פייסבוק דף האתר

ביטוח בבלוג

היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

הנגשת חוזרי ביטוח

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

  

 

 

הנגשת חוזרי ביטוח לציבור הרחב

או החוזר האחיד - הבלבלה הגדולה

 מאת קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים, מנהלת תביעות מבוטחים ומבטחים, מנהלת אתרי ביטוח ומנסחת פוליסות

 

עמוד המבוא של קודקס הרגולציה באתר הפיקוח על הביטוחמטרת הפיקוח על הביטוח בפרסום לציבור של חוזרי הביטוח השונים נועדה ליידע את הציבור הריב לגבי זכויותיו מול חברות הביטוח ומצד שני לשמש מקור מידע לעובדי חברות הביטוח בכל רמת דרג לגבי חובתם כלפי לקוחות החברה. כך אני רוצה להאמין וגם מאמינה.

 

לא רק זאת, אלא שפרסום החוזרים נועד, לדעתי, למנוע מצב שבו המבטחים נכשלים בשל חוסר ידע או גם הבנה של בחוק כלפי המבוטחים וחושפים את עצמם לסנקציות שונות של הפיקוח על הביטוח שלא לדבר על הפגיעה הברורה בציבור המבוטחים אשר אינו זוכה ליהנות מכל הזכויות המוקנות לו על הפוליסות השונות והחוק.

 

לפני ההתייחסות לחוזר האחיד, אשר אמור לדעת הפיקוח על הביטוח לשמש פיתרון לסוגיה זו, חשוב, לדעתי להתייחס ליידע ככל שהוא קיים בקרב הציבור הרחב  ובכללם עורכי הדין אשר אינם מתמחים בביטוח לגבי מעמדם המשפטי של חוזרי הפיקוח על הביטוח, ההכרעות העקרוניות של הפיקוח על הביטוח וניירות העמדה.

 

בשיחות פרטיות עם מבוטחים שניכו להם מתגמולי הביטוח בתביעות ביטוח רכב למדתי לדעת שחלקם הגדול, אם לא כולם אינו מודע להוראות החוזר המקנה להם זכות לקבל את תגמולי הביטוח ללא ניכוי המשתנים המפחיתים באותם מקרים בהם חברת הביטוח לא הביעה עניין זה לידיעתם במעמד ההתקשרות בהסכם הביטוח, גם אם הדבר נרשם בפוליסה במפורש.

 

לא רק זאת, אלא בשיחות עם עורכי דין העוסקים, בין שאר הדברים, בתביעות ביטוח, אולם נושא הביטוח אינו תחום התמחותם העיקרי, זכיתי לקבל תגובות (שהיו די תמוהות מבחינתי) כגון: "חוזרי הביטוח הם למעשה נוהל פנימי של חברת ביטוח שאינו מחייב". או גם "הכרעות עקרוניות של הפיקוח על הביטוח אינן מחייבות את בתי המשפט בישראל" ותגובות נוספות אשר גרמו לגבותי להתרומם כאילו הזרתי בוטוקס....

 

על כן, לדעתי ולאור העובדה שמדובר להערכתי ביותר מאלף פרסומים של הפיקוח על הביטוח (חוזרים, הכרעות עקרוניות, ניירות עמדה וטיוטות של כ"א מהם), מן הראוי לדעתי לנקוט בצעדים הראויים על מנת להנגיש את הוראות הפיקוח על הביטוח לציבור הרחב עם או בלי החוזר המאוחד, כאשר הדרך הטובה והראויה ביותר בימים אלו, להערכתי צ"ל באמצעות אתר אינטרנט מיוחד ממנו ניתן יהיה ללמוד בשפה פשוטה את זכויות המבוטחים וחובות המבטחים בישראל ובראש ובראשונה על מעמדם החוקי המחייב של המסמכים המתפרסמים על ידי הפיקוח על הביטוח.

 

המפקחת על הביטוח (או בהגדרת תפקידה: הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון), דורית סלינגר, אך זה נכנסה לתפקידה ואך סביר להניח, כי לפחות בתחילת דרכה תחתן גיבוי לדרכם של מנהלי האגפים השונים במשרדה ותמשיך בדרכו של קודמה, פרופ' יואל שריג וזאת גם לאור העובדה שהיא הגיעה לפיקוח על הביטוח ללא כל ניסיון קודם בענף הביטוח למעט אולי ניסיון בביטוח מההיבט הצרכני.

 

אולם דווקא חוסר הניסיון בביטוח יכול להיות מועיל, אם המפקחת החדשה תחשוב לרגע על האופן שבו היתה מעוניינת ללמוד על זכויותיה כמבוטחת מול חברות הביטוח. האם החוזרים כפי שפורסמו לפני החוזר המאוחד או החוזר המאוחד או אולי בדרך המציגה לציבור הרחב את תמצית הזכויות המגיעות להם על פי דין + הסנקציות הצפויות למבטחים בשפה פשוטה וברורה לפי נושאים עם קישורים בין הנושאים השונים אתר שכל אדם בישראל יוכל למצוא בו את ידיו ואת רגליו.

 

כך למשל, אדם שחברת הביטוח דחתה את תביעתו בביטוח נזקי צנרת לדירה, יוכל ללמוד ללא קושי רב את זכותו כמבוטח לפי ביטוח הדירה ותכולתה מצד אחד וגם להיכנס מקישור לזכויותיו לפי חוזר השרברבים וממנו אולי למדור פניות הציבור של הפיקוח על הביטוח.

 

כל זה הוא כמובן, בבחינת חומר גלם לחשיבה וחלק מאיחולי הביטוח שאני מאחלת לכל בית ישראל לקראת השנה האזרחית החדשה.

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright