היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

השבת מוצרים

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 

 

 

 

על השבת מוצרים בתחום תעשיית המזון 

כנס AON ישראל 18/5/2009 – מלון הילטון ת"א

הרצאתו של  מר Robert Stancombe, נציג RQA מלונדון המתמחה בניהול משברים בענף המזון

לסקירת הכנס

 

פורום AON לחדשנות ביטוחיתAon ישראל הציגה ביום 18/5/2009 את הפוליסה המכסה הוצאות RECALL (השבה) והוצאות נוספות הנלוות למשבר בשל מוצרים פגומים.

 

רוברט סטנקוב RQA

מה גורם להשבה איך לנוע ואיך להכין תוכנית השבה – תעשיית המזון. עובדים על מניעה בחברת RQA אוספים מידע.

 

החברה מתמחה בייעוץ לאיי איי גי בנושא השבה בתחום המזון. היום יש מוחים בתחום בטיחות המזון ומומחים בהשבה.

 

ייעוץ למניעה והכנה למקרים.

 

 

בחברתו נערכים קורסים להכשרה של צוות עובדים בכל הקשור להשבת מוצרים. עושים תרגלי סימולציה. מנסים לעבוד עם צוות של השבה. החברה מספקת שירותי מניעה ובדיקות לחב' ביטוח ולמשווקים גדולים של מזון על מנת לאפשר ל לחברות להבין מה קורה. החברה מספקת מענה אנושי של יועץ במשך 24 שעות לייעוץ ולהדרכה לקו החם. לפעמים היועץ גם יוצא לשטח אפשר שיש צורך בבדיקת המוצרים והיועצים עוזרים גם בזה. אחד הדברים השכיחים בטיפול בתלונה של לקוח הוא היעדר מידע ברמה המאפשרת להתמודד עם התלונה. יש לקחת את מוצר מהלקוח או לארגן בדיקה מיידית של המוצר (בדיקה עצמית או חיצונית). במקרה של פניה לרשויות מייעצים למי לפנות וכיצד לנהוג גם במקרים  של  נזקים פטאליים בתעשיות. ב 2008 הכשירו כ 600 אנשים באירופה אשר הגיבו לאירוע מדי 4 ימים לא תמיד ההשבה היתה הפתרון הבלעדי אלא בעיקר ייעוץ להתמודדות עם המצב.

 

החברה אינה מייעצת לגבי ביצוע ההשבה אלא עוזרת בהערכת ההיבטים השונים לפני קבלת ההחלטה אם לבצע השבה או לא כאשר ההחלטה מתקבלת ע"י כל חברה בנפרד.

 

הרקע להשבה

 

לדוגמא – צפרדע ליד חסה. צרכן ספרדי מצא צפרדע בסלט והודיע לעיתונות על צפרדע בסלט – החברה פנתה לקבל ייעוץ. האם החברה צריכה לעשות השבה במצב דומה? היועץ היה לא לעשות דבר לפני קבלת כל המידע דרוש. קיבלו בחזרה את הסלט עם הצפרדע. הביאו יועץ צפרדעים ע"מ לגלות מקור הצפרדע החסה הגיעה מצרפת ונמצא שמקור הצפרדע מצפון צרפת ועל כן התביעה כנראה אמיתית. בסופו של דבר לא נגרם נזק אמיתי לחברה.

 

מאז  2003  הושבו מישראל 51 מוצרים

חיתוך לפי ממוצרים – 38% מוצרי אגוזים וזרעים .

 

 

 

דוגמאות להשבה מישראל

 

מעדנות בשל ליסטריה – מוצרים של פסטה קפואה. יכלו לטעון שאם מחממים לפי ההוראות הליסטירה תושמד ולא יהיה סיכון. שיקול מאוד מורכב.

 

מה גורם להשבה?

הגיינה לקויה, כשל בייצור, אם יש אלרגנים במזון, טעות ביצור, זיהום, תוויות, טעות ספק, זיהום צולב, פעולות פשיעה

 

בד"כ בא מטעויות אנוש

 

כנפי עוף שלא בושלו עד הסוף – תרנגולות שנורו בכדורים

 

סופרמרקט קיבל איומים של הרעלת מזון. הושמו פתקי אזהרה ל חלונות של מכוניות של לקוחות ונשלחו הודעות לקמעונאים. בסופו של דבר אסרו את הבן אדם. הסיבה היתה טענה לחיוב יתר בשל דלק בתחנה שהיתה חלק מהסופרמרקט.

החברות אינן מבנות תמיד את המצב החוקי לגבי הגדרת היצרן. יש מי שחושב שאם הוא מפיץ מוצר גולמי לקמעונאי אזי אינו אחראי לנזק בשל המוצר. כך למשל קרה למפיץ עד שקיבל תלונה למפיץ והוא הודיע לו שבתוך 3 ימים יגיעו לבדיקות שייעשו על חשבונו ואז המפיץ הבין שהוא כן מעורב ואחראי מבחינה חוקית.

