היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

המדור של יצחק אלרואי - כתבה ראשונה

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות, יזמים, קבלנים, יועצים  וסוכנים.


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 

שם

דואר אלקטרוני

 

 

 

 

אין להעתיק את הכתבה, לפרסמה או לעשות בה כל שימוש אחר

 

 

 

 


היסטוריה של הביטוח

 

 

תחילת דרכי בביטוח

מאת יצחק אלראי, סוכן ביטוח בגמלאות

 

 

 

לוי יצחק רחמני בצעירותוהקדמה מאת קטיה שורצמן: יצחק אלראי, הוא האיש שקיבל אותי לעבודה בתחילת דרכי בעולם הביטוח.

 

ביקשתי להתקבל לעבודה בתיקיה של סוכנות קונפידנציה, מבלי לדעת דבר וחצי דבר על עולם הביטוח מתוך אמונה ביכולת הקריאה והכתיבה של עצמי.

 

מודעה של סוכנות קונפידנציה משנות השבעיםיצחק אלרואי שקיבל אותי לראיון עבודה שאל אותי אם אני יודעת חשבון ואנגלית. עניתי בחיוב.

 

מסתבר, שבאותו זמן, חיפשו בקונפידנציה מישהו שיחשב פוליסות וימלא טפסים באנגלית לצורך הזנתם במחשב החברה. וכך זכיתי בתפקידי הראשון, בזכותו של יצחק אלראי ובזכותו של שמעון זילברשץ שהיה אחראי על המחלקה ושלח אותי ללמוד במכון לביטוח שהפך מאוחר יותר למכללה לביטוח בה שימשתי מאוחר יותר כמרצה בכירה.

 

מדבריו של יצחק אלראי, למדתי משהו חדש ומרגש לגבי עצמי או יותר נכון על היחס המיוחד והבלתי מוסבר שיש לי לנושא הביטוח שמרתק אותי מהיום הראשון שבו התחלתי את צעדי הראשונים בענף ועד עצם היום הזה ומדוע מצאתי שפה מקצועית משותפת מהמילים הראשונות שהחלפתי עם מר לוי יצחק רחמני שאמר לי שיש לו ביטוח בדי אן איי, מה שהרגשתי גם לגבי עצמי, למרות היותי דור ראשון בביטוח.

 

עכשיו סוף סוף נפתרה התעלומה. יצחק אלראי שהדריך אותי בתחילת הדרך, היה תלמידו של לוי יצחק רחמני, ממנו "נדבק" כפי הנראה ב"חיידק" הביטוח שעבר ממנו אלי. "חיידק" מבורך אותו אני שוקדת לפתח ולטפח להעביר הלאה לתלמידי ולקוראי הרבים בענף הביטוח.

 


 

מכאן דבריו של יצחק שביקש שלא לצרף תמונה משלו לכתבה:

 

ממש במקרה הגעתי לתחום הביטוח, שלאחריו נשארתי בתחום 50 שנה כשרוב הזמן הייתי סוכן עצמאי.

 

תעודת חידוש של ניוזילנד משנת 1958באחד הימים בשנת 1958 התארח בנתניה מר שלמה רחמני ז״ל בעלים של סוכנות הביטוח על שמו שמשרדה בת״א. מר רחמני המנוח אמר לבעל המלון שיש בדעתו לפתוח משרד בנתניה, ושאל את בעל המלון שלא הביע רצון אלא היפנה לשיחה עם אבי המנוח שהחליט להעביר את הדבר אלי. אני עבדתי בזמני בבנק לאומי בנתניה והייתי מוכן להפגש ולשמוע פרטים.

 

מר לוי יצחק רחמני בטקס קבלת ד"ר לשם כבוד מאונ' בר אילן מאי 2014 עם גאולה כהןנפגשנו במשרדו ומר לוי רחמני שעבד עם אביו היה נוכח וליווה אותי לאורך הדרך לאחר שהבעתי הסכמה לנסות. אחד השיקולים שלי היה שאני ממשפחה וותיקה ומוכרת בנתניה באותם זמנים, וחשבתי שכל מי שאפנה אליו מיד יעבור אלי, דבר שמיד התברר כמחוסר בסיס, אבל יצאתי לדרך, כשקבלתי שולחן במשרדו של אחי.

 

קניתי לעצמי זוג אופניים משומשים (כך היינו נוסעים ומגיעים למבוטחים). התחלתי למלא הצעה פה והצעה שם, והפוליסות הוצאו בחברת ״ניו זילנד״ חברה לביטוח בע״מ.

 

פרסומת של חברת הדר משנות השמוניםאנשים לא כל כך התלהבו מסוכן ביטוח חדש עם חברה לא מוכרת ואז הופניתי ע״י מכרים ל״הדר אגודה שיתופית לביטוח הדדי״. כן פעם הייתה חברה כזו, אלא שהיתה בעיה קטנה, כל מבוטח צריך לקנות מניה בחברה, וחלק גדול התנגד לכך. את ביטוחי ברכב עשתה עבורי חברת הדר בפניקס הישראלי. בהדר מחלקת תביעות אלמנטר היה פקיד אחראי שכאשר הגעתי למשרד ובנעימות הייתי אומר ״בוקר טוב״ תשובתו היתה ״אין כיסוי״ התברר שזו תגובתו לכולם. מנהל החברה היה ויקטור פרידמן.

 

מי שמכיר את נתניה מאותם זמנים יודע שהיתה כניסה אחת לעיר בכביש ושם ישנה עליה מאד לא נוחה לרוכב אופניים. מה לעשות שחלק מהמבוטחים היו בעלי עסק מאיזור התעשיה שהייתי מגיע אליהם רכוב על אותם אופניים משומשים שהיו לי בזמנו ובחזרה הייתי נאלץ לעשות את מרבית הדרך ברגל היות והיתה עליה מאד קשה, וכך בקיץ בחמסינים ובחורף בגשמים. לא היו לנו פלפונים וגם לטלפונים במשרד היינו צריכים להמתין שנתיים שלוש. כיום הסוכנים לא יודעים באיזה עולם הם חיים לעומתנו.

 

תעריפון ישן לביטוח אשנחזור ללוי רחמני, שהסביר לי מה ואיך עלי לטפל המבוטח, ונתן לי חוברות תעריפים שהוצאו ע״י ענף הביטוח, חוברת ורודה תעריפי אש ופריצה, לבנה תעריפי רכב (החישוב היה לפי נפח מנוע של כל רכב בהתאם למצוין ברשיון הרכב) תכלת לחבות מעבידים וירוק לתאונות אישיות.

 

בהמשך לתיאור חוברות התעריפים שקבלת, היה צורך להסתכל ולראות איזה נכס רוצים לבטח, ולקבוע את התעריף לפי תיאור שבודאי יגרום לעוסקים כיום חומר למחשבה.

 

איזה סוג בנין וממה הוא בנוי האם שייך למחלקה ראשונה שזהו בנין בלוקים וביטון גג ביטון מושלם, מחלקה שניה באם התקרה או אחד הקירות עשויים מחומר אחר, מחלקה שלישית צריפים ומחלקה רביעית אוהלים או חומר דליק אחר שאותם אותם בדרך כלל לא קבלו. לעיתים בנין סמוך שלא שייך למחלקה ראשונה היה משנה את ההגדרה למבנה הראשון לפי שיקול החתם, שהיה מחמיר בדרך כלל.

באחת הפעמים כשהגעתי לחברת הביטוח נפגשתי עם חבר מהצבא שעבד כבר כסוכן, והוא אמר לי: החברה מוכנה לקבל כל מסגריה שבנויה בבניין ממחלקה ראשונה ונמצאת בתוך הים. בתחילה לא הבנתי למה כוונתו מחלקה ראשונה ואחר כך בתוך הים, והוא הסביר שלרוב החתמים מאד זהירים עד כדי צחוק.

 

נזכרתי שבבניין תעשיית מחולק היה חייב להיות ״קיר חוצץ מושלם״ בכדי שמיון של אחד לא יפגע בשני באם חלקו היה בנוי בלוקים ובטון.


כשנה לאחר שהתחלתי בעבודה, רכשתי לעצמי מכונית בעזרת הלואה, אינני זוכר את היצרן. שילמתי 2.000 לירות השקעתי בתיקונים 800 לירות ולאחר כשנה מכרתי את המציאה בסכום שקניתי, רווח גדול.

 

הסוכנים לא הסתובבו במכוניות מהודרות עם פלאפונים מכל הסוגים אלא עם תיק פשוט, אז אפילו ג׳ימס בונד עוד כמעט ולא היה.

 

בזמני היו בנתניה 2 סוכני ביטוח, מרדכי מושקוביץ ונתן בן יוסף שהיו מבוגרים ומנוסים, ועם לקוחותיהם הייתי צריך להתמודד עם ניסיון של מתחיל, לא קל.

 

שיחות הטלפון מהמשרד למבוטחים או לחברות הביטוח היו גומרות עם כל ההכנסות שהיו, אבל התמודדנו, גם הטלפון לא היה כמו בשנים אחרונות, כשרצית לטלפן לכל אדם או מוסד, היית מסובב ידית קטנה, מצד השני של הקו עונה מרכזית וממנה בקשת את מי שרצית.

 

היו זמנים הם לא ישובו עוד.

 

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright