היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

ביטוח רכב עם שתי תביעות

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות יזמים, קבלנים ויועצים

 לאתר היועצת Z
 


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 קבלו את הטיפ השבועי,  לתיבת הדוא"ל שלכם - ללא תשלום

 

 

 

 

שם פרטי

 

 

שם משפחה

 

 

דואר אלקטרוני

 

 

תפקיד

 

 

חברה

 

   

 

 

 


  

 

 

סירוב המבטחים לבטח רכב של נהגים עם תביעות – עליה בעלות ביטוח הרכב?

 

 

 

פרוטוקול הועדה

ביום 5/12/2017 התקיים דיון מהיר בוועדת הכספים של הכנסת בנושא סירובן של חברות הביטוח למכור ביטוח רכב מקיף לנהגים, הצעה לדיון מהיר של ח"כ עליזה לביא מסיעת יש עתיד.

 

הדיון התקיים בראשותו של יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ובהשתתפותו של הנשיא החדש של לשכת סוכני הביטוח בישראל, ליאור רוזנפלד, וכן סוכני הביטוח ליאור הורנצק וישראל גרטי המיועד לשמש כיו"ר הוועדה האלמנטרית של לשכת הסוכנים. מטעם  רשות שוק ההון והביטוח, משרד האוצר השתתפו אלעד אלקובי, מנהל מחלקת ביטוח, ודני צור. איגוד חברות הביטוח יוצג ע"י עו"ד, גיל סלומון, סמנכ"ל הרגולציה והתקשורת של האיגוד.

 

מדובר על תופעה כואבת ומורכבת כאשר חברות הביטוח בישראל מסרבות לבטח בביטוח מקיף לרכב נהגים שהגישו נגד חברת הביטוח יותר משתי תביעות במהלך שלוש השנים האחרונות לביטוח.

 

ח"כ עליזה לביא אמרה, כי מבחינת חברות הביטוח "אין שום הבחנה בין תאונות קלות לתאונות מורכבות וחמורות. גם נהגים שאין להם היסטוריית תביעות, רקורד, שלא הייתה להם פוליסה שרשומה על שמם, הם מסורבים על ידי חברות הביטוח ולא מסוגלים להגן על עצמם לגמרי מפני נזק עתידי או תביעה כזאת או אחרת." לביא הכירה בזכותן של חברות הביטוח להתנהל על פי מודל כלכלי שישרת אותן ואת האינטרסים של החברות אבל אמרה שמדובר על צעד גורף ופוגעני כאשר במקרה של שתי תביעות לא מבטחים ולאנשים אין שום חלופה אחרת, והם מופקרים לסיכון כלכלי גדול וגם לחרדה.

 

אלעד אלקובי, מטעם הפיקוח על הביטוח אמר שמדובר בסוגיה מוכרת לפיקוח על הביטוח השוקד ובוחן את החלופות השונות. לפי אלקובי מדובר על  חסימה של אפשרות הפקה אוטומטית, של סוכני הביטוח, במקרה של שתי תביעות ונדרש נתון קפדני. ובמקרה של מעל שלוש תביעות, יש סירוב מוחלט.

 

עו"ד גיל סלומון מטעם איגוד חברות הביטוח טען, כי נתוני הפיקוח על הביטוח אינם מדויקים, וכי אלקובי מסתמך על נתונים של חברה אחת בלבד.

 

אלקובי מסר, כי לפיקוח על הביטוח יש סמכות להגדיר פרמטרים לאורם נבחנת האפשרות לקבל או לא לקבל מבוטחים. הפיקוח מאשר את התעריפים ובאמצעות הכלים האלה בכוונת הפיקוח לפעול לפתרון הבעיה.

 

עו"ד גיל סלומון ציין שמדובר על נהגים שבאשמתם נגרמה התאונה. ז"א,  נהגים שאינם זהירים. עו"ד סלומון הזכיר בצדק את העובדה שנציגי עמותת אור ירוק לא זומנו לדיון בוועדה וסיפר על ניסיונו האישי כרוכב אופנוע שנפגע בתאונת דרכים ושכב חודשיים בבית חולים בגלל נהג פורע בתאונת פגע וברח.

 

ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח הציג תמונה שונה מזו של עו"ד סלומון וסיפר על מקרים של נזק בחניה שנגרם ע"י נהג שבפגע ברכב החונה וברח מהמקום, נזקי טבע לרכב, קרי מקרים שבהם לא היתה כל רשלנות מצידו של המבוטח ולא בכל מקרה מדובר על נהג עבריין.

 

רוזלנפלד ביקש לעשות אבחנה בין ביטוח חובה לרכב כאשר נהג עבריין מוצא את הפתרון באמצעות ביטוח בפול לבים ביטוח מקיף, כאשר הנהג מסורב הביטוח אינו יכול למצוא לעצמו פתרון כאשר המבוטחים במסגרת הקולקטיבים השונים אינם מסורבי ביטוח גם אם הגישו יותר משלוש תביעות במהלך שלוש שנות הביטוח האחרונות הואיל וחברות הביטוח אינן בודקות את ניסיון התביעות האישי של כל מבוטח. מסורבי הביטוח הם בדרך כלל בני השכבות החלשות שאינם נמנים על קולקטיבים כמו למשל סטודנטים.

 

אלעד אלקובי מהפיקוח על הביטוח ציין, כי בפוליסה התקנית קיימת הגדרת תביעה אולם אמר, כי אפשר וצריך לחדד את ההגדרה.

 

יו"ר הוועדה משה גפני אמר, כי ההגדרה תונח על שולחן הכנסת ותובא לוועדה.

 

סיכומו של דבר, הוא שאף אחד מהצדדים, למעט הפיקוח על הביטוח, לא הגיע עם הצעה אופרטיבית לדיון. מניסיון מצטבר של טיפול הפיקוח בסוגיות שונות שהטרידו את הענף (כמו למשל סוגיית השרברבים וביטוח נסיעות לחו"ל), סביר לצפות לפתרון שיהיה כרוך בעליה של פרמיות בביטוח רכב מקיף לכלל אוכלוסיית ישראל.

 

 

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright