היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

 
 

חשמליים יותר ירוקים או יותר קטלניים

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 


טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


כיתוב "בלעדי לאתר"

 

 

האופניים והקורקינטים חשמליים הם יותר ירוקים או יותר קטלניים?

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול תביעות ביטוח וניהול סיכונים וחברה בוועדה למונחי ביטוח שליד האקדמיה ללשון העברית

 

דחו את תביעתכם - אל תהמרו על עצת חינם

 

אופניים חשמליים, צילום אילוסטרציה

בשנים האחרונות רווחת גישה שהיא גם מקובלת בקרב המחוקקים והשופטים בישראל לפיה השימוש בקורקינטים (גלגינועים) ובאופניים חשמליים הוא ידידותי לסביבה, מפחית את העומס על הכבישים ועל כן  מדובר על תופעה חיובית שראויה לעידוד.

 

גישה זו הפכה לאקסיומה ואינה מושפעת ממספר הנפגעים וההרוגים ובני המשפחות והחברים של קורבנות החשמליים שמהווים את המעגל הראשון והשני של הנפגעים והרושם שנוצר למעשה הוא שמדובר על אקסיומה שלא נבדקה עד כה בכל צורה שהיא בישראל.

 

האקסיומה תואמת את העמדה שמוצגת על ידי היצרנים והיבואנים של הכלים החשמליים.

 

בישראל טרם נערכה בדיקה שהיא לגבי "התועלת הירוקה" שבשימוש בחשמליים מול מחיר הדמים המשולם על ידי כולנו בכביש הכרוך גם בעלות כספית.

 

בהיעדר מחקר, שיקולי עלות מול תועלת אינם יכולים לבוא בחשבון.

 

מצדדי האקסיומה מתעלמים לא רק ממחיר הדמים אלא גם מכל הקשור בניתוח מחזור חיים של הכלים החשמליים, פליטות פחמן הכרוכות בתהליך הייצור, ההובלה, השינוע והטעינה של הסוללות וזאת עוד לפני שמדברים על סוללות ליתיום שמהוות סכנה בפני עצמה.

 

בבחינת סוגיית "ההקלה על העומס בדרכים" לא נעשתה אבחנה לגבי סוג התחבורה אותו אמורים להחליף הכלם החשמליים. האם השימוש בחשמליים מהווה חלופה לנסיעה ברכב פרטי, רכיבה על אופנוע, רכיבה על אופניים רגילים, צעידה ברגל או נסיעה בתחבורה ציבורית.

 

מחקר שכזה, כאמור, טרם נערך בישראל אולם מחקר חדש שנערך באוניברסיטת צפון קרוליינה שפורסם בחודש אוגוסט 2019 שנערך על ידי ג'וזף הולינגוורס, ברנה קופלנד וירמיה אקס ג'ונסון, מראה תמונה שונה מזו המקובלת בישראל וזאת כמובן בהסתמך על הנתונים והמצב בארצות הברית. המחקר נערך לגבי הקורקינטים  החשמליים השיתופיים, אבל הוא מאזכר ומשליך גם לגבי האופניים החשמליים שמהווים סיכון דומה.

 

הדברים אינם כפי שהם נראים

 

החוקרים מצאו, כי השימוש בחשמליים עשוי להיות ידידותי יותר לסביבה מאשר השימוש במרבית המכוניות, אך הוא יכול להיות פחות ידידותי לסביבה מאשר שימוש באפשרויות אחרות כגון: אופניים שאינם ממונעים, הליכה ואופנים מסוימים של שימוש בתחבורה ציבורית. 

 

המשתמשים נוטים לחשוב שהם מבצעים את הצעד הנכון על ידי שימוש באופניים שהם חשמליים ובכך שהשימוש בהם אינו כרוך בפליטת פחמן.  אך הם אינם לוקחים בחשבון את פליטות הפחמן שנוצרות בעת הייצור, השינוע, ההובלה, התחזוקה והאחזקה של הכלים.

 

החוקרים ערכו "ניתוח מחזור חיים" של ענף הקורקינטים החשמליים.  הם הסתכלו על כל פליטות הפחמן הקשורות לכל היבט של מחזור החיים של החשמליים, כגון: ייצור החומרים ובכלל זה סוללות הליתיום-יון וחלקי האלומיניום,  תהליך הייצור, משלוח מארץ המוצא (בעיקר סין) למקום השימוש, איסוף, טעינה והפצה של הכלים.

 

מסקנות המחקר היו חלקים שווים ברורים ומפתיעים.  נהיגה במכונית הייתה האופציה הכי פחות ידידותית לסביבה, אך השימוש באוטובוס - במיוחד כזה המונע על דיזל בנתיב הנסחר ביותר - היה אפשרות טובה יותר מאשר לרכוב על קטנוע אלקטרוני.  הליכה ורכיבה על אופניים רגילים, הראו עדיפות על פני שימוש בחשמליים.

 

הבעיה היא שרק שליש מנסיעות הקטנועים מחליפות נסיעות במכונית.  במדינת צפון קרוליינה נערך סקר בקרב רוכבים כדי לגלות את החלופות לשימוש. ממצאי הסקר שגובו על ידי בדיקות נוספות שנערכו בקרב רוכבי החשמליים הראו, כי 49% מהרוכבים היו רוכבים על אופניים רגילים או הולכים ברגל, 34% היו משתמשים במכונית, 11% היו נוסעים באוטובוס ו % 7 לא היו יוצאים לדרך בכלל.

 

למרות שכ-% 63 מהחשמל בארה"ב מופקים מדלקים מאובנים, ההשפעה הסביבתית של החשמל המשמש לטעינת כל כלי חשמלי היא קטנה למדי - כ- 5 אחוז מההשפעה הכוללת, כך לפי ממצאי החוקרים.  "האשמים העיקריים" היו החומרים המשמשים לבניית הכלים, בעיקר האלומיניום, והפחמן והטענת הכלים בכל לילה.

 

נמצא, כי היצרנים במפתחים את הדור הבא של החשמליים מפתחים סוללה שתפעל לאורך זמן ארוך יותר ומפתחים וחלקים עמידים יותר. 

 

המסקנה של החוקרים היא שהטענה, כי רכיבה על חשמליים היא האופציה הירוקה ביותר שקיימת אינה נכונה. 

 

היצרנים מודעים לכך לפחות ופועלים בדרכים שונות על מנת לשפר את המצב.

 

בדיקה דומה ככל שתיערך בארץ, רצוי וחשוב שתכלול התפלגות לפי אזורים, מועדים (ימים ושעות), גילאים, מעמד סוציואקונומי של המשתמשים ומאפיינים נוספים.

 

ובעניין מחיר הדמים

ניתן ללמוד מפרסומים שונים בנט שלמרבה הצער הם חלקיים בלבד. מספר ההרוגים מבין רוכבי האופניים החשמליים בשנים 2018-2019 לפי פרסום הרלב"ד: בשנת 2019 15 הרוגים בשנת 2018 19 הרוגים.

 

לפי נתוני הלמ"ס מספר נפגעי החשמליים (קורקינטים ואופניים) לתשעת החודשים הראשונים של 2019 עמד על כ 2,000 נפגעים ובשנת 2018 עמד מספר הנפגעים על כ 2,700.

 

בהיעדר רישום מדויק נרתמו למשימה "גלובס" ובית החולים איכילוב ברישום של מספר הנפגעים היומי שמגיע לחדר המיון של איכילוב שמתפרסם מדי יום ביומו באתר גלובס.

 

גם בהיעדר נתונים מדויקים מדובר על מחיר דמים כבד ביותר שמשמעותו ידועה לכולנו. האם התועלת שבשימוש באופניים ובקורקינטים החשמליים, ככל שהיא קיימת, מצדיקה את המחיר?

 

סוגיה זו חשוב לבדוק ולבחון בהקדם האפשרי ככל שמספר הכלים הנמצאים בשימוש ברחבי הארץ שמספרם מוערך ביותר מ 300,000 הולך וגדל.

 


 

כל שאלה או פניה נוספת - אך ורק באמצעות האתר

 

פורסם ביום 10/1/2020

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright