פייסבוק דף האתר

ביטוח בבלוג

היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

תדמית ענף הביטוח

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

  

 

תדמית הביטוח, אינטרנט והגשמת יעדים

מאת קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים, מנהלת תביעות
וחברה בוועדה למונחי ביטוח

 

אילוסטרציה של מפת דרכיםתדמית הביטוח בתקשורת בארץ ובחו"ל אינה חיובית ביותר, בלשון המעטה. ניתן ללמוד על כך יותר בכל באמרה ידועה מסרטו של וודי אלן "אהבה ומלחמה": "חושבים שמוות זה הכי נורא, גם אי חשבתי כך פעם עד שאתמול היה אצלי סוכן ביטוח...".

 

תדמית הביטוח בארץ ובעולם זוכה לעדנה קצרת ימים במקרים של אירוע אסונות מלחמות ומשברים, הו אז פתאום כולם נזכרים לחפש את הביטוח המושיע.

 

בחיי היומיום, אשר אינם זרועים באסונות, נתפסת פעמים רבות בעיני הציבור תעשיית הביטוח כעולם של אנשים שמחפשים רק לקחת כסף מהציבור ובמקרה של נזק לעשות את כל מה שרק ניתן על מנת לחמוק מתשלום.

 

תדמית זו יוצרת מצב שבו חברות הביטוח ו סוכני הביטוח מטעמן הופכים למטרה קלה לאנשי תקשורת שהם מעצבי דעת הקהל וכתוצאה מכך, הפוליטיקאים והרגולציה אינם נרתעים מללחוץ על חברות הביטוח והסוכנים במטרה לזכות באהדת הקהל ובבתי המשפט מתקבלות מדי פעם תביעות של מבוטחים המציגים את עצמם בקטנים ומסכנים מול חברות הביטוח הגדולות כאשר לגופו של עניין, במבט מפוקס וענייני הם לא היו זכאים לפיצוי שנקבע להם על ידי בית המשפט.

 

גולשים רבים נחשפים למדורים של עורכי דין העושים לעצמם פרסום בדרך של השמצת המבטחים כך שחלק מהגולשים, בעיקר אנשים פשוטים וחסרי אוריינות פיננסית, בוחרים לפעמים לוותר על עריכת ביטוח בשל אובדן האמון במבטחים.

 

דוגמא לפסיקה תמוהה של בית המשפט המחוזי ניתן לראות למשל במקרה שבו בהכיר בית המשפט המחוזי ב אסון ורסאי כאירוע של התמוטטות מבנה כהתפוצצות ובמקרים נוספים.

 

תוצאה נוספת המכבידה בסופו של דבר על המבוטחים הישרים היא עליה ב הונאות ביטוח בהצדקת העניין בסברה שחברות הביטוח בלאו הכי אינן הוגנות עם הציבור ועל כן הגונב מגנב פטור.

 

נשאלת השאלה אם התדמית של תעשיית הביטוח בעיני הציבור היא גזרת שמים או שניתן לעשות לשיפור הנושא.

 

להלן דוגמא מניסיון אישי בכל הקשור לפרסום פסקי דין בנושא הביטוח בתקשורת. עד לפני התקופה שבה התחלתי לעסוק בתחום אתרי האינטרנט, פרסומי הפסיקה היו רובם ככולם של מקרים בהם חברות הביטוח הפסידו את התיקים בבתי המשפט, פרסום שיצר הנע לא קטן לקוראים לתבוע את חברות הביטוח, לשמחת לבם של כותבי הסקירות המשפטיות שהם עורכי דין המוצאים את לחמם מתביעות כנגד חברות הביטוח.

 

לא רק זאת, אלא שחלק ממחברי הסקירות אפילו לא טרחו לציים את שמם של המייצגים בתיקים, כך שהקורא התמים יכול היה להאמין, כי מדובר בהישג שלהם או של משרדם, כאשר לא כך היו פני הדברים. בפועל, כידוע קיימים לא מעט מקרים בהם מבוטחים אינם זוכים בתביעתם נגד חברות הביטוח ואף יוצאים מפסידים לאחר מימון הוצאות המשפט ושכר הטרחה של עורכי הדין. מאז תחילת פעילותו בתחום האינטרנט, דאגתי לפרסם את פסקי הדין שבהם המבוטחים לא זכו, כולל מקרים שבהם יוצגו על ידי משרדים מפורסמים ועורכי דין שקנו שם לעצמם בסקירות שפרסמו בכלי התקשורת. ראו למשל נהג צעיר - שני מקרים בהם אפילו עו"ד קליר לא עזר וכך נוצר מצב שבו החלו גם כלי תקשורת אחרים ליתן פרסום גם לתיקים שבהם המבוטחים לא זכו בתביעתם בתי המשפט.

 

להלן, סקירת כללית של עצות שהוגשו בתחילת השנה לגורם בכיר בתעשיית הביטוח לבקשתו, וזאת לאור הצורך בהגברת הפעילות והייצוג באינטרנט של תעשיית הביטוח בעקבות המודעות הגוברת והולכת של הציבור הרחב לשימוש במגוון האפשרויות המוקנות לו באינטרנט, ובכלל זה רכישת ביטוח בחברות המשווקות ביטוחי פרט באופן ישיר לציבור המבוטחים. המלצותי לא זכו עדיין להתייחסות הראויה, שלא לדבר על תשלום, ועל כן הן מתפרסמות בזה להלן:

 

בחירת הגורם שמנהל את אתר אינטרנט – הנושא החשוב ביותר הוא מי שמנהל את האתר ועעומד בראשו. ניסיון בכתיבה ועריכה עיתונאית הוא חיוני אך כך וגם לא פחות חשוב הידע של העורך בתחומים השונים של הביטוח והתייחסות מכובדת לענף ללא רקע של פרסום השמצות לשמן על מנת לזכות ב 15 דקות של תהילה/כלכלה.

 

הקשר עם התקשורת הכלכלית והכללית חשוב מכל. יש לקחת בחשבון, כי ניהולו של אתר שיהיה היפה והמעודכן ביותר על ידי גורם שעיתונאים אינם נוהגים להתייחס אליו בכובד ראש או גם לצטט מפרסומיו, לא יביא תועלת בסופו של יום לאותו גורם בתעשיית הביטוח ששכר את שירותיו, גם אם מדובר בחבר ליחידה קרבית של מנהל בכיר של הגורם בתעשיית הביטוח או שכנו לכפר או למושב.

 

העמדה של תעשיית הביטוח כמעט ואינה נשמעת ברבים דבר היוצר בציבור דעה מוטה לרעה כנגד חברות הביטוח, ובשל כך, גם מעודד ניפוח של תביעות ביטוח ואפילו הונאות ביטוח, בבחינת "הגונב מגנב פטור".

 

נושא נוסף הדורש, לדעתי, התייחסות אגוד והתאחדות המבטחים הוא צעדיהם של ענקי תקשורת ושיווק כמו גוגל, איקאה ואמזון שנכנסים בעת הזאת לשיווק ישיר של ביטוח ברחבי תבל.

 

אתרי אינטרנט – נושאים לטיפול:

 

א.   מניעת דיבה והשמצה ושמירת זכויות יוצרים - הקפדה על דיוק ושמירה על זכויות יוצרים ובכלל זה של יוצרי תמונות ואיורים.

 

ב. צעדיהם של ענקי תקשורת ושיווק כמו גוגל, איקאה ואמזון - שנכנסים בעת הזאת לשיווק ישיר של ביטוח ברחבי תבל. עדיין לא ברור מתי וכיצד, ואם בכלל ייעשה שיווק ביטוח מסוג זה בישראל ולא ברור גם אם מוצרי הביטוח אשר ישווקו יהיו של חברות ביטח מקומיות או של חברות ביטוח שמושבן מחוץ לגבולות ישראל.

 

ג.   רכישת ביטוחי פרט מחוץ לישראל - לאור חוק הפיקוח הקיים בישראל, רשאי כל אזרח לרכוש ביטוח גם מחוץ לגבולות ישראל. אפשרות המנוצלת נכון להיום רק על ידי גופים ומפעלים גדולים עשויה להיות זמינה ופתוחה לכל בעל רכב ובעל דירה בישראל, כאשר התנאים והמחירים שיוצעו, לפחות בשלב הראשון, על ידי המבטחים מחו"ל (אם אמנם ייעשה שיווק של מוצרי ביטוח מחו"ל) עשויים להיות נוחים ואטרקטיביים יותר מאלו המוצעים על ידי מבטחים מקומיים.

 

ד.  התמודדות עם סכנה מוחשית  לענף – הלאמת ביטוח חובה לרכב על ידי השלטונות באמצעות סיפוחו לביטוח לאומי למשל על מנת להציג לציבור המבוטחים חיסכון בעלות הביטוח על ידי הוזלתו על חשבון רווחי המבטחים ועמלות הסוכנים – הדרך היחידה היא באמצעות הסברה לציבור הרחב את התועלת שבניהול ענף ביטוח החובה לרכב באמצעות תעשיית הביטוח.

 

אתרי אינטרנט – נושאים דרכי התמודדות:

 

א.  מדור חדשות הביטוח – באתרי האינטרנט של המבטחים ושל הסוכנים מן הראוי לכלול מדור חדשות הביטוח באופן שיביא ויבהיר לציבור את התייחסותם לנושאים השונים ש"מככבים" בחדשות בנושא הביטוח ואת הרציונל מנקודת המבט של טובת הציבור בעמדתה של תעשיית הביטוח לגבי כל נושא ונושא.

 

ב.  עריכת סקרים בין הגולשים – לפי נושאים שייבחרו על ידי המערכת של כל אתר.

 

ג.  פרסום יזום של כתבות לפי נושאים שיועלו על ידי גורמים מתעשיית הביטוח לקידום הפעילות, כך שאתרי האינטרנט יהיו מבחינה מסוימת סוג של "ישראל היום" לצורך הצגת עמדות התעשייה.

 

ד.   פרסום דף פייסבוק – לפעילויות ייעודית לטובת הציבור של גורמים בתעשיית בנפרד מדף הפייסבוק הרגיל. כמו למשל דף לתמיכה של מבטח, סוכן או גורם אחר בפעילות או בעמותה מסויימת.

 

ה.  צוות תגובות מקצועי באתר יפורסמו תגובות שיוכנו על ידי צוות תגובות מקצועי של כל גורם בתעשיית הביטוח שיכלול בנוסף לתגובות לפניות הגולשים גם התייחסות לפרסומים בתקשורת בנושאי ביטוח ותגובות לחוזרים ולטיוטות של הפיקוח על הביטוח.

 

ו.   מידע בטיחות ומיגון – באתר יכלל מידע בטיחות ומיגון כולל אזהרות מסע למטיילים או לחילופין יתפרסם באמצעות אתר נוסף (אתר לוויין) ויוצגו גם בדף פייסבוק בקישור לאתר.

 

ז.    פניות הציבור לבוררות מול כל גורם בתעשיית הביטוח – באתר יפורסמו התגובות של מנגנון בירור פניות הציבור הקיים בכל אחד מהגורמים בתעשיית הביטוח. אפשר, כי הפניות ייעשו, קרוב לוודאי, באמצעות אתר נוסף (אתר לוויין) ובאמצעות דף פייסבוק שיהיו מקושרים לאתר.

 

ח.   "מלשינון" על הונאות ביטוח וניפוח תביעות ביטוח – מסירת המידע תיעשה באמצעות האתר או באמצעות אתר נוסף (אתר לוויין) ובאמצעות דף פייסבוק שיהיו מקושרים לאתר.

 

ט. מוזיאון ביטוח – מוזיאון לחקר ותיעוד מורשת הביטוח המיוחדת לגביו בישראל של כל אחד מהגורמים בתעשיית הביטוח, שיוקם כאתר לווין המקושר לאתר ויהיה מיוצג גם בדף פייסבוק. להתרשמות קישור לאתר שהקמתי לאוסף סימני האש של עו"ד עוזי זק (יו"ר מארש ישראל) http://www.sesh.albit.co.il/

 

 פעילות נוספת שתזכה לחשיפה הראויה באינטרנט, כמו למשל

א.     וועידות, השתלמויות, כנסים וימי עיון – על ידי תעשיית הביטוח עצמה מבלי להשאיר את השטח פרוץ לפעילותם של גורמים עסקיים אינטרסנטיים שאין להם כל עניין שהוא בתדמית של ענף הביטוח בעיני הציבור. מוצע, כי ההרצאות והדיונים יוסרטו ויוצגו ביו טיוב ובאתר. ההרשמה לימי העיון תיעשה גם באמצעות האתר ודף פייסבוק מיוחד שיפתח בעבור כל אירוע.

 

ניתן לקיים מדי שנה לפחות ארבעה ימי עיון או כנסים כאשר כל אחד מהם יוקדש לנושא מרכזי. למשל: יום עיון בנושא ביטוח רכב חובה שיוקדש להצגת מחקרים, סיכונים, טכנולוגיות ופסיקה חדשה, יום עיון בנושא מניעה וצמצום של סיכוני רכוש שיוקדש לנושא החידושים הטכנולוגיים שבתחום מיגון הרכוש ויכלול הצגת עלויות ופסיקה בנושא מיגון, יום עיון בנושא פשיעה, ניפוח תביעות והונאות ביטוח, יום עיון שיוקדש לביטוחי בריאות וסיעוד וכו'.

 

ב.     הכשרה מקצועית של חתמי ביטוח ועובדי תביעות – במהלך השנים האחרונות, חברות הביטוח אינן נוהגות לשלוח את עובדיהן לקורסים ולהשתלמות מקצועית בשל העלויות הגבוהות של ההכשרה וההשתלמות ובהיעדר ביטחון שהעובדים שעברו השתלמות או הכשרה מקצועית במימון החברה אכן ימשיכו לעבוד באותה חברה ולא יחפשו לעצמם מקום עבודה אחר בתגמול גבוה יותר לאחר שערך השוק שלהם עלה בעקבות ההשתלמות. הכשרה מקצועית אשר תיעשה באמצעות קורס מקוון, תאפשר לכל תלמיד ללמוד בביתו בזמנו הפרטי מחוץ למסגרת שעות עבודה, העלות תהיה נמוכה באופן משמעותי יחסית לקורסים הנערכים על ידי החברות וגם נמוכה יחסית לעלות הקורסים שמוצעים על ידי המכללות השונות ואשר אינם תואמים בהכרח את הצרכים של חברות הביטוח. הקורסים יתנהלו, קרוב לוודאי, באמצעות אתר נוסף (אתר לוויין) ויוצגו גם בדף פייסבוק בקישור לאתר.

 

  

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright