היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

עלויות ביטוח רכב

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

תוכן המדריך

 

למי מיועד המדריך

החזר פרמיה בשל שינוי גיל

המדריך לחיסכון בעלויות

השוואת כיסוי ועלויות בביטוח רכב

הטבות כיסוי לנהגים זהירים

השוואת הנחות ביטוח רכב עם ארה"ב

הנחות לצי רכב ולקולקטיב

 כיסוי ועלויות בביטוח חובה

ביטוח חובה לתקופה קצרה ועוד

ביטוח חובה פרמיה בהשבתה

ביטוח חובה פרמית ביטול ע"י מבטח

ביטוח חובה פרמית ביטול בשל גניבה

תעריף לפרטי ומסחרי עד 4 טון

ביטוח חובה עלות תעודה חלופית

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 

 

על ביטוח | ספרות ולימוד | ביטוח עסקים | ביטוחי פרט | סיכונים | סוכנים ומבטחים

 

תוכן המדריך

 

ביטוח רכב המדריך המקיף לביטוח ולחיסכון בעלויות

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים  

   

ביטוח רכב ראשי   

מדריכים וטיפים של ביטוח רכב

 

למי מיועד המדריך

מבוטחים, שמאים, חוקרי ביטוח, מנהלי כספים, רואי חשבון, עובדי חברות ביטוח, סוכנויות חיתום, סוכנים ועובדים של סוכני ביטוח, עורכי דין  ומי לא? מדריך זה מיועד לכל בית ישראל. כל מי שמתעניין בביטוחי פרט וביטוחי עסקים קטנים מוזמן לקרוא.

במהלך הכתיבה הקפדתי במיוחד על שפה פשוטה ושווה לכל נפש במטרה להיות מובנת כלל האפשר.

 

 

 

 

המדריך לחסכון בעלויות הביטוח

 

המטרה: לתת למבוטחים כלים להגיע קורב ככל הניתן ליעד והוא השגת הביטוח המתאים והרחב ביותר (עם שרות מעולה) תמורת המחיר הנמוך ביותר. עובדי החברות והסוכנויות יכלום ללמוד אף הם כיצד ניתן להציע ללקוחותיהם ביטוח אטרקטיבי לעומת המתחרים.

הואיל ומוצרי הביטוח אינם בדרך כלל אחידים מבוטחים, מומלץ להשוות את בסיס הכיסוי לפי המפתח המוצע לכם באתר זה לכל סוג של ביטוח ורק לאחר מכן להשוות מחירים. הרי לא הייתם מעלים בדעתכם להשוות מחירי רכישה של רכב או דירות מבלי לקחת בחשבון את הפרטים המיוחדים של כל רכב או דירה המוצעים לכם לעומת האחרים מסוגו.

יש לקחת בחשבון, כי השוואה זו (של תנאים ומחירים) מחייבת השקעת זמן. אולם בעולמנו, כידוע מה שבא בקלות זה בדך כלל צרות ובעבור דברים טובים יש לטרוח. אולם כפי שנוכחו מבוטחים רבים השקעה זו יכולה להניב פירות מתוקים של חסכון משמעותי. כמו למשל חסכון שיכול להגיע עד 50% ולפעמים אפילו יותר בביטוח רכב מקיף. ואם חושבים על כך המונחים של עלות מול תועלת חישבו על רווח של אלפי שקלים תמורת השקעה של מספר שעות ותחליטו בעצמכם אם כדאי לכם להשקיע את הזמן או לא כדאי.

מה שחשוב הוא:

  1.  למסור מידע נכון לגבי מרכיבי הסיכון. אי מסירת נתונים נכונים עלולה לפגוע בכיסוי הביטוחי ולפעמים אפילו לשלול אותו לחלוטין וגם לגרום לביטול הפוליסה -ראה תוצאה של הפרת חובת הגילוי. להזכירכם, חובת הגילוי נמשכת לאורך כל תקופת הביטוח (למעט בביטוחי חיים, סיעוד ובריאות אך לרבות בביטוח אבדן כושר עבודה) ועליכם להודיע לחברת הביטוח בכתב (ולשמור עדות על כך) על כל שינוי בנושא שעניתם לגביו בהצעת הביטוח וכן על כל החמרה אחרת בסיכון.

  2. לבדוק הצעות מחיר ותוכניות ביטוח שונות - לחפש אפשרות להצטרף לקולקטיב (אם ניתן לעשות כן בשל קרבת משפחה, גימלאים וכו'), לבדוק תוכניות לקהל יעודי (כמו נהגים זהירים, נהגים צעירים, נשים וכו').

במקרים לא מעטים בדיקה שנערכה במשך שעות ספורות הביאה לחיסכון של אלפי שקלים בדיקת עלות שנתית לביטוח רכב חובה ומקיף!

 

 

השוואת כיסוי ועלויות בביטוח רכב

 

 השוואת הכיסוי.

 טיפים לחיסכון בפרמיה.

 

א. השוואת הכיסוי - בהשוואת התנאים יש לקחת בחשבון את הגורמים הבאים:

גבולות אחריות כלפי צד ג' רכוש - נתן למצוא הבדלים ניכרים בין הפוליסות השונות של ביטוח רכב. הקפידו לקבל מידע בכתב על גובה גבול האחריות המוצע לכם - שימוש לב לכך שאתם יכולים לקבל הצעה לגבול אחריות של 250,000 ש"ח ממבטח אחד והצעה ל- 4,000,000 ש"ח (אם אתם משתייכים לחברה גדולה). למרבה האבסורד לפעמים דווקא מי שמציע לכם גבולות אחריות גבוהים יותר אינו דורש פרמיה גבוהה יותר מזה שמציע לכם גבולות אחריות נמוכים.

בביטוח צד ג' בידקו גם:

גבול האחריות  - קיימים הבדלים של מאות אלפי שקלים או אפילו יותר בין תוכניות הביטוח השונות. מדי פעם בפעם אני רואה מודעות בעיתונים (הגורמות לי לכאב עיניים) לשיווק ביטוח צד ג' הנוקבות בגובה הפרמיה בלבד.

אפשרויות התשלום – מספר התשלומים שניתן לפרוס ללא דמי אשראי, מספר התשלומים שניתן לפרוס בתשלום דמי האשראי ושיעורם.

השתתפות עצמית בתביעות – קיימים הבדלים בגובה סכום ההשתתפות העצמית בין המבטחים השונים. כמו כן קיימת אפשרות לרכישת ההשתתפות העצמית בחלק מתוכניות הביטוח שגם את תנאיה מן הראוי לבדוק.

משך הזמן בו מטפל המבטח בתביעות צד ג' – העיכוב עלול לגרום להגשת תביעות ע"י הצד השלישי כנגד המבוטח.

אפשרות לביטוח טיפול בתביעות כלפי צד ג' - שמגיש המבוטח כנגד צד ג' ע"י עו"ד מטעם המבטח מן הראוי לבדוק את תנאי הכיסוי הביטוחי.

אפשרות לרכישת ביטוח משלים לחובה – כיום ניתן לקבל בביטוח ציי רכב בלבד – לפי הנחיות המפקח על הביטוח.

אפשרות לרכישת כינון אוטומטי של גבול האחריות לאחר נזק ללא תשלום פרמיה לאחר התביעה.

אפשרות לרכישת כיסויים נוספים בביטוח צד ג' בלבד, למשל:

שירותי דרך וגרירה.

הוצאות הגנה משפטית במשפט פלילי (מהם התנאים, מהו גבול האחריות ומה גובה סכום ההשתתפות העצמית).

כיסוי למכשירי חשמל ברכב (מהם התנאים, מהו גבול האחריות ומה גובה סכום ההשתתפות העצמית).

כיסוי לשבר שמשות הרכב (מהם התנאים, מהו גבול האחריות ומה גובה סכום ההשתתפות העצמית – או האם בוטלה).

מערכת שמע ברכב (מהם התנאים, מהו גבול האחריות ומה גובה סכום ההשתתפות העצמית).

תאונות אישיות בשל תאונה ברכב – מי המבוטח האם רק הנהג או גם הנוסעים האם הכיסוי כולל גם נכות בנוסף למקרה מוות ומה גובה סכום הפיצויים.

הרחבות נוספות (מהם התנאים, מהו גבול האחריות ומה גובה סכום ההשתתפות העצמית).

 

ההשתתפות העצמית: יש להשוות בקטגוריות הבאות:

  1. נזק המטופל במוסך רגיל.

  2. נזק המטופל במוסך הסדר.

  3. נזק שנגרם ע"י נהג צעיר/חדש.

  4. תביעות צד ג'.

  5. ירידת ערך.

  • אמצעי מיגון  - יש הבדל בדרישות בין חברות הביטוח השונות. עם כל ההמלצה לנקוט במרב אמצעי הזהירות ע"מ למנוע נזקים יש לקחת בחשבון, כי אמצעי המיגון עולים כסף ודרישה לשיפור אמצעי מיגון קיימים יש להוסיף לחשבון עלות הביטוח בשנה הראשונה.

  • הטבות בתעריף:

  1. באיזה גיל נחשב נהג חדש?

  2. כינון הפוליסה - השבת סכום הביטוח לקדמותו לאחר נזק ללא תוספת פרמיה.

  3. ביטוח משלים לחובה ללא תוספת פרמיה.

  4. ביטוח חבילה ללא תוספת פרמיה כולל: גרירה, שמשות, רכב חליפי, הגנה במשפט פלילי, רדיו עד 1000 ש"ח.

  • תנאי הפוליסה - הטבות שניתנות ע"י המבטחים מעבר לתנאי המינימום המחויבים עפ"י חוק לביטוח רכב פרטי ומסחרי עד 4 טון - הפוליסה התקנית.

  1. אובדן מוחלט - טוטל לוס - כבר בנזק של 45% מערך הרכב.

  2. טיפול בתביעות שהמבוטח תובע צד ג' ע"י עו"ד על-חשבון המבטח.

  3. ערך כינון- חדש תמורת ישן בנזק טוטאלי לרכב פרטי שגילו אינו עולה על שנה אחת.

  • הטבות שניתנות לפעמים לחברות גדולות:

  1. השתתפות עצמית אחת לנזק שמעורבים בו מספר כלי רכב של אותו המבוטח.

  2. כל רכב נחשב לרכב צד ג' כלפי השני.

  3. אי ניכוי הפחתה כלשהי בשל רכב חברה מתגמולי ביטוח בשל נזק כללי.

  4. הנחות בביטוח חובה בגין העדר תביעות, גיל נהג ומשתנים אחרים כפי שמקובל אצל חלק מהמבטחים.

  • התעריפים לביטוח רכב חובה אינם אחידים - אם אתם מחזיקים במספר כלי רכב בהחלט ייתכן שהמחיר לביטוח רכב א' יהיה נח יותר בחברה אחת והמחיר לרכב ב' יהיה נח יותר בחברה אחרת. הפתרון יכול לעשות ביטוח בחברות שונות באמצעות סוכן אחד העובד עם מספר חברות.

ב. טיפים לחסכון בפרמית ביטוח רכב

  1. ערכו סקר שווקים - לפני חידוש הביטוח. בהחלט יתכן שתקבלו הצעות מחיר שונות בעבור ביטוח זהה של אותה חברה מסוכני ביטוח שונים.

  2. אם אתם מבקשים לכלול בביטוח נהג/ת חדשה ו/או צעיר/ה מסוימים בדקו אם המועד לגביו נדרשת ההרחבה מסתיים לפני תום תקופת הביטוח. כלומר אם יום ההולדת של הנהג/ת ו/או /ל רשיון הנהיגה חל מספר חודשים לפני תום תקופת הביטוח באפשרותכם לרכוש את ההרחבה למשך הזמן הדרוש בלבד ולחסוך בכך את עלות הביטוח השנתי. עצה זו אינה טובה למקרה שבו ברצונכם לאפשר הנהיגה לנהגים צעירים וחדשים ללא כל הגבלה.

  3. הקפידו על נהיגה חכמה - נהגים שאינם מגישים תביעות נגד חברת הביטוח זוכים להנחות בפרמיה.

  4. אם אתם נהגים טובים ואינכם חוששים להתמודד מול חברת ביטוח ללא עזרתו של סוכן ביטוח - בדקו מחירים בחברות לביטוח ישיר.

  5. אם יש לכם קשר לקולקטיב - בדקו מחירים אולם הקפידו לקבל אישור בכתב שהמבטח מודע בהחלט יתכן שתקבלו הצעות מחיר שונות בעבור ביטוח זהה של אותה חברה מסוכני ביטוח שונים.לכך שאינכם חברי קולקטיב ומוכן לקבל אתכם לביטוח.

  6. הקפידו למסור לחברת הביטוח מידע נכון ומדויק לגבי הסיכון.


 

הטבות ביטוח לנהגים זהירים

 

נהגים זהירים זוכים להנחת היעדר תביעות בכל חברות הביטוח המשווקת ביטוח רכב מקיף במדינת ישראל.

בנוסף לכך ניתן למצוא באתרי האינטרנט של המבטחים שבע תוכניות ביטוח ייעודיות ואטרקטיביות לנהגים זהירים.

ההטבות הן בנוסף להנחות בפרמיה וכפי שתוכלו לראות בטבלאות דלהלן, קיימים הבדלים ניכרים בין תוכניות הביטוח השונות  ולא הכל פורט באתרי המבטחים. שתי הטבלאות להלן מציגות את בסיס הכיסוי בלבד כאשר בכל כיסוי וכיסוי קיימים הבדלים משמעותיים כמו מספר ימי הכיסוי וההשתתפות העצמית בכתב שירות לרכב חלופי וסוגו,  גובה ההשתתפות העצמית וכו'. ובנוסף לכך ניתן למצוא הטבות נוספות אצל חלק מהמבטחים כמו שירות מיוחד להחלפת גלגל, כיסוי לנהיגת אקראי ברכב, כיסוי אבזרים ותוספות, ביטוח משלים לחובה ועוד. חלק מההרחבות ניתן לקבל גם במסגרת תוכניות ביטוח רגילות לרכב.

 

 

 


 

השוואה בין הנחות בביטוח רכב פרטי ארה"ב וישראל

 שיחה מקרית עם קרוב משפחה המתגורר בניו ג'רסי למדתי לדעת, כי בארה"ב ניתן לקבל הנחה בביטוח רכב שנוהגים בו תלמידים טובים או מה שנקרא HONOR STUDENTS"".  בטבלה להן, המבוססת על נתונים המתפרסמים באינטרנט תוכלו לראות את הדומה והשונה למקובל בהנחות לביטוח רכב בארץ ובחו"ל. 

נושא

 

ישראל

לפי הצעות באינטרנט

ארה"ב

לפי נתונים באינטרנט

סוג הרכב

יש השפעה - התעריף נקבע לפי קוד דגם

יש השפעה

יותר מרכב אחד באותה בעלות

בחלק מתוכניות הביטוח כמו למשל הפניקס זהיר נהג שני

יש השפעה

השתתפות עצמית מוגדלת

אין אפשרות למעט להשתתפות עצמית בירידת ערך

יש השפעה

כיסוי מצומצם לרכב ישן

קיימת אפשרות שאינה מיושמת לכיסוי מצומצם  לכל כלי רכב ללא קשר לגיל.
במחשבה נוספת אולי כדאי ליישם ביטוח לצד ג' וגניבה בלבד לכלי רכב מעל 10 שנים.

יש השפעה

רכישת ביטוח רכב ודירה אצל אותו המבטח

אין השפעה – בעבר היתה אפשרות בפוליסת אררט

יש השפעה

קילומטראז' נמוך

בעבר היתה בתוכנית "פר קילומטר" של אריה, כיום יש בתוכנית הפניקס לנהגים צעירים, נהג שני זהיר וביטוח ישיר.

יש השפעה

ביטוח קבוצתי (קולקטיבי)

יש השפעה

יש השפעה

שמירה על מוסר תשלומים

אין השפעה

יש השפעה

היעדר תביעות במשך 3 השנים האחרונות

יש השפעה

יש השפעה

היעדר תאונות במשך 3 השנים האחרונות

יש השפעה

יש השפעה

נהג בוגר

יש השפעה

יש השפעה

נהג בוגר קורס נהיגה

אין  השפעה

יש השפעה

הנחת מיגון כנגד גניבה

יש השפעה

יש השפעה

כריות אויר

יש השפעה בחובה בלבד

יש השפעה

הפעלת אורות ביום

אין השפעה

יש השפעה

ABS

אין השפעה

יש השפעה

הנחת נהיגת תלמידים בעלי ציונים גבוהים

אין השפעה וחבל, כי ההיגיון הבריא אומר (וגם המחקרים בחו"ל) שמי שמשקיע בלימודים ישקיע גם הנהיגה

יש השפעה

תלמיד מכללה הלומד הרחק מביתו

אין השפעה

יש השפעה

הנחת לקוח ותיק

אין השפעה

יש השפעה

 

 

השוואת כיסוי ועלויות בביטוח רכב חובה

השוואת תעריפי חובה באתר המפקח - ההבדלים בין המבטחים יכולים להגיע למאות שקלים

 

הכיסוי בביטוח רכב חובה הוא כמעט זהה בכל חברות הביטוח הואיל ומדובר בחובת ביטוח עפ"י חוק. ייתכנו בכל זאת הבדלים בכלילת חריגים מסוימים שהותרו עפ"י פסיקת בית משפט כמו למשל נהיגה בשכרות (יש צורך להוכיח קשר סיבתי). לכן רצוי להשוות חריגים בין הפוליסות השונות לביטוח חובה כאשר מבחינת המבוטח עדיף לבחור במבטח המוסר לו תעודה בלבד ללא תנאי הפוליסה (כפי שמקובל אצל חלק מהמבטחים) כך שהביטוח אינו כפוף לחריגים.

 

טיפים לחסכון בפרמיה:

  • ביטוח החובה הוא ביטוח נפרד מביטוח מקיף או צד ג' רכוש וניתן לערוך את הביטוחים בחברות ביטוח נפרדות כאשר השיקול הוא חסכון בפרמיה.

  • יש השפעה מועטה בלבד לסוכן הביטוח אם בכלל - הטיפול בתביעות נעשה ע"י עורכי דין. לכן כדאי גם לבדוק את המחיר המוצע לכם בחברות לביטוח ישיר.

  • הפרמיה אינה אחידה  אם אתם מחזיקים במספר כלי רכב בהחלט ייתכן שהמחיר לביטוח רכב א' יהיה נח יותר בחברה אחת והמחיר לרכב ב' יהיה נח יותר בחברה אחרת. הפתרון יכול לעשות ביטוח בחברות שונות באמצעות סוכן אחד העובד עם מספר חברות.

  • יש לשים לב לפרמטרים המשמשים את המבטח לקביעת התעריף ולבחור לפי העלות למאפיינים המדויקים ביותר של הנהג הקבוע ורק לאחר מכן לחפש את המחיר היותר זול. חברת הביטוח עשויה לטעון שלא נמסרו לה נתונים מדויקים לגבי הפרמטרים החשובים לה, כמו למשל גיל הנהג הקבוע, הרשעות וכו'. לכן בעלי רכב שנוהגים בו נהגים מגילים, מינים וסוגים שונים רצוי למצוא את המבטח המשתמש בכמה שפחות פרמטרים לקביעת התעריף.

  • המבטחים הישירים אינם בהכרח הזולים ביותר! - השוו באתר המפקח על הביטוח בין כל המבטחים!

  • החל מ1/7/03- נכנס לתוקף תעריף חדשני בביטוח חובה לרכב פרטי  (לא כולל אופנועים). התעריפים מבוססים על סיכון הנוהגים ברכב ולכן רצוי להקפיד על נהיגה זהירה ואי מעורבות בתאונות דרכים ע"מ לקבל מחיר נח יותר מחברות הביטוח.  התעריפים נמוכים בממוצע ב - 6.5% לפחות, לעומת התעריפים שהיו הנהוגים עד למועד זה. תעריפי הביטוח לכלי רכב פרטיים יוזלו בממוצע בכ- 7.5% וינועו בין 1,520 ש"ח ל- 2,225 ש"ח. ההפרש בין התעריפים של החברות השונות עשוי להגיע למאות שקלים, ועל כן מומלץ לערוך השוואת מחירים טרם ביצוע עסקת הביטוח.

 

 

הקפידו למסור לחברת הביטוח מידע נכון ומדויק לגבי הסיכון.

 

 

 

אפשרות להנחות בביטוח רכב חובה לצי רכב ולקולקטיבים

לפי ההנחיות לחברות הביטוח אשר פורסמו ע"י המפקח על הביטוח בחוזר מספר 2005-1-32 בחודש אוגוסט 2005.  רשאי מבטח לקבוע  תעריף מיוחד לציי רכב ולקולקטיבים, בכפוף לאישור המפקח.

 

הגדרות:

"צי רכב" - 40 כלי רכב ומעלה בבעלות אחת, המבוטחים אצל אותו מבטח.

"קולקטיב" - קבוצה של 100 כלי רכב ומעלה המבוטחים אצל אותו מבטח, במסגרת הסכם לעריכת ביטוח לחברי הקבוצה, ובלבד שמטרתה העיקרית של ההתארגנות כקבוצה אינה לשם עשיית ביטוח בלבד.

כמו כן מאפשר החוזר עדכון של הפרמיה בדיעבד בביטוח חובה של ציי רכב 40 כלי רכב ומעלה בבעלות אחת, המבוטחים אצל אותו מבטח. אולם רק בדרך של החזר פרמיה ולא בגביית פרמיה נוספת. העדכון יהיה בגין דמי הביטוח בלבד.

 

תעריף ביטוח חובה לתקופה קצרה  משנה ועוד

 

לפי ההנחיות לחברות הביטוח בעניין זה פורסמו ע"י המפקח על הביטוח בחוזר מספר 2005-1-32 בחודש אוגוסט 2005.  לפיכך, דליתי מתוך החוזר (הכולל הוראות מפורטות לחישוב הפרמיה בביטוח חובה) את הפרטים המתייחסים לשאלות שהוצגו, כאמור להלן.

 

על המבטח לקבל אישור המפקח לתעריפי ביטוח רכב חובה ובכל מקרה לא יעלו התעריפים על 96% מדמי הביטוח נטו בפול בעבור אותו מבוטח,  מבטח רשאי לתת הנחות מהדמים בלבד ששיעורם המרבי לפי החוזר הוא 16.25%.

 

דמי הביטוח לתקופה קצרה משנה לפי החוזר הם: לתקופה של עד שבעה ימים - 5% מדמי הביטוח השנתיים ולתקופה העולה על שבעה ימים - 5% מדמי הביטוח השנתיים בצירוף 0.3% מדמי הביטוח השנתיים בעד כל יום ביטוח החל ביום השמיני. מבטח רשאי לשנות תנאים אלו אך ורק לאחר קבלת אישור מראש של המפקח. מבטח אינו נדרש לאישור של המפקח לקביעת דמי ביטוח לתקופה הקצרה משנה של כלי רכב שהינו חלק מצי רכב או קולקטיב.

 

חישוב הפרמיה לביטול הביטוח ע"י המבטח כאשר הסיבה אינה הפרת חוזה ע"י המבוטח או ניסיון הונאה של המבטח, יחושב ההחזר לפי הסכום  הגבוה מבין שני הסכומים: הסכום שהוא דורש ממבוטח דומה לאותו סוג ביטוח ביום החזר הסכום למבוטח, יחסית לתקופה שנותרה עד תום תקופת הביטוח המוסכמת או הסכום שגבה מהמבוטח יחסית לתקופה שנותרה עד תום תקופת הביטוח (פרו-רטה). אם הביטול הוא ביזמת המבוטח המבטח משאיר לעצמו את הפרמיה שהיה גובה אילו נעשה הביטוח מלכתחילה לתקופה קצרה בהתאם לחישוב הנ"ל.

 

אם ביטול הפוליסה נעשה בעקבות גניבת הרכב, מכירתו או יציאתו מכלל שימוש, תחושב יתרת הזכות של המבוטח אצל המבטח לפי חישוב יחסית לתקופה שנותרה עד תום תקופת הביטוח (פרו-רטה). כל ההחזרים צמודים לפי מנגנון ההצמדה אשר אושר ע"י המפקח וכוללים את דמי הביטוח (לרבות הדמים) ואת התוספת למימון קרנית. החוזר קובע, כי הפרמיה תוחזר גם במקרים בהם הוגשה תביעה לתשלום תגמולי ביטוח לפני ביטול הפוליסה והמבטח רשאי לשנות את תנאי ההחזר לטובת המבוטח בלבד ובכפוף לאישור מראש של המפקח.

 

החוזר קובע עוד לעניין השבתת רכב, כי לבקשת המבוטח, ובתנאי שהמבוטח ישיב את תעודת הביטוח למבטח, יחליף המבטח את הפוליסה, בפוליסה אשר לפי תנאיה השימוש בכלי הרכב אינו כולל נהיגה כלשהי במשך תקופה רצופה העולה על 30 ימים.  גם תנאי זה רשאי המבטח לשנות לטובת המבוטח בלבד, בכפוף לאישור מראש של המפקח.

 

החוזר קובע גם סכום מרבי של 40 ₪ לחיוב בשל הוצאת תעודת ביטוח חליפית, או בגין הוצאת תעודת ביטוח בשל רכב מוחלף. וגם תנאי זה רשאי מבטח רשאי לשנות לטובת המבוטח בלבד, בכפוף לאישור מראש של המפקח.

 

 

 

תעריף רכב פרטי ומסחרי עד 4 טון

 

התעריף לפרטי ומסחרי עד 4 טון כולל דמי רישום ודמי פוליסה ועליו יש להוסיף דמי אשראי לפוליסה שאינה משולמת במזומן.  הנחות בדמי הביטוח ניתן לקבל בביטוח מקיף בלבד.

 

התעריף נקבע לפי יחס המבטח לרמת הסיכון שבביטוח הרכב. מאפייני התעריף אינם זהים אצל כל המבטחים וגם אצל מבטח אחד ניתן למצוא הבדלים בהתייחסות לביטוח קבוצות סיכון שונות, תוכניות ביטוח מיוחדות וקולקטיבים.

 

הסיכונים העיקריים  אליהם מתייחסים המבטחים הם:

 

  1. ניסיון התביעות של הנוהגים ברכב בשנים האחרונות - תביעה בסכום קטן של מאות שקלים עשויה להביא לאובדן הנחת היעדר תביעות בשנים  הבאה בסכומים גבוהים בהרבה. הסיבה לכך היא שחברות הביטוח מתייחסות לסיכון העתידי ולא לרווח שהתקבל על-ידי המבטחים בשנה הקודמת. לא צריך להיות בקיע באקטואריה על מנת להבין, כי מספר תאונות קטנות בשנת הביטוח שהסתיימה מעלה את הסיכון לתאונה אחת גדולה בחידוש הביטוח.
     

  2. ותק וגיל הנהג - לפי הנתונים הסטטיסטיים, נהגים חדשים וצעירים נוטים יותר להיות מעורבים בתאונות דרכים מנהגים מבוגרים יותר ובעלי ותק נהיגה.
     

ההנחות מחושבות מהפרמיה הבסיסית והן מוענקות בגין הסיבות המפורטות להלן:
 

  1. הנחת העדר תביעות. חברות הביטוח דורשות לקבל טופס של מבטח קודם לגני ניסיון תביעות בשנים הקודמות לביטוח (חמש עד שלוש לפי המקרה). בחלק מהמקרים המידע מבוקש לגבי המבוטח, בעל הרכב ולגבי כל אחד מהנוהגים ברכב.
     

  2. הנחה עבור פרוט שם הנוהג או הנוהגים ברכב (נהג נקוב בשם).
     

  3. הנחה עבור נהיגה של נהג שגילו עולה על 24 שנה והוא בעל ותק נהיגה מעל שנה.
     

  4. אי נהיגה בשבתות במועדי ישראל.
     

  5. נהיגה על ידי אישה.
     

  6. הנחת מבוטח בקולקטיב.
     

  7. הנחת ביטוח ישיר.
     

  8. ועוד

 

על הפרמיה לכיסויים נוספים כמו נזק למכשירי חשמל או ביטוח רעידת אדמה לא מקובל להעניק הנחה.

 

על כיסוי אחריות חוקית כלפי צד שלישי בלבד אין מעניקים הנחה בפרמיה.

 

המבטחים מחשבים את הפרמיה למקיף לפי הנתונים של כל מבטח ולכן יש הבדלים בין המבטחים השונים.

 

הפרמיה נקבעת לכל סוג רכב לפי דגם, יצרן ושנת ייצור.

 

עלות הביטוח מבוססת בעיקר על מחירי השוק של הרכב המבוטח והסיכון לגביו.

 

הדרישות למיגון מופיעות בתעריף המבטחים.

 

מי שחפץ לרכוש ביטוחים נוספים, ישלם תוספת פרמיה בעבור תוספת כיסוי רעידת אדמה וכיסוי פרעות ומהומות.

 

בעבר נקבעה  תוספת פרמיה עבור הרחבת כיסוי צד ג' רכוש עבור חבות לנפגעי גוף (ביטוח משלים לחובה). המפקח ביטל את אפשרות שיווק הכיסוי למבוטחים פרטיים ובכלל זה חברי קולקטיבים החל מיום 1/5/04 וזאת במסגרת העדכונים בפוליסות המבקשים משינוי תנאי הפוליסה התקנית.

 

אם המבוטח רכש כיסוי עבור נהג שגילו מתחת ל- 24 שנה ו/או שהינו בעל רישיון נהיגה פחות משנה קרוב לודאי שיהיה עליו לשלם השתתפות עצמית מוגדלת שנקבעה לעניין זה ברשימת הפוליסה.

 

במקרה של נזק טוטאלי אובדן כללי או אובדן כללי להלכה אין מנכים השתתפות עצמית בביטוח רכב פרטי ומסחרי עד 4 טון.

 

 

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright