקוחות סודית לאור כך שה"רשימה" הייתה מצויה גם בידם של עובדים אחרים וסוכנות הביטוח התובעת גם מפרסמת שמות של לקוחות באתר האינטרנט שלה.

 

יותר מכך, נמצא, גם שהתובעת לא הוכיחה שהיא והכנות אליה עבר העובד מתחרות על אותו פלח שוק ועל אותם מוצרי ביטוח.

 

התובעת גם לא הוכיחה את חשיבותה של רשימת הלקוחות הנובעת מזהות הלקוח או מתנאי ההתקשרות עמו. בנוסף לא הוכיחה התבעת באיזה סוג של  'לידים' מדובר והאם נרכשו על ידה או שהם על ידי מספר נותני שירותים כאשר מדובר על ענף בו קיימים אלפי לקוחות פוטנציאליים. לא הוכח גודל ההשקעה הכספית של התובעת ברשימת הלקוחות. לאור כל זאת, הפניה של העובד  ללקוחותיה של סוכנות הביטוח אינה פגיעה בסוד מסחרי.

 

סוכנות הביטוח תבעה את העובד שפרש ואת סוכנות הביטוח החדשה והעובד הגיש תביעה שכנגד על אי תשלום זכויותיו הסוציאליות ופיצוי בגין עוגמת נפש. לאחר דיון הוכחות הגיעו סוכנות הביטוח והעובד הגיעו להסכם פשרה לפיו התביעה והתביעה שכנגד ידחו ללא צו להוצאות. כך שפסק הדין עוסק בתביעה שנותרה כנגד סוכנות הביטוח החדשה שהעסיקה את העובד.

 

מתוך פסק הדין

" על פי הפסיקה, על המעסיק מוטל הנטל להוכיח קיומו של "סוד מסחרי" (כאמור בבר"ע 61084-05-18 דניאלי - י. שבי שיווק מזון [פורסם בנבו] (6.6.2018), פסקה 12 לפסק הדין). 

"סוד מסחרי" או "סוד" מוגדר בסעיף 5 לחוק עוולות מסחריות כ"מידע עסקי, מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיותו". ...

 

בע"ע 1141/00 הר זהב שירותי מזון בע"מ – פודליין בע"מ ואח' (פ"ד לח(2003) 72) נקבעו הקריטריונים לבחינת השאלה האם רשימת לקוחות ראויה להיחשב כסוד מסחרי: האם מדובר ברשימה סודית, האם המעסיקים מתחרים על אותו פלח שוק ועל אותו מוצר, האם עסקינן בתנאי התקשרות מיוחדים, מהו היקף הידע שיש לעובד על הלקוחות, מהו אופי הענף בו מתחרות החברות ומהי השקעת המעסיק ברשימת הלקוחות.  ...

"על מנת שרשימת לקוחות תהווה סוד מסחרי, צריך להיות בה מידע המעניק יתרון מסחרי לבעליו, מידע סודי ולא נגיש לציבור, כמו גם מידע שיצירתו כרוכה בהשקעת מאמץ, זמן וממון. רשימת לקוחות יכול ותהיה בגדר סוד מסחרי כאשר מדובר בלקוחות ממשיים או בלקוחות קבועים, ולא בלקוחות שאת שמותיהם ניתן לדלות, למשל, מספר הטלפונים, כאשר מדובר במקרים בהם דרוש מאמץ מיוחד להשיג את הרשימה וכאשר יוכח כי יש ערך מוסף כלשהו בקבלת הרשימה מן המוכן"

 

(ע"ע (ארצי) 80-08 דאטה פול בע"מ – יניב טכנולוגיות מדיה בע"מ [פורסם בנבו] (7.10.2010) פסקה 29). לא הוכח ע"י התובעת כי רשימת הלקוחות סודית. התברר כי ה"רשימה" אינה סודית והיא הייתה מצויה בידי עובדים  אחרים:  ...

 

זאת עוד, התובעת אף מפרסמת לקוחותיה באתר האינטרנט של התובעת (נספח 1 לכתב ההגנה).

 

מהעדויות התחוור כי הלקוחות הושגו דרך לידים (רשימה של לקוחות פוטנציאליים המתעניינים בשירות או במוצר). "... רשימת לקוחות תזכה להגנה רק אם הינה סודית. בפרשת נצר [5] פרסמה המעסיקה הקודמת באתר אינטרנט ובחוברות פרסום והסברה מטעמה את שמות לקוחותיה ואף פרטים על העיסקאות שביצעה עמם ואילו בפרשת קפלאווי [6] נפסק כי רשימת ילדים הלומדים בגן ילדים אינה "סוד מסחרי" מאחר שזהות הילדים ידועה להורי הגן".

 

(ע"ע 1141/00 הר זהב שירותי מזון בע"מ נ' פודליין בע"מ, פד"ע ל"ח 72,  [פורסם בנבו] ניתן ביום   19.9.2002. (סעיף 5 לפסק הדין)

 

הנתבעת לא צירפה רשימת לקוחות (אף לא  לעיון ביה"ד) על מנת להוכיח טענתה כי אכן מדובר ברשימת לקוחות השייכת לה. ...

 

לא הובא איש מהלקוחות לעדות ע"י התובעת על מנת להוכיח את טענתה כי נגזלו לקוחותיה: ...

 

בהתאם להלכה הפסוקה רשימת לקוחות עשויה להיות סוד מסחרי, אך אין מקום לקביעה גורפת אלא לבחינתו של כל נושא בהתאם לנסיבותיו, תוך איזון האינטרסים של העובד, המעסיק והציבור (כאמור בע"ע (ארצי) 80-08 דאטה פול בע"מ – יניב טכנולוגיות מדיה בע"מ [פורסם בנבו] (7.10.2010), סעיף 29 לפסק הדין (להלן: "פסק הדין בעניין דאטה פול")).  התובעת אף לא הגנה על רשימה זו כיוון שאף היא לא סברה כי מדובר ברשימה סודית:

 

... "שנית, מן הראוי להתחשב בהיקף התחרות בין המעסיק הקודם והמעסיק החדש, דהיינו האם הם מתחרים על אותו פלח שוק ועל אותו מוצר או שמא פועלים באותו ענף בלבד. בדרך-כלל, וככל שאין תחרות בין המעסיק החדש לבין המעסיק הקודם, אין ערך מסחרי לרשימת הלקוחות".

(ע"ע 1141/00 הר זהב שירותי מזון בע"מ נ' פודליין בע"מ, פד"ע ל"ח 72,  [פורסם בנבו] ניתן ביום 19.9.2002. סעיף 5 לפסק הדין)

 

לא הוכח ע"י התובעת כי היא והנתבע מתחרים על אותו פלח שוק ועל אותו מוצר, ולא רק פועלים בענף הביטוח ומשווקים פוליסות שונות.

 

... במקרה דנא, לא הוכח ע"י התובעת חשיבותה של רשימת הלקוחות הנובעת מזהות הלקוח או מתנאי ההתקשרות עמו.

 

... "בנוסף, עלינו להתחשב גם בהיקף הידע שיש לעובד על הלקוחות. שונה מצבו של מנהל בכיר ממצבו של עובד זוטר, שידיעותיו לגבי הלקוחות מוגבלות". (ע"ע 1141/00 הר זהב שירותי מזון בע"מ נ' פודליין בע"מ, פד"ע ל"ח 72, ניתן ביום  19.9.2002. סעיף 5 לפסק הדין)

 

... השוק בו מתחרים הצדדים הוא שוק תחרותי בו נמכרים ביטוחים לכל אזרח. אין מדובר בהתמחות מיוחדת של התובעת או למצער לא הוכח אחרת. .."

 


כל שאלה או פניה נוספת - אך ורק באמצעות האתר

 

פורסם ביום 16/4/2023

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright