היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

מחקר בטיחות תלמידים

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

 

אין להעתיק את המדריכים, לפרסמם או לעשות בהם כל שימוש אחר

 

 

 

 

 

 

 

מחקר חדש: בטיחות בדרכי הגעה לבית הספר

מאת: קטיה שורצמן יועצת לניהול סיכונים

 

  

 

שליש מהילדים שנצפו (1,677 ילדים) הגיעו לבית הספר בצורה שמסכנת את חייהם.

 

 

ממצאי מחקר תצפיות שהוגש בחודש אפריל 2009 לקרן המחקרים שליד אגוד חברות הביטוח שהוגש ע"י שלושה חוקרים מביה"ס לבריאות הציבור, אוניברסיטת חיפה, מורים, כי שליש מהילדים שנצפו (1,677 ילדים) הגיעו לבית הספר בצורה שמסכנת את חייהם.

עורכי המחקר המתפרסם באתר האינטרנט של אגוד חברות הביטוח הם:  ד"ר פביאן סיקרון, PhD , שירן בורד, MPH , ד"ר אורנה בראון-אפל, PhD

 

נתוני הרקע למחקר הם פגיעות ילדים בתאונות דרכים בישראל. בין השנים  2000-2004 22% מכלל הולכי הרגל, 21%  מכלל רוכבי האופניים ו- 19% מכלל הנוסעים ברכב שנהרגו היו ילדים ובני נוער בגילאי  0-17.

 

מטרות המחקר: לאמוד את שכיחות השימוש בדרכי ההגעה לביה"ס בקרב ילדים בבית-ספר יסודי (רגל, רכב, הסעה, אופניים),  לבדוק את שכיחות ההגעה הלא בטיחותית של ילדים לביה"ס, שמסכנת את הילד הנצפה, בכל אחד מאמצעי ההגעה באופן נפרד ולבחון את מגמות השימוש בדרכי ההגעה לביה"ס לאורך זמן, על- ידי מדידה חוזרת לאחר שנה.

 

ממצאי המחקר:

 

סיכון חיים בהגעה

  1. הגעה ברגל -  58% מהילדים שנצפו (3,024 ילדים). - כ-30% מהם עשו זאת בצורה המסכנת חיים

  2. הגעה ברכב פרטי- כ- 28% מהילדים שנצפו (1,454 ילדים) - כ- 33% מהרכב בצורה המסכנת חייהם

  3. הגעה בהסעה - כ-13% מהילדים שנצפו (659  ילדים) - 36% מהם ירדו מהרכב בצורה המסכנת חייהם

  4. רכיבה  באופניים -  1% שנצפו  (73 ילדים) - 59% מהם לא חבשו קסדה.

  5. חציה לא בטוחה -  43% מהילדים חצו כביש בצורה לא בטוחה בהגיעם לבית-הספר.

בסה"כ: שליש מהילדים שנצפו (1,677 ילדים) הגיעו לבית הספר בצורה שמסכנת את חייהם.

 

 

מפגעי בטיחות בדרכי הגישה לבתי הספר:

  1.  מהמורות ובורות במדרכה - 23.7%

  2.  הפסקות ברצף המדרכה - 21%

  3.  מדרכה חסומה ע"י פחי אשפה, מכוניות, עצים או עמודים - 18.4%

  4. דרכי גישה ללא מדרכה - 5.3%

  5. מדרכה שאינה רחבה דיה -  2.6%

  

 ליקויים בתשתיות הבטיחות: 

  1. כל בתי הספר - ללא  שבילי גישה לאופניים.

  2. היעדר מעגלי תנועה והיעדר איסור חנייה ועצירה מחוץ לשער בית הספר - 76%

  3. היעדר פסי האטה -  60%

  4. היעדר מגרש חנייה או מספיק מקומות חנייה לרכב פרטי - 53%

  5. כביש ההגעה לבית הספר אינו כביש חד-סטרי - במחצית מבתי הספר

  6. היעדר תמרורים מתאימים בדרכי הגישה הראשיות לבתי הספר   - 37%

  7.  היעדר גדרות בטיחות תקינות מול הכניסה לבית הספר- 29%

 

המלצות לעתיד:

שיפור התשתיות והבטיחות בסביבת בית הספר, שינוי התנהגות הילדים והוריהם, שיפור סביבת בית הספר והפיכתה לבטוחה יותר – הקמת שבילי אופניים מסודרים, הצבת מעברי חצייה מרומזרים או משמרות זה"ב בהעדר רמזור בכבישי ההגעה העיקריים לבתי הספר, שיפור מצב המדרכות המובילות לבתי הספר, אכיפת איסור החנייה במקומות אסורים בקרבת בתי הספר ועוד.

 

המלצה חשובה היא ליזום תוכנית התערבות, שמטרתה שינוי התנהגותם של התלמידים והוריהם והעלאת אחוז ההגעה הבטוחה לבית הספר תוכנית האמורה לכלול מסרים בנוגע לחבישת קסדה ברכיבה על אופניים, חצייה נכונה, ליווי של מבוגר בעת חציית כביש לילדים מתחת לגיל 9 , ירידה נכונה מרכב פרטי ומהסעה ועוד.

 

 

 

 

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright