הטיפים של היועצת קטיה
שורצמן

בעלת
ותק של 35 שנה בענף הביטוח הכללי, מתמחה בניהול סיכונים, מתן
הרצאות הדרכה, ייעוץ לאתרי אינטרנט, פיתוח פוליסות, חו"ד
מומחה, ניהול תביעות ועוד.
הרשמה לטיפים
מהאתר

קבלו את הטיפ השבועי, לתיבת הדוא"ל שלכם - ללא
תשלום
אין
להעתיק את הטיפים, לפרסמם או לעשות בהם כל שימוש אחר
|

כ תבת
השבוע:
סוף תחלוף בשמאות תחילה
הבלוג
השבועי -
פוסט
שביעי:
אופניים
חשמליים וביטוח הדירה
כריית מידע ברשתות וחובת הגילוי
מאת קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים,
מנהלת תביעות מבוטחים ומבטחים, מנהלת אתרי ביטוח
ומנסחת פוליסות
באתרי
חדשות ביטוח בחו"ל ניתן למצוא מעת לעת כתבות בנושא החשיפה הגוברת והולכת של מבוטחים
כלפי מבטחים בשל שימוש ברשתות חברתיות ובעיקר
פייסבוק וטוויטר המאפשרת לחברות
הביטוח לגלות פרטים אישיים על מבוטחים כגון תחביבים מסוגים שונים העשויים להיות
מסוכנים בחלקם (תמונות של שיט קאייקים בחו"ל שפורסמו בפייבוק), הרגלי שתיה ותזונה
(לפי פאבים ומסעדות), מצב בריאות עדכני (תמונות מבתי חולים הודעות לגבי דיאטה וכו')
ועוד. לפי הפרסומים בחו"ל, עניין זה אינו פועל לטובת המבוטחים שהופכים להיות יותר
ויותר שקופים בפני המבטחים.
אולם בכל הקשור לישראל ובעיקר בהוראת חוק חוזה הביטוח אפשר,
כי הנושא יפעל דווקא לטובת המבוטחים. ולמה הכוונה? סעיף 8.1. בחוק, שולל מהמבטח את
התרופות המוקנות לו בשל אי גילוי של עניין מהותי על ידי המבוטח במקרה שבו הפרת
הגילוי לא נעשתה בכוונת מרמה והמבטח ידע את המצב לאשורו או שהיה עליו לדעת על כך.
להלן ציטוט מהחוק (ההדגשים שלי, ק.ש.):
" שלילת תרופות
8. המבטח אינו זכאי לתרופות האמורות בסעיף 7 בכל אחת
מאלה, אלא אם התשובה שלא היתה מלאה וכנה ניתנה בכוונת מרמה:
(1) הוא ידע או
היה עליו לדעת את המצב לאמיתו בשעת כריתת החוזה או שהוא גרם לכך
שהתשובה לא היתה מלאה וכנה;"
כלומר, סוכן ביטוח או מנהל בחברת ביטוח שהוא חבר של מבוטח
בפייסבוק או בטוויטר וקורא פוסט על דבר מחלתו של המבוטח או פציעתו או אירוע אחר
בחייו שפרטיו מהווים מידע בעניין מהותי, הרי שהוא נחשף למידע על המבוטח העשוי
להתגלות כמהותי והדבר עשוי להקשות בעתיד על חברת הביטוח לטעון על הפרת חובת הגילוי
מצד המבוטח.
בעניין זה, יש לשים
לב לעובדה שלפי החוק ידיעת הסוכן כמוה כידיעת חברת הביטוח, דבר המקים, אחריות של
סוכן הביטוח
כלפי החברה.
ועל כן טוב יעשו סוכני הביטוח אם יקבלו התייחסות בכתב מכל
חברת ביטוח עמה הם עובדים האם הם נדרשים גם "להלשין" על המבוטחים שלהם ולהעביר
לידיעת חברת הביטוח מידע על מבוטחיהם המגיע לידיעתם מגלישה תמימה ברשתות חברתיות.
מה שיכול
להרגיע במשהו את העניין היא העובדה שבכל האמור בביטוחי אדם, אין חובת גילוי על
החמרה בסיכון שחלה לאחר מתן תשובה של המבוטח לשאלת המבטח.
שלכם
קטיה
שורצמן, יועצת לניהול סיכונים ומנהלת אתרים
|