עתיד פתרונות הביטוח לפרישה - קרנות הפנסיה וביטוחי החיים Marquee  טיפ 5   - עדכונים וטיפים מאתר ביטוח על בטוח
               

פייסבוק דף האתר

ביטוח בבלוג

היום :

 

ביטוח - דף הבית I

 

טיפ השבוע I

הוסיפו למועדפים I

צרו קשר I

סוגיית ביטוח רכב מעוקל

היועצת קטיה שורצמן

יועצת הביטוח קטיה שורצמן

 

פתרונות ניהול סיכונים לחברות יזמים, קבלנים ויועצים.

 

בעלת ותק של 35 שנה בענף הביטוח הכללי, מתמחה בניהול סיכונים, מתן הרצאות הדרכה, ייעוץ לאתרי אינטרנט, פיתוח פוליסות, חו"ד מומחה, ניהול תביעות ועוד.

 

 לאתר היועצת

 


הרשמה לטיפים מהאתר

הרשמה לטיפים מאתר הביטוח

 קבלו את הטיפ השבועי,  לתיבת הדוא"ל שלכם - ללא תשלום

 

 

 

 

שם פרטי

 

 

שם משפחה

 

 

דואר אלקטרוני

 

 

תפקיד

 

 

חברה

 

   

 

 

 


 

 

 

 

  


אין להעתיק את הטיפים, לפרסמם או לעשות בהם כל שימוש אחר

 

תיקון מסלול הפיצוי בגין רכב מעוקל

 

 

צילום אילוסטרציה של רכב מעוקל

ביום 7/8/2018 אישרה ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה היום (ג') לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק רכב מעוקל שנגנב או הוכרז באבדן (תיקוני חקיקה), התשע"ח-2018 – שיזמו הח"כים מיכאל מלכיאלי ויואב בן-צור.

 

הצעת החוק אושרה בכפוף לרביזיה שהגיש היו"ר חה"כ סלומינסקי על מנת לוודא שהנוסח נותן מענה לחששות ביחס לשינוי שהוכנס בהצעת החוק במצבים בהם חברת הביטוח מעבירה כספים לזוכה והמבוטח אינו נותן את הסכמתו לכך.

 

הצעת החוק נועדה לקבוע הסדר מאוזן למקרים שבהם רכב מעוקל, נפגע בתאונה והוכרז כרכב באובדן גמור (total loss) או שנגנב. במקרים אלה, המבוטח, שהוא החייב, זכאי ככלל לתקבולים או לפיצויים כתחליף לרכב. בהצעת החוק נקבע מנגנון המחייב את חברות הביטוח ליידע את הגורמים המעקלים על שינוי הסטטוס של הרכב המעוקל ועל הזכאות לתקבולים או לפיצויים, על מנת לאפשר לזוכים להטיל עיקול בידי צד שלישי על אותם כספים. מנגנון זה כולל תקופת זמן קצובה מראש לצורך הסדרת הנושא שבסופה יוסר העיקול. במקרה של אובדן או גניבה יהיה על חברת הביטוח לעדכן תוך 100 ימים מרגע שהיא יודעת על שינוי הסטטוס ועל זכות החייב לתגמולים. בחלוף תקופה הקבועה בחוק המוצע, תוטל חובה על הגורם המעקל לבטל את העיקול. בשלושת המצבים תבוצע הקפאת מצב עד לבירור הסטטוס.

 

כיום, במצבים אלה יש מספר תרחישים אפשריים שאינם מביאים בחשבון את הזכויות והחובות של הגורמים המעורבים – הזוכה, החייב וחברת הביטוח:

 

ככלל, חברות הביטוח אינן מעבירות את התקבולים למבוטח עד להסרת העיקול, אשר יאפשר העברת בעלות לחברת הביטוח על שרידי הרכב. כשגובה החוב נמוך משווי תקבולי הביטוח הצפויים, או שאותם תקבולים מהווים חלק עיקרי מחובו – הרי שיש לחייב תמריץ להסדיר את חובו ולהסיר את העיקול, שכן יש לו אינטרס לקבל את ההפרש שבין גובה העיקול לתקבולי הביטוח – וכך אכן קורה במרבית המקרים (כ-90%). לעומת זאת, במקרים בהם גובה החוב עולה על התקבולים, אין לחייב תמריץ לפעול להסרת העיקול או לחילופין, אין לו את היכולת הכלכלית להסדיר את החוב - העיקול לא מוסר וחברת הביטוח לא יכולה להעביר את הבעלות על שרידי הרכב שהוכרז באבדן, ולכן אינה מעבירה את הכספים. כתוצאה מכך כספי הביטוח נותרים בידי חברת הביטוח למעשה ללא הגבלת זמן וכך גם החייב וגם הזוכה יוצאים מופסדים שכן החוב אינו מוסדר והרכב אינו בשימוש. במקרה כזה שהגיע לבית משפט השלום בפרשת תקוע נ' איי אי ג'י ישראל חברה לביטוח בע"מ נפסק כי אין הצדקה שחברת הביטוח תמשיך להחזיק בכספים במצבים אלה.

 

במסגרת הדיון בוועדה הוסף תיקון שמטרתו להסדיר את העברת הבעלות ברכב המעוקל לחברת הביטוח במסגרת הליך למימוש התגמולים, כאשר חברת הביטוח מעבירה כספים לזוכה והמבוטח אינו נותן את הסכמתו לכך.

 

יו"ר הוועדה חה"כ ניסן סלומינסקי: "נוודא שהצעת החוק נותנת מענה לכל המקרים שעלו בדיון ולא משאירה גם את חברות הביטוח במצב שהן שילמו את התגמולים מחד ולא יכולות להעביר בעלות על הרכב מאידך. בכפוף לכך, לא יהיה צורך ברביזיה."

 

חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "החלק המשמעותי הוא ההודעה ועל זה יש קונצנזוס. מטרת החוק החיובית היא לגרום לכך שכסף של רכב שהיה בעיקול ועבר תאונת דרכים משמעותית לא יישאר בחברות הביטוח אבל אי אפשר להסכים שהזוכה כמו למשל רשות המיסים תוכל לקחת אוטומטית את הכסף מהחייב. לחייב חייבת להיות את אותה הגנה שהייתה לו לפני התאונה ולכן אי אפשר להפקיע ממנו את הרכב שרירותית".

 

עו"ד תמי סלע היועצת המשפטית לוועדה: "הצעת החוק מנחה את הרשם במקרה של הליך מימוש של תגמולים במקרה כזה, שלא לפגוע בחייב שהתגמולים נועדו לאפשר לו לרכוש רכב במקום זה שאבד, ולעתים הרכב משמש לו לפרנסה או לצרכים חיוניים אחרים. הוא לא מוסיף הליך מימוש שלא קיים היום בהוצל"פ. כל מה שהצ"ח מוסיפה הם חובת ההודעה, השיקולים שיש לשקול והחובה להסיר את העיקול בחלוף תקופה".

 

ירון גולן ממשרד האוצר: "החוק הוא יותר פרוצדורה, הוא בסה"כ מדגיש את ההודעה למבוטח ולא אומר שעל המבטח לשלם".

 

עו"ד גיל סלומון סמנכ"ל רגולציה באיגוד חברות הביטוח: לפי החוק אני משלם קודם כל את ה-100,000 וצריך לרדוף אחרי החייב לשלם את ה-50,000. הפכתם את היוצרות ואני צריך עכשיו להוכיח שאין לי אחות. רציונאל החוק הוא לא לל"ו צדיקים. מדובר על אלו שלא משלמים".

 

ההסדר המוצע בהצעת החוק:

 

-במקרה של אבדן או גניבה כהגדרתם בחוק, על חברת הביטוח יהיה ליידע את הגורם שהטיל את העיקול, תוך 100 ימים, על השינוי במצב הרכב המעוקל; ספירת הימים מתחילה מיום שנודע לחברת הביטוח על שינוי מצב הרכב.

-אם הגורם שהטיל את העיקול הוא מערכת ההוצאה לפועל, עליה להודיע לכל הזוכים על השינוי במצב הרכב ועל האפשרות להטלת עיקול על הכספים שבידי חברת הביטוח.

-במידה ומדובר בזוכה שהטיל עיקול מתוקף פקודת המסים (גביה) (כגון רשות המסים, המוסד לביטוח לאומי ועיריות) או על המרכז לגביית קנסות –יחליט אותו גורם  אם ברצונו להטיל עיקול על הכספים המגיעים לחייב ונמצאים אצל חברות הביטוח.

 

-חלפו 120 יום מיום מסירת ההודעה לגורם המעקל (כלומר סך הכל 220 יום מיום רישום שינוי המצב ברשות הרישוי) – יבטל הגורם המעקל את העיקול ויודיע על כך לרשות הרישוי ולצדדים.

 

-במקרים אלה העברת הכספים מחברת הביטוח לחייב המבוטח תעוכב עד להסדרת החוב על ידי החייב או עד לביטול עיקול הרכב כאמור, לפי המוקדם.

 

 

כל זכויות התוכן שמורות לקטיה שורצמן ולהוצאת "הסעיפים הגדולים" © Copyright