היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

אב בית הדין של לשכת הסוכנים

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 

 


על ביטוח  | ספרות ולימוד  |  ביטוח עסקים |  ביטוחי פרט  |  סיכונים  | סוכנים ומבטחים



טיפים |  ניהול סיכונים לעסק   ביטוח עסק רכוש | ביטוח אחריות של עסק | ביטוח אינטרנט ומחשבים


 

ראיון עם סוכן הביטוח הבכיר, אלי ארליך, אב בית הדין של לשכת סוכני הביטוח בישראל

 

 ראיינה: קטיה שורצמן יועצת לתביעות ביטוח וניהול סיכונים

 

 

סוכן הביטח הבכיר, אלי ארליך, אב בית הדין של לשכת סוכני הביטוח שאלה: מתי נבחרת לראשונה לכהן כאב בית הדין של לשכת סוכני הביטוח וכמה שנות כהונת "אב בית הדין" של לשכת סוכני הביטוח נרשמו לזכותך?

תשובה: יו"ר בית הדין נבחר לתפקידו בבחירות ישירות של כל סוכני הביטוח בארץ בדיוק כמו נשיא הלשכה. אלו הם שני התפקידים היחידים שעבורם מצביעים החברים ישירות. אני משמש ברצף הנוכחי כבר קדנציה שנייה. בעבר שירתתי במשך שלוש קדנציות ברציפות עד שנאלצתי לעשות הפסקה מתודית שתאפשר לי הגשת מועמדות נוספת. בסה"כ אני בבית הדין כ 16 שנה, ולפני כן, ואף במקביל שימשתי 9 שנים כשופט נציג ציבור בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.

חבר בית הדין ובוודאי יו״ר בית הדין אינו רשאי לשמש בשום תפקיד אחר בלשכת סוכני ביטוח. אציין שבנוסף לתפקידים הנ"ל אני משמש גם כבורר וכמגשר בתיקי ביטוח לא מבוטלים וכן כעד מומחה לבתי משפט. כבוד גדול הוא להיבחר לתפקיד כה בכיר בבחירות ישירות של אלפי סוכנים. זו הבעת אמון ביושר, ביושרה ובמקצועיות ברמה הגבוהה ביותר.

 

שאלה: מתי הוקם בית הדין של לשכת סוכני הביטוח?

 

תשובה: בית הדין של הלשכה הוקם ביחד עם מוסדות הלשכה האחרים לפני מעל עשרים שנה, אך באופן טבעי לאור האירועים המכתיבים את חיינו בענף - עודף רגולציה ונטייה גוברת לתבוע ״כל דבר שזז״ הרי שפעילות בית הדין כמו של ועדת האתיקה מתגברת.

 

שאלה: מה היו הסיבות להקמתו של בית הדין?

 

תשובה: למרות שלשכת סוכני ביטוח איננה גוף סטטוטורי, היא אימצה לעצמה את המוסדות הקיימים בלשכת רואי חשבון ולשכת עורכי הדין , וגוף כזה קיים בכל אחת מהן, כמו כמעט כיום בעל גילדה שחפצה לקיים לעצמה מוניטין , יוקרה ושקיפות לציבור.

 

שאלה: האם תוכל בבקשה לספר בקצרה על  עיקרי סמכותו של בית הדין?

 

תשובה: סמכויות בית הדין; כל סכסוך אזרחי בין חברי הלשכה שמקורו בעיסוקם, וכן כל סכסוך בין הלשכה ובין חבר בה. סכסוך בין חברי לשכה לבין סוכנים שאינם חברי לשכה- בהסכמה, מתן פרוש לתקנון הלשכה, תקנון בית הדין ותקנון ועדת האתיקה. אישור רשימת המועמדים לתפקיד נשיא הלשכה- 30 יום לפני הבחירות, בית דין לערעורים על החלטות של ועדות הלשכה, תביעות או קובלנות של מוסדות הלשכה נגד חבר וכי הליכים שהועברו לבית הדין על ידי ועדת האתיקה וערעורים על החלטות ועדת האתיקה.

 

שאלה: האם בית הדין מוסמך להטיל עונשים כספיים?

 

תשובה: סמכויות בית הדין בענישה הן: אזהרה, נזיפה, נזיפה חמורה. הרחקה על תנאי לתקופה שיקבע. הפסקת חברות לתקופה קצובה. חיוב בעל דין בגובה הסכום הנתבע פלוס ריבית והצמדה או קנס חיוב בעל דין לוותר על הביטוח או על תיק הביטוח שבגינו נתבע חיוב בהוצאות הדיון וקנס וכן המלצה למפקח על הביטוח לשלילת רישיון ולהורית על פרסום פסק הדין בדרכים הנקובות שיימצא לנכון

 

שאלה: האם בית הדין מחויב לדווח לפיקוח על הביטוח, או למשטרת ישראל או לגורמים אחרים ואם כן באילו מקרים?

 

תשובה: לא

 

שאלה: אני מבינה שגם סוכנים שאינם חברי הלשכה רשאים  לפנות לבית הדין תמורת תשלום סמלי?

 

תשובה: רק בהסכמה הדדית . וכן, בתשלום סמלי.

 

שאלה: באילו מקרים, יכולים לפנות לבית הדין בתביעות כנגד סוכנים גורמים שאינם סוכני ביטוח כמו למשל לקוחות או חברות ביטוח, שמאים וכו'?

 

תשובה: רק על בסיס פנייה שלהם ובהסכמה הדדית , אני גאה בכך שיותר מפעם אחת קיבלתי הכרה מיותר מחברת ביטוח אחת ,להיות בורר בסכסוכים בין החברה לסוכן ביטוח , בהיקפים של מאות אלפי ש״ח , ובהסכמה הדדית הן של הסוכן והן של החברה. זוהי הבעת האמון הגבוהה ביותר ליו"ר בית דין

 

שאלה: מהו נוהל הפניה לבית הדין?

 

תשובה: נוהל פנייה פשוט. הגדת כתב תביעה כמקובל, או לחילופין הגדת כתב ערעור כנגד החלטת ועדת אתיקה או כל גורם אחר שיכול להיות שפיט בבית הדין.

 

שאלה: כיצד מתבצעת העבודה של בית הדין? האם מתקיימות ישיבות בנכוחות הסוכנים? האם מעידים עדים? האם הסוכנים מיוצגים ע"י עורכי דין בהליכים בפני בית המשפט של הלשכה או שההכרעות ניתנות בהסתמך על מסמכים בכתב בלבד?

 

תשובה: ההליך מתבצע בשקיפות עליונה. יו"ר בית הדין קובע הרכב אי זוגי לכל תיק, גודל ההרכב כגודל האירוע - מינימום 3, לרוב מקסימום 5. בהחלטות עקרוניות 7-9. ישיבות תמיד מתנהלות בנוכחות הצדדים, כל צד יכול להיות מיוצג על ידי עורך דין חיצוני. וכמובן להעיד עדים. לעולם - בעת כהונתי- פסקי הדין של בית הדין מנומקים.

 

שאלה: היכן ניתן למצוא פרסום של החלטות לדוגמא של בית הדין?

 

תשובה: כמעט ולא ניתן היות ואנחנו שומרים בדרך כלל על ההחלטות בפנים.

 

שאלה: מהו היתרון לסוכני הביטוח בפניה לבית הדין של הלשכה לעומת החלופות האחרות?
 

תשובה: סוכן ביטוח שפונה לבית הדין מקבל צוות שיפוט מקצועי ביותר בעלות שכמעט שואלת לאפס ובסיכוי לגמר הסכסוך בסמן הקצר ביותר. שלושת יתרונות אלו אינם מתקיימים בהליך מול בית משפט.

 

שאלה: מדוע לדעתך אין הצגה של בית הדין באתר לשכת סוכני הביטוח?
 

תשובה: שאלה טובה. אטפל

 

שאלה: מדוע לדעתך אין הצגה של בית הדין בכנסים של לשכת סוכני הביטוח?
 

תשובה: בגלל שהנהלת הלשכה לצערי לא השכילה לקדם לרמה זו את מוסד בית הדין של הלשכה. גם זו שאלה טובה ונכונה.

 

פורסם ביום 5/10/2016

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright