פייסבוק דף האתר

ביטוח בבלוג

היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

מיהו מועל?

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

  

 

מי יבצע את המעילה הבאה?

 מאת קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים, מנהלת תביעות מבוטחים ומבטחים, מנהלת אתרי ביטוח ומנסחת פוליסות

 

איור של דמות מסתורית במעיל גשם עם סימן שאלהביטוח נאמנות עובדים מכסה את המעביד עד גובה סכום הביטוח הקבוע בפוליסה מפני נזקי מעילות של עובדים שהתגלו בתוך התקופה המוגדרת הפוליסה לאחר המעילה. לפי חלק מהפוליסות ניתן כיסוי ביטוחי גם בשל גניבת רכוש ובחלק אחד הכיסוי מתמקד בגניבה של כספים בלבד.

 

באתר ג'ורנאל הביטוח, מתפרסמת כתבה של סטפאני ק. ג'ונס, הסוקרת קווים אופיינים לדמותו של מי שמועל בכספי מעבידו. ההתייחסות לכתבה זו מלווה בהתייחסות למקרים מפורסמים יותר ומפורסמים פחות שאירעו בישראל ופורסמו בכלי התקשורת.

 

המועל הטיפוסי כך לפי הכתבה, אינו הלא יוצלח או ה"כבשה השחורה" החומק למקומות אפלים כאשר הוא נדרש להתמודד עם תפקיד חדש הדורש אחריות וכישורים נוספים. אלא שדווקא העובד בעל הישגיות גבוהה והאישיות מוחצנת אשר אינו יוצא לחופשות יהיה מועמד טוב יותר למעול בכספי המעביד. מזכיר לכם את אתי אלון?

 

מקרה ידוע פחות, הוא מעילה של עובדת בחברת ביטוח מקבוצת הסנה, בשם רחל בסט, שלא ענתה לכל המאפיינים המפורטים לעיל שהים דווקא נחלתו של בן זוגה, סוכן ביטוח בשם דני ספוקוייני שהיה נשוי באותה תקופה לאישה אחרת ולאחר שבסט השתחררה מהכלא עבר להתגורר עמה לאחר שילדה בכלא את בנם המשותף.

 

לפי דבריו של נשיא של חברה בינלאומית לניהול סיכונים, מרבית המעילות נעשות ע"י גברים בעלי וותק מסוים ומבוססים במקום העבודה בעלי הישגיות גבוהה, מצליחנים, נוטלי סיכונים אבל מצליחים לעשות את העבודה. 

 

לעתים קרובות, מדובר בעובדים שעבודתם מוערכת על ידי ההנהלה הבכירה של החברה. לפי ההערכה 25% ממבצעי המעילות בארגונים הם מנהלים בכירים הנמצאים בעמדה המאפשרת להם לבצע את המעילה. הם פועלים לבד והמניע העיקרי שלהם הוא חוב כספי או גם תאוות בצע או חוב.

מזכיר לכם את המקרה של גיא ויסמן מחברת הראל?

 

כ 85% ממבצעי המעילות הם גברים בגילאים שבין 30 ל 45, אולם חלק ממבצעי ההונאות שנעשו בדרך יצירתית ביותר היו דווקא נשים.

 

העלות השנתית של ההונאות על ידי עובדים ברחבי תבל מוערכת במיליארדי דולרים. על פי איגוד בוחני הונאה מדובר בשיעור של 5% מההכנסות של ארגון טיפוסי לפי המספרים הידועים משנת 2011.

הארגון מפסיד בדרך כלל  פי שש מסכום המעילה המקורית.

 

ההפסד הכספי לארגון יכול לבוא לידי ביטוי בטווח היותר ארוך כמו למשל בירידת מוטיבציה של עובדים אחרים, היחלשות המותג של החברה, התערערות קשרים עסקיים חיצוניים, או, במגזרים עסקיים מסוימים גם הסתבכות עם הרגולטורים.

 

קיומה של הזדמנות היא רק אחת משלושת המרכיבים האמורים להתקיים על מנת שמעילה  תצליח להתרחש. שני הגורמים הנוספים הם תמריץ לביצוע המעילה וגם הגישה והרציונליזציה לביצועה.

 

חלק מהדברים כמו למשל הרגלי העובדים (סמים או הימורים) אינם תמיד בידיעה או גם בשליטה של המעביד. אולם מה שמעביד כן יכול לעשות הוא לא לאפשר לעובדים גישה קלה מדי לחשבונות הבנק ולנכסי החברה ובכך לצמצם את ההסתברות לביצוע המעילה, להערכת אחד המרואיינים לכתבה בכ 50%.

 

הסיכון גדל בסביבת עבודה שאין בה תפקידים חופפים והיא מתנהלת ללא בקרת ניהול ועם ביקורת פנימית וחיצונית לקויה.

 

כך הצמצום בכח העבודה עשוי להגדיל את הסיכון לביצוע מעילות עובדים כאשר במקום שבו עבדו בעבר מספר אנשים שטיפלו בחוזים, חשבונות לתשלום ורכש, נמצא רק עובד אחד שמופקד על העבודה . ואם העובד האחראי לאיזון החשבונות הכספיים הוא גם אותו אחד שרושם את הצ'קים, הרי שנמצא המתכון הבטוח לצרות.

 

כך שחברות כך שחברות עסקיות יכולות להפסיד סכומי עתק בשל מעילות שהתרחשו בעקבות הפעולות שנעשו על ידן לצורך קיצוץ הוצאות הדרך של פיטורי עובדים.

 

חברות ביטוח בחו"ל העוסקות בביטוח נאמנות עובדים ומעילות, מגלות עניין בקרה הפנימית של בחברות המבוטחות כחלק משיקולי החיתום במהלך קבלת העסק לביטוח.

 

 "אנשים גונבים כי הם יכולים", אמר אחד המרואיינים לכתבה. לכן חברות הביטוח מבקשות לדעת מה החברה המועמדת לביטוח עושה על מנת למנוע את התרחשות המעילה ואיך היא מגיבה לאחר גילוי המעילה שכבר התרחשה.

 

בנוסף לבקרות פנימיות וביקורות פתע החשובות במיוחד חברת ביטוח תהיה מעוניינת לדעת אם החברה המועמדת לביטוח מקיימת הפרדת תפקידים בתחומים כמו חשבונאות וניהול מלאי.

 

נושא נוסף החשוב לא פחות הוא בדיקת העובדים הכוללת בדיקות סמים, בדיקות רקע ובדיקות פסיכולוגיות.

 

חברות הביטוח בחו"ל גם מתעניינות בסיכון מעילה על ידי נציגים מורשים וספקים. הבדיקה היסודית לגביהם חשובה לא פחות (ככל שהמעילות על ידם כלולות בביטוח). הונאה ע"י הספק היא אחד הגורמים העיקריים להפסדים גדולים לחברה. כך לפי אחד המרואיינים לכתבה.

 

מרבית המעילות מתגלות באמצעות הלשנות המגיעות בעילום שם, ומנגנוני דיווח הונאה כגון קווים חמים שהתגלו כדרך יעילה לגילוי מעילות.

 

חברות הביטוח בחו"ל מעוניינות גם בביצוע פעילות מתקנת ע"י המבוטחים לאחר גילוי המעילות וזאת מעבר ובנוסף לפיטורין של העובד שמעל והסגרתו לידי המשטרה.

 

איגוד בוחני הונאה מוסמך (ACFE) ממליץ לקיים קווים חמים האמורים לקבל מידע ועצות ממקורות פנימיים וחיצוניים.

 

חברות שיש להן תוכניות נגד מעילות עובדים בדרך כלל חוות פחות הפסדים ומגלות את ההונאות בפחות זמן. כך לפי הACFE  ממליץ לעובדים, ולמנהלים כאחד להיות מאומנים לזהות פעולות הונאה ולדעת לדווח על פעילות הספקים.

 

מספר עובדות על מעילות עובדים:

  •      הונאת דוח הוצאות לעובדים היא הסוג הנפוץ ביותר של מעילה אולם הונאת ספק היא אחד הגורמים העיקריים להפסדים גדולים.

  •      המעילה היא תמיד חשאית ואינה גלויה.

  •      המעילה נוטלת מהחברה נכס, כגון מזומן או מלאי.

  •      המעילה נעשית במטרה להביא לרווח אישי ישיר.

  •      שלושה סוגים בסיסיים של מעילה הם: הצגה מטעה של נכסים, שחיתות ודוחות כספיים כוזבים.

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright