היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

תקנות לאופניים חשמליים

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות יזמים, קבלנים ויועצים

 

יכול להיות שאתם צודקים... לאתר היועצת Z
 


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 קבלו את הטיפ השבועי,  לתיבת הדוא"ל שלכם - ללא תשלום

 

 

 

 

שם פרטי

 

 

שם משפחה

 

 

דואר אלקטרוני

 

 

תפקיד

 

 

חברה

 

   

 

 

 


  

 

 

תקנות חדשות לאופניים חשמליים

 

 

אופניים חשמליים, צילום אילוסטרציה

ועדת הכללה של הכנסת אישרה את התקנות המסדירות את השימוש באופניים עם מנוע עזר חשמלי (אופניים חשמליים) שיכנסו לתוקפן מיום 1/9/2014.

 

התקנות החדשות מאפשרות לרכב על אופניים חשמליים בעלי הספק מרבי של 250 וואט שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. המנוע יפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש, בהתאם לתקינה המקובלת באירופה.

באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. התקנות מאפשרות לרכוב על אופניים חדשים שהמנוע החשמלי המותקן בהם מופעל באמצעות דוושת אופניים ומותקנת בהם מצערת הפועלת עד ששה קמ"ש. הגיל המינימלי של רוכב האופניים הוגבל לארבע עשרה שנים ומעלה.     

האופניים ידרשו לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר" שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין על גבי שלדת הכלי. בסימון המיוחד יצוין שם הדגם, היצרן וכתבתו, ארץ יצור ושם היבואן וכתובתו, הספק מנוע 250 וואט ומהירות מרבית של 25 קמ"ש ואיסור שימוש מתחת לגיל 14.

התיקון לתקנות התעבורה המסדיר את השימוש באופניים עם מנוע עזר חשמלי מבוסס על תקן ישראלי רשמי חדש לאופניים עם מנוע עזר שגובש במכון התקנים הישראלי. תקן זה נכנס לתוקף ב-1 ביולי 2014.

בהמלצת משרד התחבורה תקודם הצעת חוק המרחיבה את חובת חבישת קסדת מגן בכל נסיעה על אופניים חשמליים. חובת חבישת קסדה תחול על כל הרוכבים ובכל גיל.  

 

בינתיים הסתבר מפרוטוקול של דיוני וועדת הכספים של הכנסת, כי חברות הביטוח, אינן מציעות בשלב זה תוכנית ביטוח מוסדרת לרוכבי האופניים עצמם ואף לא לביטוח אחריותם החוקית.

 

ביטוח חובה לרכב, למותר לציין, אינו כולל את השימוש באופניים חשמליים.

 

הפתרון שהוצע בוועדה הוא ביטוח תאונות אישיות לרוכב האופניים בהתעלמות מוחלטת מהעובדה שמרבית הפוליסות לביטוח תאונות אישיות מוציאות מכלל ביטוח כיסוי לנהיגה ברכב מנועי דו גלגלי, כיסוי אותו ניתן לרכוש תמורת פרמיה נוספת במרבית המקרים.

 

ביטוח תאונות אישיות גם מוגבל בגיל המבוטח ואף אינו מקנה פתרון לביטוח נזק גוף למי שמוסע ע"י הרוכב על גבי האופניים.

 

לפי הפרסומים, לא מצאה הח.מ. כל התייחסות להגדרת האופניים החשמליים כ"רכב מנועי" או ככלי רכב שאינו רכב מנועי וזאת לצורך תחולת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים המשית על הפוגע אחריות ללא אשר ואינו מגביל את התחולה של החוק אך ורק לכלי רכב אשר חובה לבטח אותם בביטוח רכב חובה. לגבי קורקינט מכני כבר נקבע שאינו כלי רכב אלא צעצוע, אולם לאחר התקנות החדשות המסדירות שימוש באופניים חשמליים גם בדרך ציבורית, מעניין לדעת מה תהיה קביעת בתי המשפט בישראל.

 

הנושא חשוב גם לגבי הדין החל במקרה של מעורבות בתאונה אחת של כלי רכב מנועי ואופניים חשמליים.

 

בכל מקרה, לדעת הח.מ., אם הדבר טרם נעשה או נמצא בתכנון, מן הראוי לעדכן את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כך שאופניים חשמליים לא יוגדרו ככלי רכב, כל עוד החוק אינו מחייב ביטוח חובה לגבי השימוש שנעשה בהם.


 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright