השבת מוצרים וביטוח
השבת
מוצרים recall במסגרת פוליסות ביטוח
אחריות המוצר הוא נושא אליו נחשפנו בחודשים
האחרונים לאור פרשיות שטראוס וסנפרוסט. למעשה מדובר על סייג סטנדרטי בפוליסות
המקובלות לביטוח אחריות המוצר שאינן מקנות כיסוי ביטוחי להוצאות שהוציא היצרן או
המשווק לצורך השבה של מוצרים פגומים מהשוק. מד שני הפוליסות הגדולות והמורכבות יותר
שנעשות בליווי ייעוץ של יועץ ביטוח, כן כוללות כיסוי ביטוחי להוצאות השבה לפי
התנאים המיוחדים שנקבעו לכל פוליסה וגם קיימות פוליסות ייעודיות לביטוח הוצאות השבה
של מוצרים והכל בכפוף לתמיכה של מבטחי משנה.
מצד שני קיימת סברה בקרב מומחי ביטוח, כי הוצאות ההשבה
כלולות ממילא לפי הוראות סעיף 61 לחוק חוזה הביטוח התשמ"א – 1981 שענינו "הקטנת
הנזק".
לפי האמור באותו סעיף חברת הביטוח אינה אחראית בעד "נזק
שהמבוטח יכול היה למנוע או להקטין, בקרות מקרה הביטוח או לאחר מכן, בנקיטת אמצעים
סבירים או אמצעים שהמבטח הורה לו לנקוט.".
כלומר, כאשר פעולת ההשבה של מוצרים היא צעד סביר להחמרת
נזק שנגרם או להסבת נזק נוסף, הרי שחברת הביטוח לא תשלם בעבור נזקים ככל שייגרמו
במקרה שבו המבוטח נמנע מפעולת ההשבה של המוצרים מהשוק.
סעיף זה שחל גם לעניין ביטוח רכוש וגם לעניין ביטוח אחריות
קובע, גם, כי הוצאות סבירות שהוציאו המבוטח או המוטב הן על חשבון המבטח אף מעל
לסכום הביטוח (בין אם נמנע הנזק או הוקטן ובין אם לאו). כאשר ההוצאות אינן סבירות,
חייב המבטח בפיצוי בגבול הסביר בלבד.
כלומר, לפי לשון החוק, אפשר, כי הוצאות ההשבה הן על חשבון
המבטח (כל עוד מדובר במקרה מבוטח לפי הפוליסה, כגון הרעלה).
כמו כן לפי סעיף 64 לחוק על סעיף לא ניתן להתנות אלא לטובת
המבוטח או המוטב בלבד. והחריג המפורסם בפוליסה מקורו בדרישה של מבטחי משנה
ואפשרויות הכיסוי המוגבלות של המבטחים בארץ, כאשר מגבלות
ביטוח המשנה של המבטחים, אינה אמורה להיות
מעניינם של המבוטחים שאינם צד לחוזה ביטוח המשנה של המבטח.
לקבלת מענה (בתשלום סמלי) לשאלה
הפרטית שלכם