היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

סיכוני תעשיית המזון

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

תוכן המדריך

 

 

אין להעתיק את המדריכים, לפרסמם או לעשות בהם כל שימוש אחר

 

 

 

 

 

 

 

על סיכונים בתעשיית המזון

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים

 

כנס AON ישראל 18/5/2009 – מלון הילטון ת"א

הרצאתו של מר David Palmer, מומחה בנושא ביטוח ניהול משברים מ AON העולמית,

לסקירת הכנס

 

 

למדריך ביטוח אחריות המוצר

 

   תוכן המדריך

 

 

פורום AON לחדשנות ביטוחיתAon ישראל הציגה ביום 18/5/2009 את הפוליסה המכסה הוצאות RECALL (השבה) והוצאות נוספות הנלוות למשבר בשל מוצרים פגומים.

 

 

למצגת ההרצאה 

דיויד פאלמר AON העולמי

David Palmer, מומחה בנושא ביטוח ניהול משברים מ AON העולמית – על הסיכונים שבתעשיית המזון

 

כאשר מדובר בהוצאות ההשבה מהשוק של מוצרים, יש לקחת בחשבון שהסיכון קיים גם לגבי מוצרים בתחומים אחרים מלבד מוצרי המזון. בנוסף לעלויות ההשבה של המוצרים נגרם במרבית המקרים גם נזק למוניטין ולתדמית המוצר.

הסיכון בתעשיית המזון, הוא גדול ובעיקר בתחום תעשיית המזון מהיר. נראה מה קורה, מה יכול להתקלקל וכיצד ואילו דרכים ניתן לטפל במשברים בתחום המזון בעזרת הפתרונות הקיימים בתחום ניהול הסיכונים בנוסף לביטוח. נראה מה יכולים לעשות יצרני המזון על מנת שיוכלו להתמודד עם מה שקורה.

 

בעת האחרונה הסיכונים הכרוכים בניהול משברים בתעשיית המזון הולכים וגדלים. עלויות ההשבה עולות באופן ניכר קיימים מקרים בהם אין התר להשבה בשל השינויים בחוק. מוצרים הופכים להיות יותר מתוחכמים ויותר מורכבים הלקוחות מוכנים יותר להתלונן בניגוד לעבר. פעם השליכו את המוצר או החליטו שלא לרכוש שוב היום הולכים בחזרה לחנות מחזירים מבקשים פיצוי וחלק מהלקוחות אף פונה לעו"ד.

 

היצרנים משקיעים כסף רב בשיווק המוצר ובפרסום, קמעונאים מפעילים כוח רב על היצרנים. עיקר הבעיות הן: זיהום (בעיות הגיינה), בעיות וטעויות היצור, זיהום צולב, בעיות שמקורן בחומרי גלם שסופקו ליצרן, טעויות בתוויות – כאשר המרכיבים אינם מוצגים נכון ע"ג אריזות, טעויות אנוש וכן נזק בזדון למוצרים כמו זיהום וקלקול ע"י עובדים שאינם מרוצים.

 

בעיית הזיהום במוצרי מזון היא הימצאותם של גופים מיקרוביולוגיים כמו: סלמונלה, חיידקי קולי וליסטריה, גופים זרים, מתכות כבדות, תוספי מזון, חומרים כימיים, רעלים ומרכיבים אסורים העשויים להיות מסוכנים ביותר לצרכנים וליצרן.

 

בעיית הזיהום אינה בלעדית לתעשיית המזון והיא קיימת אף בתעשיית התרופות, הקוסמטיקה והטבק. אם יש בעיה בשמפו, היצרן אמור לגלות אחריות ולנהוג בהתאם. כיום קיימת עליה בפגמים המתגלים בצעצועי ילדים, מוצרי ספורט כל דבר העשוי לגרום לפציעה של אדם. כך גם בתעשיית יצור הרכב. יצרני הרכיבים המייצרים חלקים פגומים עשויים לגרום נזק לכל הרכב. ברשתות מזון קיים סיכון של השבת מוצרים בשל זיהום של מוצרים שמקורו במטבח. כאשר מדובר ברשתות גדולות, הבעיה היא ארצית הואיל והפרסום הוא ארצי ונגרם נזק למוניטין של כל הרשת. כך שברשתות קיים הצורך להגן על המותג כאשר יש לראות את שרשרת האספקה: המגדל, היצרן, המשווק והקמעונאי.

 

בבריטניה למשל קיימות סיבות שונות ובלתי צפויות שהובילו לזיהום ולהשבה של מוצרים.

חקיקה יש דירקטיבה יחסית חדשה 15/1/04 החלה על כל המוצרים ולא רק מוצרים מוגמרים . כלומר, כל גורם בשרשרת האספקה אמור לציית להנחיות ולא רק היצרן הסופי. על היצרנים להודיע לשלטונות. בעבר עשו הכל ע"מ למנוע פרסום שלילי ועשו השבה בשקט, היום החוק מחייב לדווח מיידית לשלטונות. השלטונות מודיעים לתקשורת ומעדכנים את העיתונות. בארה"ב The Federal Food, drug and Cosmetic Act אינו מאפשר לאף די אי ליזום השבה. האף די אי אם כן, מבקש ומרבית מקרי ההשבה נעשים באון ולנוטרי (רצוני). אם היצרן מתנגד הם יכולים להחרים מוצרים. אף די אי אינו מושלם הם בעבר כבר הודיעו על השבה באופן גורף במקום לחברה ספציפית.  למשל המקרה שקרה בסילנס וואלי קליפורניה בעקבות נזק לגידול מקומי של תרד:  200 חלו ב21 מדינות 16 נזק לכליות 3 נפטרו. האף די איי הודיע לציבור שלא לרכוש תרד טרי או תערובות בסלט המכיל תרד בכל מקרה .

 

זרקור על סין

 

אוגוסט 2 2008 בייג'ין מלאמין בחלב 13 אלף תינוקות אושפזו 53 אלף אנשים נפגעו ברחבי תבל – היתה השבה של מוצרי המלמין עד לסיום האולימפיאדה בסין. המלאמין נמצא במוצרים של 22 חברות.

טענו בציניות שההשבה נכפתה ע"י חברות מערביות למוצרי מזון לכלבים ועוד ע"מ להגן על התעשייה שלהם.

ביו טיוב יש סרט המציג מחשב נייד שעולה בלהבות בשל פגם ביצור הסוללה.  זה קורה ביפן. היצרן דל פוצה ע"י סוני יצרנית הסוללה. מכשירי ננינטנדו מתחברים למסך הטלוויזיה יש מערכת בטיחות שהמכשיר שמיועדת לשמור שהמכשיר יישאר ביד המשתמש. היה פגם מישהו שהמכשיר יצא מחזקתו של הצרכן, פגע במצחו ועף באוויר. נניטנדו נאלצה להשיב כ 3 מיליון מוצרים.

מוצרים מעבר לדלפק באירופה קיימים 75 מיליון מוצרים. מהם 5 מיליון מוצרי מזון. משקפי שמש, קפה, ממוצרים זולים מועתקים הצרכנים והציבור עשויים לחדול לרכוש את המוצר המקורי. עדיין יש בעיה בתדמית של הצרכנים לגבי המוצר.

 

סימני דרך

 

וולקרס קריפס – פיסות זכוכית זעירות נמצאו באריזות בשנת 96 המקור התגלה כמוניטור של טלוויזיה במעגל סגור שנועדה למנוע את הבעיות. כאשר גילו שהתקלה חוזרת נאלצו לסגור את היצור במפעל למשך 10 ימים. מקור הפרסום המשבר: פרס אסוסיאשנס96 .

 

פרייה ב99  – גילו שהמים מכילים שרידים של בנזין הם בדקו וגילו שהעקבות כל כך זעירים שאין סכנה לנזקי גוף. התלונות הגיעו מארה"ב. הם טעו בהלך הרוח של הצרכנים שהפסיקו לצרוך והם השיבו 150 מיליון בקבוקים מרחבי תבל. פעם השם פריה שם היה שם נרדף  למים מאז השוק  ירד מ65% ל 9% במשך שנה. מאז הצרכנים רוכשים אוויאן ומותגים אחרים.

 

סיודיפייד ניו יורק – 93 גילו ציאניד במוצר – הבעיה היתה ניסיון של אדם שניסה לרצוח את אשתו למטרות ביטוח.

 

קוקה קולה 99 ילדי ביה"ס שחזרו מבית הספר שתו קולה ודיווחו על הרגשת חולי. באירופה. בדקו את המוצר ולא מצאו את הסיבה הקרוב ביותר שאולי האחסון בארגזי עץ ואולי הריח של העץ. המסקנות לא היו מוחלטות בבלגיה היתה כמו היסטריה כללית. קוקה קולה בדקו באופן יסודי ביותר אבל ממשלת בלגיה אלצה אותם להשיב מוצרים בעלות של 100 מיליון יורו.

 

רקי המשקה הלאומי של טורקיה 211 איש נפטרו בשל המשקה. גילו שנגנבו תוויות והודבקו על מוצרים מזויפים.

 

מוניטין

 

מהי הגדרת המוניטין? השם הטוב של החברה שנבנה במשך שנים רבות. מהו הערך של המוניטין? כיצד מעריכים אותו? הנכס החשוב ביותר יותר מאשר העובדים עליו קשה ביותר להגן. תחושת הצרכנים למשך רגע אחד אם תהסס להשיב מוצרים ולהחליפם במוצרים ובים יעלה במוניטין בירידה בערך המותג, ההנהלה תהיה באור הזרקורים. ככל המותג גדול יותר כך הסיפור יותר גדל. תאגיד גדול ותאב בצע. כך יצטייר המצב בעיני הציבור. ובשעה שש בבוקר תופיע התקשורת ליד ביתו של המנהל.

 

מסעדות

 

רוכשות רכיבים מאחרים וחשופות יותר לזיהום ויש גם בעיות של המטבח שלהם המזון המהיר בעיקר בארה"ב.

בוינדי נמצאה אצבע או חלק אצבע במאכל צ'ילי. לרשת וינדי – מאות של סניפים בארה"ב. מה שקרה הוא  שאישה הלכה לווינדי ומצאה לכאורה אצבע. ברשת  וונדי חשדו בה והם עשו תביעת אצבעות לאצבע והציעו פרס כדי לגלות מה שקרה. הסתבר שהמתלוננת קשרה עם עובד החברה והיא שתלה את האצבע. המקרה הגיע לאופרה ולג'יי לנו ועלה לוונדי 2.5 מיליון דולר ורק בשל הצעדים שנקטה וונדי נמנע נזק גדול יותר.

יש לקחת בחשבון נזק בזדון בעיקר עובדים לשעבר קבוצות בעלות עניין מסוימות כמו למשל קבוצות המגינות על בע"ח נגד חברות העורכות ניסויים בבע"ח, קבוצות טרור.

 

פתרונות

 

העברת סיכון למוצרי מזון הוצאות השבה והשמדה לפעמים ללא השמדה המוצרים חוזרים לשוק השחור.

הנזק ירידה במחזור המכירות.

 

שיקום – פירושו פרסום על מנת להחזיר את הצרכנים, מיתוג מחדש אריזה מחדש. יש רכיבים בתוך מוצרים ואז יש להשיב את המוצר של אחרים. הוצאות סחיטה והוצאות של יעוץ. החברה לניהול סיכונים בשל מוצרים מספקת קו חם במשך 24 שעות ביממה לייעוץ בענייני השבה, יחסי ציבור, הוצאות חקירה מדוע חיבל במוצר. התגובה חשובה ביותר.

 

סי סי סי – חברה תגלה שיש לה מוצרים באחסון ברחבי המדינה יותר מאחרים.

 

זיהום תאונתי. חיצוני וניתן לאיתור. הפוליסה לא תכסה טעם ריח ומראה אלא הוכחה שהמוצר זוהם כמו מחלה, חולי וכד'.

 

מוצרים מבוטחים – כמעט הכל מה שמיוצר כולל ע"י קבלני משנה. הכיסוי הוא על בסיס הגשת תביעה. ברחבי תבל גבולות אחריות למקרה ולתקופה הוצאות סבירות והכרחיות. הביטוח מכסה אובדן רווחים של צד שלישי, הוצאות פרסום, השבה בהוראת השלטונות.

 

פתרונות ניהול סיכונים -  מדיניות של השבה, תכנון, סימולציה, ניהול משברים, חקיקה ועוד.

 

 

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright