היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

סיכוני אחריות בקשר לבחירות

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

 

אין להעתיק את המדריכים, לפרסמם או לעשות בהם כל שימוש אחר

 

 

 

 

ביטוח אחריות חוקית

סיכוני אחריות של ספקים קבלנים ויועצים בקשר לבחירות

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים בביטוח כללי

 

 

 

כיתוב דקורטיבי של המילים: בחירות 2013מסע בחירות של כל מפלגה, כרוך מטבע הדברים גם בסיכונים הרובצים לפתחם של ספקים, קבלנים ויועצים הנותנים שירות למפלגה במסגרת מסע הבחירות.

 

כתבה זו, אינה מיועדת למפלגות עצמן ולמשרדי הפרסום הגדולים, אשר קרוב לוודאי, אם לא בוודאות, נעזרים בשירותי ייעוץ ביטוחי על ידי יועצי ביטוח.

 

העניין הוא, שבתוך קלחת הבחירות, כאשר כל הגורמים המעורבים עובדים בשעות מטורפות ומצויים בסד זמן בלתי אפשרי, נושא הסיכונים והביטוח נדחק לא פעם לקרן זווית בעיקר על ידי גורמים שלא הוגשו נגדם תביעות בעבר ובהתייחסות לנושא העלות הנוספת של הביטוח שאמור לייקר את המוצר או את השירות בשוק תחרותי, פוגשים יותר ויותר את הגישה האומרת: "מה כבר יכול להיות?" וגם "נעבור את הגשר כשנגיע אליו", כמיטב טכניקות ההדחקה הפסיכולוגית בעולם העסקים.

 

עוד לפני שאציג את הסיכונים הלא מעטים הקיימים בעולמם של מי שמאמינים שעבודתו היא נטולת סיכונים בכלל או שהסיכונים הכרוכים בה שואפים לאפס, אתייחס לנושא העלות, אשר בניגוד למה שניתן לצפות, אינו אמור ליפול בכל מקרה על כיסוי של הצד החשוף לסיכון.

 

למה הכוונה?

 

בכל הקשור בייעוץ לניהול הסיכונים, הרי שבניגוד  לרושם הקיים, נושא הביטוח נמצא בתחתית סולם העדיפויות של היועץ הואיל והוא עולה בכסף ללקוח.

 

אחת הדרכים להתמודד עם סיכון עוד לפני הביטוח היא להעביר את הסיכון לגורם אחר באמצעות הסכם או חוזה.

 

במקרה הנדון, כאשר קיים לחץ עבודה על נותני המוצרים והשירותים השונים לקראת הבחירות וגורם הזמן משחק דווקא לטובתם ועובד נגד המפלגות, הרי שאפשר ורצוי לחשוב על קביעת תנאי פטור מאחריות כלפי המזמין (אשר אמור בלאו הכי, לוודא ולבדוק את העבודות המוגשות לו לפני שהוא עושה בהן שימוש) ובכל הקשור בתביעות הצד השלישי לדרוש מהמזמין שיפוי מלא (סיכוי קלוש שהדבר אכן יקרה) או לחילופין לבקש את המזמין, כי יכלול לעניין העבודה שהוזמנה את נותן השירות או את הספק בביטוח האחריות הרלוונטי לסיכון על שמו של הספק.

 

רק כאשר ספק השירות או המוצרים אינו מצליח לקבל פיתרון ראוי בהסכם עם המזמין, עליו לשקול לערוך ביטוח אחריות חוקית מתאים לסיכון, אשר עשוי להידרש גם על ידי חלק מהמזמינים כתנאי בחוזה ההתקשרות.

 

סיכוני האחריות המיוחדים לבחירות, בנוסף לסיכונים המבוטחים במסגרת הפוליסות לביטוח אחריות חוקית כלפי צד שלישי וביטוח אחריות המעבידים הם סיכונים המבוטחים לפי הפוליסות לביטוח אחריות מקצועית וביטוח אחריות המוצר.

 

נראה להלן מקצת מהסיכונים אליהם חשופים יועצים למערכת בחירות שעבודתם אינה כולל טיפול במוצרים ואשר הפתרון הביטוחי לגביהם, הוא מטבע הדברים, ביטוח אחריות מקצועית:

 

רעיונאי (קופירייטר) - עשוי להיות חשוף לתביעות בגין פגיעה בפרטיות, הסתה, המרדה, לשון הרע, פגיעה בקניין רוחני (במקרה של ציטוט) ועוד ועוד ועוד. על כן, במקרה שבו לא נמצא פתרון ראוי לפי ההסכם עם המזמין, עליו לרכוש את הביטוח המתאים לסיכונים אליהם הוא חשוף ולוודא מבעוד מועד, כי הפוליסה אינה מוציאה מכלל כיסוי ביטוחי את הסיכונים שהוא מבקש לבטח ובכלל זה לדאוג גם לכיסוי אחריות בגין אובדן מסמכים.

 

יועץ לתכנון גראפי ובכלל זה מיתוג כרזות ושלטים - עשוי להיות חשוף אף הוא לאותן התביעות אליהם חשוף הקופירייטר כאמור לעיל בנוסף אליהם גם לסיכונים נוספים כמו למשל: אחריות בגין כשל בתכנון הגראפי של כיתוב וצבעים למשל כאשר הכיתוב או גם הצבעים בשלטים לא יהיו ברורים או גם בלתי קריאים לאנשים מאותגרי ראיה כגון קצרי רואי או גם עיוורי צבעים (באופן חלקי או מלא). הכנה של כתבי כמויות וחומרים לשלטים טומנת בחובה אף היא סיכונים לא מעטים כמו למשל תכנון שלטים בגובה נמוך מדי המאפשר טיפוס של בני נועד על השלטים ונפילה מהם, טעות בחישוב עומסים העשויה להביא לקריסתם, בלאי מוגבר של חומרים או גם צבעים. גם כאן, הפתרון הביטוח למי שלא הצליח להשיג הסכם עבודה המקנה פתרון לסיכונים יכול להיות משמעותי וחשוב ביותר במקרה, של חלילה נזק הגורר לאחריו תביעה.

 

בעל בית דפוס - עשוי להיות חשוף לתביעה בשל צבע רעיל או דבק רעיל במעטפות, צבע שמלכלך את הידיים ואת הבגדים, פציעה מנייר או מסיכות, חיתוך לא נכון הפוגע בכיתוב, שיבוש הגרפיקה ועוד. הפתרון לבעל בית דפוס הוא בדרך כלל, לפי הפוליסה לביטוח אחריו המוצר, אולם אם הוא נותן גם שירותי עיצוב, קיים הצורך גם בביטוח אחריות מקצועית וזאת כמובן, אם לא הצליח לקבוע בהסכם העבודה עם המזמין, פתרון ראוי לסוגיית אחריותו.

 

סיכוני אחריות קיימים כאמור גם במגרשים של משרדי הפרסום, חברות השילוט והקבלנים המקימים את המבנים והשילוט המיוחדים. הסיכונים שלהם, לא נדונו כאן הואיל ובמרבית המקרים הם נעזרים בשירות של יועצי סיכונים.

 

הערה: אין לראות בכתבה זו ייעוץ לניהול סיכונים והיא אינה באה להחליף ייעוץ מקצועי לניהול סיכונים בביטוח כללי, אלא רק להסב את תשומת לבם של הקוראים לסוגיה המוצגת בכתבה.

 

 

 

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright