הקנס האזרחי
בסך 484,800
₪
אשר הושת על ידי הפיקוח על
חברת הביטוח
"שירביט"
במהלך השבוע שעבר בשל
הנהגת תכניות ביטוח ללא היתר הפיקוח מהמפקח על הביטוח,
מפנה את הזרקור גם על תנאי ביטוח מיוחדים או הרחבות מיוחדות של סוכנים
גדולים בחברות ביטוח בעבור קבוצות יעד ייחודיות או לפעמים בעבור כל מבוטחי הסוכנות.
מניסיון אישי של יותר מעשרים שנה
בתחום יצירת תנאי ביטוח מיוחדים בעבור מבטחים וסוכנויות ביטוח, באפשרותי להעיד על
המלאכה המורכבת שביצירת תנאים מיוחדים, התאמת הגרסא המתאימה ביותר ללקוח ולאחר מכן
עבודה מול מחלקות האקטואריה, החיתום, ביטוח המשנה והשיווק של המבטח.
יצירת התנאים שיכולה
להימשך תקופה של חודשים אחדים עד שנה אינה סוף הדרך, הואיל ולפי האמור לעיל, תנאי
ביטוח שנועדו למבוטחים אמורים לקבל אישור של הפיקוח על הביטוח אשר דורש מהמבטח
עריכה לשונית ומעיר הערות שונות לגבי תנאים כאלו ואחרים, פוסל או מבקש לתקן תנאים
בפוליסות וכבר קרה, כי הפיקוח על הביטוח לא אישר למבטח להנהיג תוכנית ביטוח חדשה
(למשל ביטוח קטסטרופה לדירה של שומרה) או אפילו דרש שלא לשווק יותר מרכיבי כיסוי
בתוכנית ביטוח שהיתה קיימת (כמו למשל כיסוי לביטוח
משלים לחובה
במסגרת הפוליסות לביטוח רכב). וגם אישור התנאים
המיוחדים על ידי הפיקוח יכול שיימשך תקופה ארוכה.
בנוסף לכך, נדרשים ביום
המבטחים לפרסם באתרי האינטרנט שלהם את תנאי פוליסות הביטוח אותם הם משווקים, כך
שכמקובל בשוק הביטוח המקומי, יכולים המתחרים ללמוד, להעתיק ואפילו לשפר את התנאים
המיוחדים שניתנו לסוכנות הביטוח או לסוכן.
לסיכום: יצירת תנאים
מיוחדים לסוכנות ביטוח אינה דבר בלתי אפשרי, אולם חשוב לשים לב לתהליך הממושך
ולדרישות החוק והפיקוח על הביטוח בעניין זה.