היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

סוכן ביטוח -  חובות הסוכן בשלב המו"מ 

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


 

 

הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

 

 

 

סוכן ביטוח <> עבודתם של סוכני ביטוח  <> חובות הסוכן בלב המו"מ

 

 

 

העליון: חובותיו של הסוכן כלפי המבוטח בשלב המו"מ

 

רע"א  5695/06  בהא סייף נגד פוזי מרעי ואח'  מנורה חברה לביטוח בע"מ, חברת החשמל לישראל בע"מ

 

חובות הסוכן כלפי המבוטח בשל המשא ומתןביום 21/09/2009 ניתן פסק דין ע"י שופטת בית המשפט העליון, עדנה ארבל שקבעה, כי סוכן הביטוח אינו חייב לפצות את המבוטחים אשר פנו אליו לקבל הצעת מחיר לביטוח משאית, לא חזרו למשרדו ונותרו ללא ביטוח כאשר נגרם נזק למשאית

 

מייצגים: בשם סוכן הביטוח המבקש: עו"ד ג' גבע, בשם המשיבים 1-4: עו"ד א' יונס, בשם המשיב 5: עו"ד מ' מחאג'נה, בשם המשיבה 6 (מנורה): עו"ד י' גולדברג בשם המשיבה 7 (חברת החשמל): עו"ד ש' לוי.

 

מדובר בערעור על פסיקה  של בית המחוזי והשלום אשר קבעו, כי יש לחייב את סוכן הביטוח אשר בסך הכל נתן הצעת מחיר לבעלי המשאית שנגרם לה נזק ולא היתה מבוטחת. השלום קבע, כי הסוכן אחראי ב 100% לנזק והמחוזי קבע, כי הסוכן אחראי ל 50% מהנזק בשל הרשלנות התורמת של בעלי המשאית כאשר בית המשפט העליון, קבע, כאמור, כי במקרה הנדון סוכן הביטוח אינו אחראי כלל וכלל.

 

השופטת נאור: " לא הייתה בנסיבות שתוארו התרשלות של סוכן הביטוח. כדי לחדש ביטוח או לערוך ביטוח חדש יש צורך בתשלום פרמיה. אין לצפות כי הסוכן ישלם מכיסו פרמיה עבור לקוח (או לקוח פוטנציאלי); הוא גם אינו יכול לחייב לקוח לשלם, בלי שקיבל את הסכמתו של זה האחרון. הלקוחות פעלו, וביודעין, על סיכונם-הם, ואין להם אלא על עצמם להלין."

 

השופטת ערבל התייחסה לחובותיו של הסוכן בשלב המשא ומתן לפי הפסיקה:

  1. לוודא שהלקוח אכן אינו מעוניין לחדש את הפוליסה שלו בחברת הביטוח בעקבות דרישת מיגון חדשה ומחמירה של חברת הביטוח, לאחר שהדברים נשארו עמומים בפגישה בין הצדדים.
     

  2. במצב בו הבין המבוטח שסוכן הביטוח והמבטח אינם מתכוונים לעשות דבר לשינוי דרישתו המחמירה של המבטח, שלא היתה מוטלת על הסוכן והמבטח כל חובה לוודא שהמבוטח יחדש את ביטוחו -  ת"א (שלום ירושלים) 22967/99 מ.ב.ש.ק חברה קבלנית לעבודות בנין בע"מ נ' אייזנברג.
     

  3.  לבחון עבור המבוטח את ההצעות הטובות ביותר ולוודא שהכיסוי הביטוחי שמספקת חברת הביטוח הוא ראוי ומספיק (ת"א (שלום ירושלים) לוין נ' חבזו.
     

  4. למנוע מן המתקשר בחוזה ביטוח לבצע שגיאות שמשמעותן האפשרית היא ביטול הפוליסה, ולמצער להתריע בפניו על סיכון זה. לפיכך עליו להימנע מכתיבת תשובות מטעות בשאלון מטעם חברת הביטוח (ע"א 3214/98 שלוס נ' רגומי (1978) בע"מ.
     

  5. להציג בפני המועמד לביטוח את מגוון האפשרויות המתאימות לבקשתו ולגלות כל מידע רלבנטי בקשר לצורות התקשרות שונות אפשריות (ת"א (מחוזי ת"א) 2668/99 (בש"א 5092/00) מנורה חברה לביטוח בע"מ נ' בורובסקי.
     

  6. במקרה  של שינוי פוליסה על-ידי חברת הביטוח לאחר שכבר נוצרה שגרה קבועה של נוסחי פוליסה מחייב את המבטח וסוכן הביטוח להעמיד את המבוטח על השינוי ולא להסתמך על כך שהמבוטח יקרא את הפוליסה כל שנה מחדש (ע"א 682/82 בן אריה נ' "סהר" חברה לביטוח בע"מ).
     

  7. חובת הסבר של סוכן הביטוח והמבטח למתקשר אודות תניות משמעותיות בפוליסת הביטוח, כגון חריגים לכיסוי הביטוחי (ע"א 4819/92 אליהו חברה לביטוח בע"מ נ' ישר)

יש הסבורים כי יש להטיל נטל הסבר עובר לכריתת החוזה על כל מידע שהוא קל להבנה ולהסבר, כגון תניות מיגון בביטוח רכוש (ולר, בעמ' 252-256 ת"א (קרית גת) 996/95 מויאל נ' סהר חברה לביטוח בע"מ, (ת"א (אשדוד) 1435/96 דנן נ' הפניקס הישראלי – חברה לבטוח בע"מ

 

סוכן הביטוח אינו חייב להודיע למבוטח על:

כוונת המבטח שלא לחדש את הפוליסה (ע"א (מחוזי ת"א) 1533/01 סירי נ' קאן סוכנות לביטוח בע"מ, ע"א 300/97 חסון נ' שמשון חברה לביטוח בע"מ.

 

קביעת חובה של סוכן הביטוח (או המבטח) בשלב המשא ומתן - קווים מנחים (רשימה שאינה סגורה):

  1. היקף החובות מתרחב לפי התקדמות המשא ומתן.
     

  2. יש לבחון לפי העניין, האם קיים צורך במקצועיות בתחום הביטוח או אם יש פערי מידע בין הלקוח לסוכן הביטוח או המבטח.
     

  3. יש לבחון מהם היחסים בין סוכן הביטוח או המבטח לבין הלקוח, האם קיימים  ביניהם יחסים קודמים ומה מהותם.
     

  4.  יש לבחון מיהו מונע הנזק הזול יותר באותו עניין. מיומנותו, ניסיונו והתעסקותו של סוכן הביטוח בתחומו יכולים להוות נסיבות רלוונטיות.
     

  5. יש לשים לב לנוהג בין צדדים בשוק הביטוח אשר יכול לבסס הסתמכות סבירה של לקוח על סוכן הביטוח או המבטח באותו עניין

 

"מהיותו הגורם המקצועי ובעל המידע בתחום נדרש מסוכן הביטוח בעת המשא ומתן להציג בפני הלקוח את מגוון האפשרויות המתאימות לבקשתו ולגלות לו כל מידע רלבנטי באשר לצורות ההתקשרות השונות, וכן עליו לוודא שהכיסוי הביטוחי שמספקת חברת הביטוח הוא ראוי ומספיק לצרכיו של הלקוח. לפיכך הוא גם מחויב להסביר ללקוח אודות תניות משמעותיות בפוליסת הביטוח, כגון תנאי מיגון וחריגים לכיסוי הביטוחי. עוד מחויב סוכן הביטוח למנוע מן המתקשר לבצע שגיאות שמשמעותן האפשרית היא ביטול הפוליסה... נקבע כי על סוכן הביטוח להסביר ללקוח את ההבדל בין הביטוח שביקש לבין מה שקיבל מחברת הביטוח."

 

 

לפסק הדין באתר בית המשפט העליון 

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright