גילוי מדיניות מבטחים בתביעות
רכב למניעת תאונות דרכים
אחד בדברים שהמבטחים אינם ששים
לגלות למבוטחים בביטוח
רכב
הוא, מדיניות המבטחים במקרה שהמבוטח מגיש מספר תביעות במהלך
תקופת הביטוח.
הצורך הגילוי הוא לגבי מדיניות החברה
לגבי:
א. אי חידוש הביטוח לאחר תום
תקופת הביטוח.
ב. כוונה לעשות שימוש בסעיף הביטול
המאפשר לחברת הביטוח לבטל את הפוליסה בהודעה מראש ובכתב למבוטח לפני
תום תקופת הביטוח מבלי לנמק את סיבת הביטול.
ולפי מידע שהגיע למערכת האתר, אחת
החברות העוסקת בביטוח ישיר, הודיעה למבוטח, כי היא מנצלת זכותה לפי
סעיף זה לביטול הביטוח בשל שלוש תביעות שהוגשו במהלך השנה על
ידי המבוטחים.
בתי המשפט התייחסו לעניין זה ובמקרה
מסוים, אף נמצא חוסר תום לב מצד המבטח בשימוש גורף בזכות זו - ראו פס"ד
של המחוזי חיפה בתיק 1874/05
שירביט נגד מקור הוד ויצור מצד שני בתיק אחר שנדון אף הוא במחוזי
בחיפה, מצא בית המשפט, כי חברת הביטוח רשאית להשתמש בזכות הביטול
3039/01 רם שן שירותים והשקעות נגד סהר (שני פסקי הדין נזכרים בספרו של
עו"ד ירון אליאס
"דיני ביטוח" מהדורה שניה,
כרך א' עמודים 696 ו 697).
כמו כן החוק מחייב את המבטח להחזיר
פרמיה לפי הסכום שהיה גובה ממבוטח דומה ביום הביטול יחסית לתקופה
שנותרה, כלומר: פרמיה לרכב עם שלוש תביעות לפי תקופה קצרה!
בכל זאת, מרבית המבוטחים אינם מעוניינים
להיכנס לעימותים מול חברת הביטוח ולחפש לעצמם חברת ביטוח חדשה שתסכים
לבטח אותם לאחר ביטול הביטוח.
גילוי למבוטחים, כי חברת הביטוח עשויה
לבטל את הפוליסה לאחר שהוגשו מספר תביעות, יכול למנוע תאונות דרכים
ולחסוך דבר יקר הרבה יותר מכסף - באופן שהמבוטח יפקח עיניים ויראה אם
אחד מבני משפחתו אינו נוהג בזהירות הראויה ואולי ימנע ממנו לנהוג ברכב
ללא השגחה או אולי ישלח אותו לקורס נהיגה מתקדמת וכל גם המבוטחים וגם
המבטחים יוכלו לחסוך לעצמם צרות העשויות לנחות עליהם בשל ביטול בשל
ריבוי תביעות.
מבוטחים - עגמת הנפש, תביעה משפטית נגד
המבטח ותאונה העשויה להיות פטאלית.
מבטחים - תשלום פרמיה מוחזרת גבוהה
בהרבה מזו שקיבלו, תביעה משפטית וסיכון להפסד בבית המשפט העשוי גם
להניב פרסום שלילי בכלי התקשורת בעקבות פרסום פסק הדין.
בברכה,
שלכם
קטיה שורצמן,
יועצת לניהול סיכונים ומנהלת אתרים