
נכון להוים, אזרחי המדינה יכולים להיעזר בפניות לקבלת פיצוי
מהמוסד לביטוח לאומי בשירותים שניתנים ללא תשלום באמצעות המוסד לביטוח לאומי תחת
השירות "יד
מכוונת". השירותים כוללים: סיוע בהכנת התיק הרפואי, הסבר על
תהליך הטיפול בוועדה הרפואית, הדרכה אישית על ההתנהלות וההופעה בוועדה הרפואית,
קבלת ייעוץ והכוונה בשיחת וידאו אונליין עם רופא מומחה.
השירות מטעם הביטוח הלאומי ניתן על ידי צוות מקצועי של
רופאים מומחים בכירים בתחומים שונים כגון: רפואת משפחה, רפואה פנימית, רפואה
תעסוקתית, אורתופדיה ופסיכיאטריה ומזכירות רפואיות.
שירות נוסף שניתן בחינם לאזרחים בחודשים מאי יוני מדי שנה
הוא במילוי דוחות שנתיים לרשות המסים באמצעות
לשכות הדרכה של רשות המסים המסייעות
לפונים במילוי הדוח השנתי לעסקים קטנים ולעצמאים ללא תשלום. ההדרכה ניתנת ללא חובה
בהזדהות וללא תשלום אולם על הפונה להצטייד במסמכים רלוונטיים. מניסיון אישי ניתן
במקרים מסוימים גם למלא את הדוח ולמסור אותו במקום הייעוץ.
בכל הקשור בתביעות
ביטוח
אני נתקלת במקרים לא מעטים של מבוטחים בעלי אינטליגנציה
גבוהה ביותר שאינם מוצאים את הידיים ואת הרגליים כאשר עליהם לפנות לחברות הביטוח
ולגופים מוסדיים אחרים (כגון מנהלי קרנות פנסיה והשתלמות) על מנת לממש את זכותם.
רבים וטובים אינם יודעים אפילו על האפשרות לקבל הלוואת בלון (הלוואה בריבית נמוכה
ביותר ובתנאים משופרים) במקום לפדות את החיסכון הפנסיוני. גם כאשר מדובר על תביעה
לפי ביטוח פשוט ביותר כמו ביטוח רכב או דירה לא מעט מבוטחים אינם מודעים לזכויות
שלהם כך שמקור המידע העומד לרשותם הוא סוכן הביטוח או עורך דין. אי הבנות ואי הכרה
של הכללים בנוהלי תביעות של חברת הביטוח מביאה את המבוטחים לא פעם לכותלי בית המשפט
בדרך ייסורים שכוללת להוצאות כבדות ומיותרות לכל הצדדים המעורבים (למעט עורכי הדין)
ולא פעם מביאה גם למפח נפש של מבוטחים שנוטשים כתוצאה מהתהליך הכואב חברת ביטוח
ואולי גם סוכן.
ההצעה כאן היא לרשות הפיקוח על שוק ההון וחיסכון, לחייב את
חברות הביטוח לפרסם באתרי האינטרנט שלהן וכך גם לפרסם במקביל באתר רשות הפיקוח
פרוטוקול התנהלות במקרה של תביעה לקבלת תגמולי ביטוח על ידי המבוטח, מוטב אחר שאינו
המבוטח וצד ג' בהתאמה לכל אחד מסוגי הסיכונים המבוטחים לפי הפוליסות השונות.
חשוב לאפשר לפונים לחברות הביטוח כבר בשלב הראשון לקבל הדרכה
בכתב ממחלקת פניות הציבור של חברת הביטוח ושל רשות הפיקוח שתכלול הדרכה למועדים בהם
חברת הביטוח אמורה להגיב, איזה מידע יש לדרוש ולקבל מחברת הביטוח בכתב ואילו מסמכים
יש לצרף לכל תביעה ותביעה.
בעולם משוכלל של אוטומציה מושלמת, האידיאל יהיה כמובן הגשת
תביעה מקוונת בכיתוב של רשות הפיקוח, כך שלחברות הביטוח יהיה את כל ההנע שבעולם
לדאוג לטיפול הוגן ובמסגרת הזמן המחויבת לפי חוק.
בשלב הראשון, מטבע הדברים, מן הראוי יהיה להחיל את השירות על
ביטוחי פרט ולאחר מכם לעבור למוצרי חיסכון ארוך טווח ובריאות, ביטוחי חיים ביטוח
עסקים קטנים ובינוניים וביטוח עסקים גדולים, מפעלים, מוסדות, מגדלי מגורים ומסחר.
6/8/2023