 

 

מה ראינו?

זכוכית שבורה כאשר פתחו בשר

בשר נא במקום מבושל

עובדים אוכלים ושותים בקו יצור מזון

גישה לציבור לקו היצור מהרחוב

 

בשר נא במזון תינוקות

צ"ל מערכת נקיה ביותר וזבל מחוץ למפעל אנו מקובל.

השלכת פסולת במקום גלוי מחוץ למפעל מזמינה בעלי חיים מכרסמים וכו' לסביבת המפעל.

אחסון פסולת בתוך המפעל במקום לסלקה מיידית.

 

איך אפשר למנוע השבה?

 

מדיניות של בטיחות מוצרי מזון, בקרת סיכונים.

 

מערכת בטיחות מוצרי מזון – איזו 2000 22002005 בי אר סי למזון  בריטיש קונסרטיום רפורטד אי אף אס בתעשיות המזון בגרמניה וצרפת  איץ אי סיסיפי -  איתור מקור הסיכונים למזון. האפשרויות העומדת בפני החברות הן למזער או למנוע.

 

תוכניות  לפני היצור – לפנות פסולת, מתקנים ברמת ניקיון, ציוד מתאים ומנוקה ומתוחזק כראוי, חומרי אריזה תקינים, ניקוי וסניטציה, הגיינה אישית של העובדים אם חולים לא לבוא לעבודה הואיל והם מסכנים את המוצר.

 

 

תוכנית השבת המוצרים

 

סקירה של התהליך החברה אמורה לנתר מדי יום משוב של לקוחות גם תגובות רגילות לדעת לזהות דברים החורגים מהשגרה אם מדובר בתלונה רצינית שתטופל בדחיפות או עליה במספר תלונות בנושא מסוים. בתוך הכשרת האנישם לדעת להבחין בסכנות בזרם המידע מהצרכנים.

 

איסוף מידע שאינו תמיד מספיק. לא תמיד יש מספיק זמן לבדוק לגבי הפעולה למשל בדיקה מיקרו ביולוגית אורכת מספר ימים. מהערכת הסיכונים השבת מוצרים אם מדובר בתוויות – אפשר להחליף אבל אפשר וצריך להיפתר וצ"ל בדרך חוקית ע"מ שלא יחזור בשוק השחור.

 

להבין מה גרם לבעיה ומה לעשות ע"מ שלא תחזור. הערכת הסיכונים יכולה להיות דרך שתגרום להבנה לגבי הסיכונים. בסיכונים אנו מתמודדים מדי יום ביומו הואיל והסתברות היא במצב המאפשר לקיחת הסיכונים.

 

למשל הסיכון בטיפוס בסולם – מרבית הפציעות הן בשל טיפוס בסולם אבל נוהגים בזהירות. שווה לקחת את הסיכון.

 

הערכת הסיכון – הקף הנזק וההסתברות להתממשות הסיכון.

 

לבדוק מה הקף הנזק ללקוח – למשל ליסטריה בפסטות – מה ההסתברות שזה יקרה גילו שהסיכוי נמוך הואיל והליסטיריה תושמד בתהליך החימום של המזון.

 

אפשרות למעקב תיעוד מהיכן מגיע המוצר היכן הוא מעובד וכיצד הוא מגיע כמוצר מעוד ולאן.

האם קו יצור אחד או יותר למצוא את סיבה - מקור הנזק. הגישה ממליצה לקחת בחשבון את המקרה הגרוע ביותר כנקודת מוצא למשם לצמצם.

 

קטבריס שוקולד בארה"ב  30 מיליון דולר הוצאות השבה. השיבו מוצר ובהדרגה גילו שהבעיה במוצרים נוספים והשיבו עוד מוצרים כל פעם חזרו לתקשורת עם מוצרים נוספים ונוצרה תדמית של חוסר שליטה של היצרן במה שקורה.

כמה יחידות, לאן מוכרים, האם מדובר במוצר מוגמר ומי הקמעונאי – הקמעונאי אחראי להמשך בשרשרת האספקה.

 

בדיקות מעבדה - בדיקות מיקרוביולוגיות בד"כ מסתמכים על מעבודת עצמאיות בד"כ לוקח מספר ימים להשלים ביקה המידע צ"ל אמין כאשר מחליטים על השבה

 

 

 תקשורת  - יש לתכנן את התוכניות של האחראים להשבה בין הגורמים השונים. לקבוע מראש מי  מתאם את התקשורת. בין: צרכנים, מתווכים, ספקים, ציבור, רשויות