לפי
פרסום של עמותת "אור ירוק" המבוסס על מחקר שביצעה ד"ר חנין פרח מעמותת
וקרן רן נאור לקידום מחקר בטיחות בדרכים, נמצא, כי טיפול בתשתית בקטעים
מסוכנים בכבישים ובצמתים מסוכנים, יכול להציל את חייהם של 55 בני אדם
בשנה. בדיקה פרטנית מגלה כי שיפור התשתית בקטעי הדרך המסוכנים ברשת
הכבישים הבינעירונית יכולה לחסוך את חייהם של 48 בני אדם בשנה ותיקון
התשתית בצמתים המסוכנים יכול לחסוך את חייהם של שבעה בני אדם בשנה.
מהמחקר
עולה כי בישראל ישנם קטעי כביש מסוכנים באורך של 326 קילומטר מתוך
4,136 קילומטר כביש בינעירוני שנבחנו. 74 מהכבישים האדומים
הבינעירוניים בישראל הם כבישים "אדומים" – כבישים שקטעי דרך שונים
לאורכם מוגדרים מסוכנים ונכנסים לרשימת מוקדי הסיכון בהם יש לטפל
בעדיפות גבוהה.
בנוסף
למוקדי הסיכון במקטעים בכבישי ישראל, המחקר מצא גם כי ישנם 85 צמתים לא
עירוניים המוגדרים כמסוכנים מתוך 1,274 צמתים שנבדקו.
שמואל
אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "אני קורא לשר התחבורה לאמץ את
המחקר, להפוך את ה"כבישים האדומים" לירוקים, ולהציל את חייהם של
ישראלים רבים. לא רק הנהג אשם, ההשקעה בתשתית מוכיחה עצמה בכל פעם מחדש
כדרך אפקטיבית וטובה להצלת חיי אדם. במקביל לאימוץ המסקנות, חברת נתיבי
ישראל צריכה להכין תכנית רב שנתית לטיפול בקטעי הדרך והצמתים המסוכנים
וליידע את הציבור מהם קטעי הדרך והצמתים בעלי רמת הסיכון הגבוהה".
בחינה
של הפיזור הגיאוגרפי של מוקדי הסיכון, מעלה כי באזור הצפון נמצאים קרוב
למחצית ממוקדי הסיכון, כאשר יתר המוקדים נמצאים באזור המרכז והדרום.