היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

חדשות הביטוח ליום 17/7/2011 -  בני ברק על התעריף המוצע

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות יזמים, קבלנים ויועצים

 

יכול להיות שאתם צודקים... לאתר היועצת Z
 


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 קבלו את הטיפ השבועי,  לתיבת הדוא"ל שלכם - ללא תשלום

 

 

 

 

שם פרטי

 

 

שם משפחה

 

 

דואר אלקטרוני

 

 

תפקיד

 

 

חברה

 

   

 

 

 


  

 

בני ברק על תעריף האופנועים

 

 

העיתונאי הבכיר בני ברק

תגובתו של העיתונאי הבכיר והוותיק, בני ברק לטיפ השבוע הקודם: תעריף הפול: הכנסת מעודדת תאונות דרכים.

 

 בהסכמת הכותב, אני מביאה לידיעת הגולשים את שני המיילים שנתקבלו מבני ברק בנדון. כאשר המייל השני, המאוחר יותר, מתפרסם לפני המייל הראשון:

המייל השני - היי קטיה

 

אני ממש לא נגד תעריף דיפרנציאלי- והוא קיים בביטוח החובה לאופנועים. אני באופן גורף נגד הייקור הכללי של תעריפי ביטוח החובה לאופנועים ובמיוחד תחת הנימוק שמדובר בביטוח מפסיד

ואסור שיהיה סבסוד צולב. זה נימוק מטומטם במיוחד כאשר מדובר בביטוח שהוא חובה, וכולל כמוטו מרכיב של העדר אשם.אם כבר הולכים כל כך רחוק- אז שיטילו את הביטוח על כל האוכלוסייה שכן הולכי רגל אשמים בתאונות רבות - וזכאים לפיצוי למרות אשמתם. אז זה לא סיבסוד?

ואם תגידו שהסבסוד הוא לפי גורם רמת הסיכון- מכונית על הכביש מהווה סיכון גדול יותר למשתמשי הדרך החל מהולכי רגל- וכלה כלי רכב אחרים) מאשר אופנוע.

ולגבי ההערה האחרונה: התעריף הדיפרנציאלי באופנועים קיים כבר עכשיו. אבל הוא לא מספיק. וידידך בני ברק- הוא בידוק הדוגמה לאיך האוצר עושה מה שהוא רוצה: לי יש אופנוע אספנות ואני נהג זהיר בלי תביעות ובלי תאונות- אבל לא הנה משום הנחה בביטוח לעומת נהג מקביל שמעורב בהרבה תאונות. הנימוק של האוצר: כי אופנועים קלאסיים נהנים מהנחה גדולה בתעריף לעומת אופנועים רגילים. מה זה קשור? זו הנחה שניתנת להגדרת הכלי כרב אספנות. אז למה זה פוסל אותי מלקבל הנחה של נהג זהיר, או לחילופין להעלות את התעריף לרוב בעל עבירות ותביעות.

 

 

 המייל הראשון - קטיה יקרה,

 

עם כל הכבוד וההערכה שלי אליך- מה שכתבת הפעם זו דמגוגיה בגרוש.

את הרי יודעת היטב ביטוח מבוסס על עקרון של סבסוד צולב- שבו אלה שאינם תובעים את חברות הביטוח (והם הרוב) מסבסדים את אלה שתובעים. זה עקרון בסיסי וידוע שבלעדיו חברות הביטוח לא היו יכולות להתקיים.

 

רישת יותר אופנועים לא תגביר את תאונות הדרכים- אם נהגי המכוניות יהיו זהירים יותר. יתכן שלפי נתוני הפול שעור הנפגעים עד גיל 25 בקרב אופנוענים הוא גבוה- אבל את לא מציינת כמה מהם נפגעים מנהיגה לא זהירה של נהגי המכוניות. ומאחר שבביטוח חובה כל אחד תובע את חברת הביטוח שלו- ברור שנתוני הפול מראים את כמות התביעות שהוגשה על ידי האופנוענים בעוד שנהגי המוכנית שבדרך כלל לא נפגעים גופנית בתאונה עם אופנוע- לא תובעים את חברת הביטוח שלהם.

 

זאת ועוד כמומחית לביטוח שמתנגדת להוזלת תעריפי הביטוח לאופנועים- בוודאי תוכלי להסביר לעם ישראל למה הועלו תעריפי הביטוח לאופנועי אספנות שכמעט ואינם נוסעים בכבישים ולא מעורבים בתאונות דרכים ושעור של 40% ? האם זה לא סבסוד צולב? ומדוע בעל אופנוע אספנות בנפח 500 סמ"ק או יותר- צריך לשלם תעריף הנגזר מזה של אופנוע חדש כזה שנוסע על הכביש ואילו בעל אופנוע אספנות קטן- נניח 150 סמ"ק, שגם הוא לא נוסע כמעט כלל - משלם תעריף שנגזר מהתעריף שמשלם קטנוע חדש כזה? מה בדיוק הקשר בין נפחי המנוע של שני סוגי הכלים- אופנוע האספנות שלא זז כמעט לביון אופנוע הנוסע מידי יום בכבישים? האם לנסועה אין השפעה על הסיכון?

 

ואם עוולות אז למה לבעלי אופנועים קלאסיים אין הנחות (בונוס או מאלוס) לפי גיל הנהג, עברו התאונתי בטיחותי? האם זה לא מעודד להגיש תביעות נגד חברת הביטוח כי בלאו הכי אשלם את אותו התעריף?

 

ועוד משהו שנשתכח ממך: האופנוענים הם היחידים שעליהם נפלה גזית ההשתתפות העצמית הטומנת בחובה ויתור גדול על קבלת פיצוי כספי, תמורת הנחות בפרמיות. אז אולי כדאי היה להנהיג את זה גם במכוניות ואז אולי -לפי ההיגיון של הכתבה שלך- היו גם בעלי הרכב משתדלים יותר במטרה למנוע תאונות?....

 

אני מסכים לחלוטין עם הסיפא של הכתבה- אבל בשינוי קל- נהגים (מכל הסוגים) שנמצאים בקבוצות סיכון גדולות- רצוי שלא יעלו כלל על הכביש" שכן כפי שהוכח באחרונה נהג אחד שלא נוהג בזהירות- הורג זוג ועובר, או משמיד משפחה שלמה. אופנוען לא זהיר- מסכן בדרך כלל רק את עצמו....

 

אז נא לא להפוך את נהגי המכוניות למסכנים שלא יכולים לשלם את אותה תוספת שכן העיקרון של סבסוד צולב הוא עקרון שעליו מבוסס ביטוח, ואי אפשר לתחום אותו, בוודאי לא בביטוח חובה- היכן שנוח לרגולטור או לשונאי הרכב הדו גלגלי. מבט קל בנתוני המכירות של רכב דו גלגלי- מראה בדיוק מה עשה ייקור הביטוח למכירות בענף (אני מצרף כתבה שלי שלא פורסמה על נתוני המכירה של רכב דו גלגלי בחצי השנה האחרונה- קיפאון לעומת עליה של 18% במכירת מכוניות.

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright