היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

ליאת הרטוב על השבת מוצרים

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 


 

 

אין להעתיק את המדריך/הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 

 


על ביטוח | ספרות ולימוד | ביטוח עסקים | ביטוחי פרט | סיכונים | סוכנים ומבטחים



טיפים למבוטח  |  ניהול סיכונים לעסק  | עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק  | ביטוח אינטרנט ומחשבים


 

ביטוח השבת מוצרים - RECALL

מאת: עו"ד ליאת הרטוב, סמנכ"ל ביטוח מסחרי AIG ישראל

 

עו"ד ליאת הרטובבשנה האחרונה פורסמו בכלי התקשורת לא מעט ידיעות על חברות שנדרשו לבצע RECALL  (השבה) של מוצריהן.

 

מה שהיה בעבר נחלתן של חברות מזון בלבד הולך ומתרחב בשנים האחרונות לתחומים רבים נוספים וכמות הארועים הולכת וגדלה בהתמדה.

"בעלי עסקים וחברות רבות משוכנעים שהפוליסה לביטוח חבות המוצר תכסה כל ארוע RECALL במסגרתו יצטרכו לאסוף את מוצרי החברה והנחת יסוד זו בטעות יסודה" מצהירה ליאת הר-טוב, סמנכ"ל ביטוח מסחרי בחברת AIG ישראל חברה לביטוח בע"מ (להלן – "AIG ישראל").

 

בין מכלול המוצרים המוצעים על ידי חברת AIG ישראל בתחום העסקי מצויה גם פוליסת ה- RECALL, לתחומי המזון, הקוסמטיקה ותחומים אחרים. בתקופה האחרונה, עקב ריבוי המקרים והתגברות הדרישה לכיסוי זה, הביאה AIG ישראל לארץ מוצרים חדשים ומשופרים בתחום זה.

 

ש:        לאחרונה אנו שומעים בתקשורת על ארועים רבים בעיקר בתחום המזון במסגרתן חברות ביצעו RECALL, האם החברות מבוטחות והאם אתם מרגישים עליה בכמות התביעות בתחום אצלכם?

ת:        אכן בתקשורת פורסמו לאחרונה מספר מקרים בהם בוצע RECALL במיוחד בתחום המזון, ואולי ה"טרי" ביותר והמפורסם ביותר הוא ארוע "קוקה קולה" בו הוחזרו אלפי בקבוקים בשל ריח רע.

מרבית חברות המזון הגדולות בעולם מבוטחות בביטוח RECALL מיוחד לתחום המזון והקוסמטיקה, אך לא לתחומים אלו בלבד. בעולם, חברות רבות בתחום התעשייה הכבדה, המחשוב וכמובן הרכב רוכשת כיסוי נפרד ורחב ל- RECALL.

בארץ הביטוח אינו נפוץ כמו בחו"ל, אך לאור התגברות מספר המקרים בהם נעשה RECALL, או חשים שיש התעוררות בהתעניינות של לקוחות לגבי הכיסוי.

 

ש:        האם ניתן לרכוש את הכיסוי בארץ בפוליסה נפרדת? האם כל החברות בארץ מציעות את הכיסוי?

ת:        למיטב ידיעתי, מרבית החברות בארץ מציעות את הכיסוי כהרחבה לביטוח אחריות המוצר בגבולות אחריות נמוכים ומוגבלים. ב- AIG ישראל ניתן לרכוש את הכיסוי בפוליסה נפרדת, מקיפה (גם אם הכיסוי לחבות מוצר נרכש בחברה אחרת), בגבולות אחריות גבוהים (עד 25 מליון דולר) ועם מלל רחב.

 

ש:        מה הייחוד בפוליסה של AIG ישראל?

ת:        הפוליסה שלנו, פרט לעובדה כאמור שאפשר לרכוש אותה בנפרד STAND ALONE ובגבולות אחריות גבוהים, כוללת שירות של ניהול משברים באמצעות יועצים מומחים שמפעילים HOT LINE 24/7 ומתמחים בתקשורת, ניהול סיכונים וכיוב'. שרות זה הינו מהחשובים ביותר בשעת RECALL ומשבר, שכן ההתנהלות של הלקוח מיד לאחר פרסום הארוע קריטית לשיקום ותיקון המוניטין של העסק לאחר גילוי הנזק.

 

ניתן לרכוש כתוספת כיסוי להוצאות השינוע, הניקוי וההחלפה וכן כיסוי לאבדן רווחים שנגרם לחברה כתוצאה מה- RECALL, כיסוי להוצאות RECALL של צדדים שלישיים וכן הוצאות במקרה של איום וסחיטה

 

ש:        מה היתרון ברכישת ביטוח בכלל וב- AIG ישראל בפרט?

אני חושבת שחשוב מאוד לרכוש ביטוח שכן ארוע מסוג RECALL יכול לקרות בכל זמן ולמצוא את העסק בנקודה בה יהיה לו קשה להתמודד עם הארוע לבד, בלי גיבוי ממבטח.

צריך לזכור כי הוצאות RECALL יכולות להגיע לסכומי כסף נכבדים ולהקשות על החברה להתאושש ולחזור לפעילות רגילה. ראוי לציין כי במרבית המקרים עלות ההוצאות הישירות של ה- RECALL מהווה את החלק הקטן בהוצאות הארוע.  ההוצאות העקיפות, הבלתי ישירות, שמרביתן נגזר מאבדן הרווחים ושיקום המוניטין של החברה, המגיעות ברוב המקרים לכדי 80% מסכום ההוצאות הכלליות, הן הקריטיות להתאוששות החברה.

 

היתרון ברכישת הפוליסה ב- AIG ישראל, הוא בעיקר המלל המיוחד, האפשרות לרכוש את הפוליסה באופן נפרד והחשוב ביותר – מתן השרות של יעוץ בשעת משבר על ידי חברות יעוץ בעלות שם עולמי המתמחות בתחום ומעניקות את השירות ללקוחות רבים בעולם. לחברות אלו נסיון עולמי מצטבר במקרים רבים אחרים והן תדענה להנחות את הלקוח כיצד לנהוג בעת פרוץ המשבר ובמהלכו.

חברות יצרניות, בעיקר מתחום המזון, עלולות לחוות בעתיד משבר תקשורתי. תוצאות משבר כזה יכולות להיות הרסניות עבור החברה, או לחילופין בעלות השלכות חיוביות. הגורם שיקבע את אופי התוצאות, טמון באופן הטיפול במשבר. התמודדות נכונה עם מצב משבר תמנע פגיעה קשה בחברה ובמותג,  ואף עשויה להוסיף נקודות זכות תדמיתיות ותקשורתיות.
דווקא בחברות המייצרות מזון, הסיכוי כי משבר הנובע מזיהום, תקלה, פג תוקף, אחסון לקוי, או כל סיבה נוספת, יפרוץ מיידית לאמצעי התקשורת ויוביל לחשיפה תקשורתית שלילית שתסכן את שמה הטוב של החברה ואמינותה בעיניי הציבור, הוא רב.

 

כאמור, הרבה תלוי באופן ניהול המשבר ולכן חברות היעוץ הן היתרון הגדול והמשמעותי של הפוליסה. ישנן כאמור מספר חברות אשר מתמחות בתחומים ספציפיים, ישנו HOT LINE שפועל 24 שעות 365 ימים בשנה והמענה הוא מיידי, אישי וכמובן דיסקרטי לחלוטין.

עוד יודגש, כי היעוץ כלול במחיר הכיסוי (אין תוספת תשלום) ולא חלה לגביו השתתפות עצמית.

 

ש:        הזכרת עלויות, האם תוכלי לפרט לגבי סדר הגודל של עלות פוליסה כזו?

ת:        קשה לומר. הפוליסות הן TAILOR MADE ומתומחרות לכל עסק ולכל כיסוי באופן פרטני וספציפי, ואולם, אני יכולה להרגיע ולומר כי בסה"כ אנו מוצאים שלא מדובר בעלויות כבדות מאוד. העלות נעה בין אלפי דולרים בודדים- לעשרות אלפי דולרים בודדים, תלוי בגובה המחזור וסוג המוצר.

 

ש:    עסקנו הרבה בתחום המזון, אך ניתן למצוא ארועי RECALL גם בתחומים אחרים, האם תוכלי לפרט?

ת:        אכן, תחום המזון הינו התחום שהכי "מושך אש" בשל עוצמת הרגישות למצב משבר. מזון מקולקל, הרעלה, מוצרים שפג תוקפם בטרם עת, חדירת גופים זרים, אחסון לקוי - כל אלה פוגעים בנו אישית: בילדינו, במשפחתנו, באהובנו, ובעיקר באמון העצום שאנו, כציבור צרכנים, נותנים בחברה היצרנית. ואולם, ישנם תחומים נוספים בהם אנו נתקלים ב- RECALL והם לא פחות רגישים לנושא, כמו תחום הצעצועים, מוצרי תינוקות, תחום הרכב וכיוב'. תחומים אלה הם אינם פשוטים לביטוח וחלקם מטופלים על ידי מבטחים מסויימים שיש להם התמחות ספציפית בתחומים אלה.

 

ש:  הזכרת לא מעט את חברות הייעוץ, האם ניתן להעזר בהן גם לפני המשבר בניהול הסיכונים של המבוטח?

ת:        כמובן.  חברות הייעוץ מעניקות (לפי הצורך) שרות INCIDENT-PRE. במסגרת השירות חברת הייעוץ מגיעה אל המבוטח, מבצעת סקר במפעל ומסייעת באיתור כשלים אצל המבוטח ובהכנת תוכנית להתמודדות עם משבר RECALL PLAN (באם וכאשר יפרוץ). מדובר בשירות הניתן למבוטחים כחלק מהפוליסה ובלי תוספת תשלום.

 

ש:        האם נתקלתם כבר ב- AIG ישראל בתביעות RECALL?

ת:        לשמחתי, לא הרבה, אבל כן.

בתביעות שבהן טיפלנו היועצים המוזכרים לעיל שיחקו תפקיד מרכזי בקבלת ההחלטות לגבי הביצוע של ה- RECALL, ואני שמחה לומר בדיעבד שההחלטות שהתקבלו היו נכונות והחברות המשיכו לתפקד למרות הארוע בלי כל הפרעה.

 

 

 

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright